Resilience in Family-School relationships in the post-Covid- 19 Pandemic era

Authors

  • Justa de Izarra Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Katty Maricela Vera-M Universidad Estatal Península de Santa Elena

Keywords:

Resilience, Covid-19 Pandemic, Relationships, Family-school.

Abstract

In the present investigation, the level of resilience in family-
school relationships in the post-pandemic era of Covid-19 is determined,
as well as the relationship between these categories. Its objective
was to determine the relationship between these factors and their level
of resilience. The population is constituted by a group of families,
students of the first level and teachers of the initial education center
August 18 of the City of Santa Elena- Ecuador. An open interview was
conducted to determine the expression levels of the variables studied.
As a result, it is concluded that there is a relationship between these variables, which indicates that people maintain a level of resilience as a high trend and anxiety is expressed at low levels. Regarding the relationship between them, it can be seen that the levels of resilience found allow a better control of anxiety.

References

Cáceres-Muñoz, J., Jiménez-Hernández, A. S. y Martín-Sánchez, M. (2020). Cierre de escuelas y desigualdad socioeducativa en tiempos del COVID-19. Una investigación exploratoria en clave internacional. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 3, núm. 9, pp. 199-221. http://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.011

Cyrulnik, B., Anaut, M. (2018). Resiliencia y adaptación. La familia y la escuela como tutores de resiliencia. Barcelona.

Di Napoli, P. N. (2020). La convivencia virtualizada entre la escuela y el hogar en tiempos de pandemia: una reflexión socio-pedagógica. Olhar del Profesor, 23, 1-6. http://doi.org/10.5212/op.v23i0.15510

Fernández, J., Domínguez, J. G. y Martínez, P.L. (2020). De la educación presencial a la educación a distancia en época de pandemia por COVID 19. Experiencias de los docentes. Revista Electrónica sobre Cuerpos Académicos y Grupos de Investigación, 7(14) 87110.

Gedisa. Gibbs, G. (2012). El análisis de datos cualitativos en investigación cualitativa. Madrid: Ediciones Morata.

Gómez Gloria, J. y Chaparro, A. (2021). La convivencia en el contexto de pandemia: experiencia de docentes. Sinéctica, Revista Electrónica de Educación, (57), 276. http://doi.org/10.31391/S2007-7033(2021)0057-016

Henderson, N., y Milstein, M. (2003). Resiliencia en la escuela. Barcelona: Paidós.

López, V. (2014). Convivencia escolar. Apuntes, educación y desarrollo Post-2015. Organización de las Naciones Unidas para la Educación, Ciencia y la Cultura (Unesco). http://repasopcmasumet.files.wordpress.com/2018/09/convivencia-escolar-unesco1.pdf.

Monge, C., Gómez, P. y Jiménez, T. (2020). Cierre de escuelas en contextos vulnerables desde la perspectiva de los orientadores: impacto en zonas rurales. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 371-385. http://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.020

Montenegro, S., Raya, E. y Navaridas, F. (2020). Percepciones docentes sobre los efectos de la brecha digital en la educación básica durante el COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, vol. 9(3), 317-333. http://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.017

McMillan, J. y Schumacher, S. (2005). Investigación Educativa. Madrid, España, Editorial Pearson Educación, 5ª edición

NSPI. (2020). Actualización de casos de coronavirus en Ecuador. Recuperado de: https://www.salud.gob.ec/actualizaciondecasosdecoronavirusenecuador

OMS (2020), Global Health Expenditure Database. https://apps.who.int/nha/database. Coronavirus.Recuperadode:https://www.who.int/es/healthtopics/coronavirus .

Pizarro Laborda, P.; Santana López, A. y Vial Lavín, B. (2013). La participación de la familia y su vinculación en los procesos de aprendizaje de los niños y niñas en contextos escolares. Diversitas: Perspectivas en Psicología, 9 (2), 271-287.

Portillo-Peñuelas, S. A., Reynoso-González, O. U. y Castellanos-Pierra, L. I. (2020). El inicio de un nuevo ciclo escolar en México ante el COVID-19. Comparativo entre contextos rural y urbano. Revista Conrado, 77, 218-228. http://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1589

Saavedra, E. y Villalta, M. (2015). Escala de resiliencias sv-res para jóvenes. Recuperado de: https://www.academia.edu/2643874/SaavedraVillalta_Sres60_escala_de_resiliencia_sv

Sáez-Delgado, F., Olea-González, C., Mella-Norambuena, J., López-Angulo, Y., García-Vásquez, H., Cobo-Rendón, R. y Sepúlveda-López, F. (2020). Caracterización psicosocial y salud mental en familias de escolares chilenos durante el aislamiento físico por la COVID-19. Revista Internacional de Educación para la Justicia Social, 9(3), 281-300. http://doi.org/10.15366/riejs2020.9.3.015

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737

Stake, R. (2007). Investigación con estudio de casos. Madrid: Ediciones Morata.

Tamayo y Tamayo, M. (2003). EL Proceso de la Investigación Científica. México, Editorial Limusa, 4ª edición.

Uriarte, J. (2005). La resiliencia. Una nueva psicopatología del desarrollo. Recuperado de: https://www.redalyc.org .

Villalba, C. (2003). El concepto de resiliencia individual y familiar. Aplicaciones en la intervención social. Psychosocial Intervention, 12(3), 283-299.

Published

2023-03-23

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 5 6 

You may also start an advanced similarity search for this article.