Analysis of the racial equity gaps at the University of Pinar del Río
Keywords:
Raciality, access to Higher Education, Equity gaps in Access to higher educationAbstract
Higher education continues to be a complex scenario and with new directions, which imply new ways of doing and conceiving educational processes in order to respond to the most felt needs and demands of society. In this order and considering the equality approach that has prevailed in the social policies that have been carried out in Cuba, it is pertinent to direct actions towards the analysis of the sociocultural conditions articulated with raciality, and that can become disadvantages to successfully move through the different educational levels to higher education. The research carried out had a mixed descriptive exploratory nature that addresses the equity gaps in access to higher education, with a particular regard to the analysis from the perspective of raciality, exposing the main asymmetries that put the less socially favored groups at a disadvantage.
References
Castellón, T. (2017). Subjetividad y racialidad: una mirada desde propietarios de negocios
cuentapropistas exitosos de Santa Clara [Tesis de diploma, Universidad Central Marta Abreu de las Villas] DSpace@UCLV. https://dspace.uclv.edu.cu/bitstream/handle/123456789/8465/TESIS%20DE%20DIPLOMA.TAHIRY.pdf?sequence=1&isAllowed=n
Cueto, S., Miranda, A., & Vásquez, M. C. (2016). Inequidades en educación. In Investigación para el desarrollo en el Perú: once balances (pp. 55-108). Lima: GRADE Group for the Analysis of Development. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:0168-ssoar-51786-8
Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura (2009). Conferencia Mundial sobre la Educación Superior. https://pep.unc.edu.ar/wpcontent/uploads/sites/46/2017/04/Declaracion_conferencia_Mundial_de_Educacion_Superior_2009.pdf
Delors, J., Mufti, A., Amagi I., Carneiro R. (1996). La educación encierra un tesoro. Informe a la UNESCO de la Comisión Internacional sobre la Educación para el Siglo XXI. Compendio. Santillana, Ediciones Unesco.
Latorre, C.L., Espinoza, O. y González, L.E. (2009). Equidad en educación superior: Análisis de las políticas públicas de la concertación. Editorial Catalonia/Fundación Equitas.
Sosa, A. (2015). El análisis de las oportunidades de acceso a la educación superior cubana. La accesibilidad una condición necesaria. [Tesis de Doctorado, CEPES-Universidad de la Habana]. EDUNIV-SOCICT. http://www.eduniv.cu/items/show/39244
Pons, M. (2017). Educación intercultural y antirracista: un acercamiento desde la universidad cubana. Revista De Pedagogía Crítica Paulo Freire, (18), 203 - 220. https://doi.org/10.25074/07195532.18.737
Martínez Heredia, F. (2005). Historia y Raza en la Cuba actual, la Gaceta de Cuba, No 1, enero – febrero.
Morales, E. (2010). La problemática racial en Cuba algunos de sus desafíos. Editorial José Martí.
Romay, Z. (2012). Elogio de la altea o las paradojas de la racialidad. Fondo Editorial Casa de las Américas
Zabala, M. C. (2008). Análisis de la dimensión racial en los procesos de reproducción de la pobreza: el rol de las políticas sociales para favorecer la equidad social en Cuba. Pobreza, exclusión social y discriminación étnico-racial en América Latina y el Caribe (pp. 397-422) Siglo del Hombre. http://bibliotecavirtual.clacso.org.ar/clacso/clacso-crop/20120611035414/20zaba.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Yenisey Arango-Hernández, Ana Margarita

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0