Social equity and hidden curriculum: towards new teaching practices
Keywords:
gender, equity, inequality, hidden curriculum, university, higher education.Abstract
This essay proposes a curricular design of a course for university teachers on the structures and dynamics of inclusion and exclusion that occur in educational spaces of the third level of education. The course, entitled "Social equity and hidden curriculum: towards new teaching practices", is divided into five themes. The first is dedicated to society: structures and processes of inclusion-exclusion, justice-injustice, equality-equity-inequality. The second topic addresses the educational field as a space for reproduction or breaking up of inequalities, stigmatization and other unfair practices. In the third topic important aspects of group psychology are introduced and the fourth is dedicated to social innovation for more inclusive and fair educational contexts. Finally, the fifth topic addresses inclusive communication in the educational context. In addition, the skills, abilities and knowledge that the university teacher must acquire in these topics are described.
References
Aja et. al., A. (2014). Una mirada sociodemográfica a las instituciones de enseñanza e investigación del MES. Resultado parcial: Universidad de La Habana. La Habana: CEDEM.
Apple, M. W. (1979), Ideology and Curriculum, Londres, Routledge and Kegan Paul (trad. cast.: Ideología y currículo, Madrid, Akal, 1986).
Arnot, M. (2002) Reproducing Gender: Essays on Educational Theory and Feminist Politics, London: Routledge Falmer.
Arnot, M. (2006a) ‘Freedom’s children: a gender perspective on the education of the learner citizen’, International Review of Education, Special Issue on Education and Social Justice, 52, 1: 67–87.
Avila, N. (2012). Familia, educación y raza. Tres puntos que convergen. Universidad de La Habana (273), 220-223.
Avila, N. (2016). Repensando las políticas de acceso a las universidades: la encrucijada de la masividad como expresión de la justicia social ante las transformaciones sociales de los últimos años. Universidad de La Habana (281), 85-94.
Conceptualización del Modelo Económico y Social Cubano de Desarrollo Socialista. Tabloide.
Fennell, S., & Arnot, M. (Eds.). (2008). Gender education and equality in a global context: conceptual frameworks and policy perspectives. London: Routledge. https://nbn- resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-69638
Fundora, G. T. Caram, M. Zabala, E. Díaz, D. Díaz (2019) La transversalidad del enfoque de equidad en la Educación Superior: la experiencia de la política institucional de FLACSO-Cuba. En Revista Cubana de Educación Superior. Vol. 38. No.2.
MES. (2018). Prontuario del Curso 2017-2018. Estadística de la Educación Superior. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.
MES. (2019). Prontuario del Curso 2018-2019. Estadística de la Educación Superior. La Habana, Cuba: Editorial Universitaria Félix Varela.
ONEI. (2013). Censo de Población y Viviendas 2012. Resumen adelantado. Resultados definitivos de indicadores seleccionados en Cuba, provincias y municipios ONEI (Ed.) Retrieved from http://www.one.cu/resumenadelantadocenso2012.htm
Plan Nacional de Desarrollo Económico y Social de la Nación hasta el 2030. Tabloide.
Tejuca, M. (2018). El acceso a la educación superior. Cambios y desafíos In B. Anaya & I. Díaz (Eds.), Economía cubana: entre cambios y desafíos (pp. 124-139). La Habana: Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello.
Tejuca, M., Gutiérrez, O., Hernández, G., & García, I. (2017). Análisis del acceso a la educación superior cubana de los estudiantes de preuniversitario en el curso 2014-2015. Revista Cubana de Educación Superior. Revista Cubana de Educación Superior (1), 166-188.
Zabala, M. d. C. (2015). Desafíos para la equidad social en Cuba. Razones para un debate. In M. d. C. Zabala, D. Echevarría, M. R. Muñoz & G. Fundora (Eds.), Retos para la equidad social en el proceso de actualización del modelo económico cubano (pp. 1-13). La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.
SDSN Australia/Pacific (2017): Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Australia, New Zealand and Pacific Edition. Sustainable Development Solutions Network – Australia/Pacific, Melbourne.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0