Gender Perspective and Educational Policies in the U.E. “Carlos Arosemena” commune San Pablo, 2022

Authors

  • Stephany Lourdes Domínguez-Domínguez Universidad Estatal Península de Santa Elena
  • Katty Maricela Vera-Meza Universidad Estatal Península de Santa Elena

Keywords:

gender perspective, gender roles, educational strategies, gender construction, educational policies.

Abstract

The gender perspective visualizes gender roles, stereotypes,
and sexist attitudes, factors learned from the family. Educational institutions
constantly work on the training of students with criteria and
respect for gender diversities. The purpose of this work was to analyze
the gender perspective that students have and how these opinions influence
the educational policies of the institution through a descriptive
study. A qualitative-quantitative investigation, of correlational scope,
was applied. The selected sample was high school students, teachers,
and administrators of the educational unit. The applied instruments
were surveys and interviews. The results reflect little knowledge of the
gender perspective and educational policies, in addition, they reproduce behaviors of superiority due to gender issues, unfounded from home. The academic community needs to reinforce and apply strategies to guide the student in making decisions about gender.

References

Asamblea Nacional. (2021). Ley Orgánica de Educacion Intercultural. Quito.

Benavidez, A., Diez, V., & Pirán, F. (2021). Prácticas pedagógicas con enfoques de género en la universidad. Sul-Sul-Revista de Ciências Humanas e Sociais, 1(03), 193-209.

Cabrera, M., & Ycaza, J. (2019). Enfoque de género en el proceso educativo. Guayaquil.

Castillo, M., & Gamboa Araya, R. (2013). La vinculacion de la educación y género. Actualidades investigativas en educación, 13(1), 391-407.

Colás Bravo, P. (2007). La construccion de la identidad de Género: Enfoques teoricos para fundamentar la investigación e intervención educativa. Revista de Investigación Educativa.

Consejo Nacional para la igualdad de Género. (2018). Agenda Nacional de las mujeres y personas LGBTI.

Consejo Nacional para la Igualdad de Género. (2022). Agenda Nacional para la Igualdad de Género 2021-2025.

Constitución de la republica del Ecuador 2008. (2008). Constitución de la republica del Ecuador 2008.

Domínguez, Y., Gutiérrez, J., & Gómez, N. (2017). Equidad, género y diversidad en Educación. European Scientific Journal, ESJ, 13(7), 300.

Espinosa, M. (2017). Flexibilidad curricular y diseño de estartegias metodológicas con enfoque de género para docentes de primer grado de EGB de los distritos Quitumbe y Eloy Alfaro. Quito.

Espinosa, M. (2017). Flexibilidad curricular y diseño de estrategias metodológicas con enfonque de género para docentes de primer grado. (Master's thesis, Quito: UCE).

Fuentes, V., García, M., Amezcua, P., & Amezcua, T. (2021). La atención a la Diversidad Funcional en Educación. revista Iberoamericana de calidad, eficacia y cambio en educación.

García , J., Díaz , D., & Hernandez, C. (2020). La transversalizacion de la perspectiva de género como una herramienta de intervencion en educación. Revista Investigium IRE Ciencias Sociales y Humanas, 11(1), 69-82.

García Perales, R. (2012). La educación desde la perspectiva de género. Ensayos: Revista de la Facultad de Educación de Albacete, (27), 1-18.

González, E., & Rodríguez, Y. (2020). Estereotipos de género en la infancia. doi:10.7179/PSRI_2020 .36.08

Gonzalez, E., & Rodríguez, Y. (2020). Estereotipos de Géneroen la infancia. Pedagogía Social. Revista Interuniversitaria, 36, 125-138.

Gonzalez, E., Rebollo, M., & García, R. (2002). Identidades profesionales en educación desde una perspectiva de género. Revista Fuentes, (3), 143-166.

Ménendez, J., Venegas, L., Bermeo, F., & Peñafiel, F. (2017). Perspectivas de Género en la educación superior: políticas y lineamientos a partir de un enfoque de académico. Revista de Ciencias Humanísticas y Sociales (ReHuSo), 2(3), 11-27.

Moreno, K., Soto, R., González, M., & Valenzuela, E. (2017). Rompiendo con los estereotipos: Una experiencia educativa con enfoque de género en una escuela básica. Revista de Estudios y Expereincias en Educación, 167- 170. Obtenido de https://revistas.ucsc.cl/index.php/rexe/article/view/462/386

ONU MUJERES. (2023). Naciones Unidas . Obtenido de La iniciativa Spotlight: https://www.un.org/es/spotlight-initiative/index.shtml

ONU MUJERES. (2023). ONU MUJERES. Obtenido de Comisión de la Condición Jurídica Social de la Mujer.: https://www.unwomen.org/es/csw

ONU MUJERES. (2023). ONU MUJERES. Obtenido de Cronología: Mujeres del mundo:https://interactive.unwomen.org/multimedia/timeline/womenunite/es/index.html#/1960

Oviedo, C., & Campo, A. (2005). Aproximacion al uso del Coeficiente alfa de cronbach. Colombia: Revista Colombiana de Psiquiatria.

Piedra, J., Sala, A., Sabuco, A., Saavedra, J., Bascón , M., & Rebollo, M. (s.f.). La equidad de género en educación: análisis y descripción de buenas prácticas educativas. 2007.

Rebollo, M., García , R., Piedra, J., & Vega, L. (2011). Diagnóstico de la cultura de género en educación: actitudes del profesorado hacia la igualdad.

Rebollo, M., Jiménez , R., Sabuco , A., & Vega, L. (2013). METÁFORAS QUE USAN LAS PROFESORAS EN LOS PROCESOS DE CAMBIO EDUCATIVO CON PRESPECTIVA DE GÉNERO.

Rios Everardo, M. (2021). Metodología de las ciencias sociales y perpectiva de género. En: https://ru.ceiich.unam.mx/bitstream/123456789/3302/1/Investigacion_Feminista_Cap8_Metodologia_de_las_ciencias_sociales.pdf

Sánchez Torrejon, B. (2021). Coeducación en la formación del Profesorado: herramienta para la prevención de la violencia de género. Aula de encuentro.

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737

Secretaria Nacional de Planificación. (2021). Plan creacion de oportunidades 2021-2025. Obtenido de https://observatorioplanificacion.cepal.org/es/planes/plan-de-creacion-de-oportunidades-2021-2025-de-ecuador

Surovikina, E. (2013). Aproximaciones Sistémicas a la Gestión Educativa. Revista iberoamericana de educación.

Vazquez, A. (2012). Perspectiva de género en las politicas educativas. Actas VIII Jornadas de Antropología Social Santiago Wallace, 343-355.

Vizuete, X., & Lárez, A. (2020). Perspectiva de género en educación basica y bachillerato. ALTERIDAD. Revista de Educación, 16(1), 130-141.

Published

2023-03-23

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 25 26 27 

You may also start an advanced similarity search for this article.