Digital Identity, Semiotic-Digital Competence Indicator

Authors

  • Yuleivy García-Bermúdez Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara
  • Aida María Torres-Alfonso Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas, Santa Clara

Keywords:

digital identity, competencies, semiotic, university

Abstract

This article presents the main results achieved during the development of a doctoral research located in the area of Educational Sciences, focused on the design and implementation of a Semiotic-Digital Competence Training Model for University Strategic Actors. For the formation of this scientific result, the conceptualization of this new competence, semiotic-digital, was central, which is based on the management of digital identity as a key indicator. An interdisciplinary investigation was configured, which integrated categories and instruments from different areas of knowledge, fundamentally the educational sciences, edusemiotics and educommunication. The materialist dialectical method was assumed as a methodological guideline, which allowed the harmonious conjugation of the qualitative and quantitative. Methods and techniques such as observation, survey, content analysis, data triangulation and modeling were used. 

References

Alonso-Becerra, A.; Baños-Martínez, M.A.; Columbié-Santana, M. (2021). Los objetivos de desarrollo sostenible desde la proyección estratégica de la educación superior. Ingeniería Industrial, 42(1) 62-77. http://scielo.sld. cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362021000100062&Ing=es&tIng=es Area, M., y Pessoa, T. (2012). De lo sólido a lo líquido: las nuevas alfabetizaciones ante los cambios culturales de la Web 2.0. Comunicar. Revista Científica de Educomunicación, 19(38), 13-20. https://www.revistacomunicar.com/pdf/preprint/38/01-PRE-12378.pdf Barroso-Osuna, J., Llorente-Cejudo, C., y Palacios-Rodríguez, A. (2020). Competencia e identidad digital. Percepciones del profesorado en formación. AULA, Revista de Humanidades y Ciencias Sociales, 66(2), 5364. https://revistas.unphu.edu.do/index.php/aula/article/view/139 Calvo, S. (2019). Cultura e identidades digitales: la socialización líquida y su influencia en la construcción del self. Astrolabio. Revista internacional de filosofía, (23), 241-250. https://www.raco.cat/index.php/Astrolabio/ article/view/359395 Collantes, R.D, y Jerkovic, M. (2022). Competencias digitales docentes en el nuevo milenio: retos por superar. Llalliq, Revista de Investigación en Ciencias Sociales y Humanidades, 2(2), 222–235. https://revistas.unasam.edu.pe/index.php/llalliq/article/view/961 Cuervo-Sánchez, S.L., Martínez-de-Moretín, J.I, y Medrano-Samaniego, C. (2022). Una intervención para mejorar la competencia mediática e informacional. Educación xxi, 25(1). https://doi.org/10.5944/educxx1.30364 Cruz-Cruz, E.M. (2020). Identidad digital y producción científica. Revista Electrónica Dr. Zoilo E. Marinello Vidaurreta, 45(1), 1-4. https://revzoilomarinello.sld.cu/index.php/zmv/article/view/2166 De Piero, J. L. (2019). Videoblogs, culturas juveniles e identidades digitales. RILL, Revista del Instituto de Investigaciones Lingüísticas y Literarias Hispanoamericanas, (23), 65-75. https://www.aacademica.org/jose.luis. de.piero/10 Galcerán Álvarez, I.M.; López Presmanes, J.L.; Linares Álvaro, M.J.; Torricella Morales, R.G. (2022). Evaluación de las competencias digitales en un ambiente universitario. Revista Sinapsis, 1(22). https://www.itsup.edu.ec/sinapsis García, Y.; Torres, A. M. (2022). Presupuestos metodológicos para estudiar la identidad cultural cubana en narrativas digitales de jóvenes universitarios. (Ponencia). 13er Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2022. I Taller Internacional Las Ciencias Sociales y Humanísticas desde la Universidad, La Habana, Cuba. García, Y. (2023). Competencias semiótico- digitales: maneras de leer narrativas identitario- culturales de jóvenes universitarios. En, E. Morales Chuco, Identidades y diversidades de adolescentes y jóvenes. Revelaciones del contexto cubano actual. Editorial del Instituto de Investigación Cultural “Juan Marinello”. Giones- Valls, A. y Serrat-Brustenga, M. (2010). La gestión de la identidad digital: una nueva habilidad informacional y digital. BiD: Textos universitaris de biblioteconomia i documentación, (24), https://raco.cat/index. php/BiD/article/view/195964 Gortaire, J. F.; Huerta, J. C. (2014). El yo, su identidad, intimidad y espectáculo: Facebook y Twitter desde una perspectiva contemporánea. (Tesis de Licenciatura). Pontificia Universidad Católica del Ecuador. Hartley, J., Ibrus, I.; Ojamaa, M. (2020). On the Digital Semiosphere: Culture, Media_and_Science_for_the_Anthropocene. Bloomsbury Academic. Huerta, G. A., Torres, C. A., y Lagunes, A. (2021). Diseño y validación de una escala para medir la gestión de la identidad digital. RIDE. Revista Iberoamericana para la Investigación y el Desarrollo Educativo, 11(22), e069.https://www.scielo.org.mx/pdf/ride/v11n22/2007-7467-ride-1122-e069.pdf Laurencio, A., Velázquez, R. M., García, A. & Peña, Y. (2022). La virtualidad en la educación superior cubana: influjo del CEPES-UH en su desarrollo. Revista Cubana de Educación Superior, (41). http://scielo. sld.cu/pdf/rces/v41s1/0257-4314-rces-41-s1-3.pdf López, J. L., Galcerán, I. M., Linares, M. J. y Torricella, R. G. (2022). Evaluación de las competencias digitales en un ambiente universitario. Revista Sinapsis, 21(1). https://revistas.itsup.edu.ec/index.php/sinapsis/ article/view/657 López, X. (2021). Redefinicion de metacompetencias y habilidades de los periodistas digitales. Revista Anuario ThinkEPI, 16(3). http://doi. org/10.3145/thinkepi.2022.e16a03 Marimón Carrazana, J.A.; Guelmes Valdés, E. (2011). Aproximación al modelo como resultado científico. En, De Armas Ramírez, N. Los resultados científicos como aportes de la investigación educativa. (8-19). Universidad Pedagógica Félix Varela. Medrano-Vasquez, J.M.; Llamas-Rios, M.J.; Revollar-Cáceres, L.S., y Villarruel-Diaz, J. (2022). Competencias digitales y la sistematización de la experiencia pedagógica. Santiago, (159), 203- 218. https://santiago. uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5613 Ministerio de Educación Superior, MES. (2019). Proyecto estratégico del Ministerio de Educación Superior. Editorial Félix Varela. Moreno, S. (2019). La estilización del yo en redes sociales: la proyección online de la identidad personal como artificio semiótico. deSignis, (30), 77-89. https://www.redalyc.org/journal/6060/606064170006/606064170006. pdf Moya, N., y Brito, J. M. (2003). Las ciberidentidades: efecto de la globalización tecnológica. Ciencia y Sociedad, 28(1), 29-52. https://www.redalyc. org/pdf/870/87012383003

santiago 163,enero-abril, 2024 | 205Pérez Alonso, B. (2015). ¿Mi perfil soy yo?: Acercamiento a las concepciones sobre la construcción de la identidad en los servicios de redes sociales en internet. Alcance: Revista Cubana de Información y Comunicación, 4(7), 111-139. https://revistas.uh.cu/alcance/article/view/5753 Reytor Garriga, E.L. (2021). El desarrollo de la competencia semiótica-digital para el análisis de textos multimodales. Revista Boletín REDIPE 1 (6), 125-135. Rodríguez Cruz, Y. (2023). La transformación digital en la ruta 2030. Observatorio Cubano de Gobierno Digital, OCDG. (2022). http://observatoriodigital.fcom.uh.cu Ruíz-Díaz, A. (2019). La competencia en la comunicación de resultados científicos desde una visión de compartir. Santiago, (150), 701-715. https:// santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5088/4554 Sanabria, A. L., y Cepeda, O. (2016). La educación para la competencia digital en los centros escolares: la ciudadanía digital. RELATEC: Revista Latinoamericana de Tecnología Educativa, 15(2). https://relatec.unex.es/ index.php/relatec/article/view/2612 Sevila, D., Velázquez, R., y Turro, A. (2022). Gestión por competencias en centros universitarios municipales, alineada a las demandas del municipio. Ingeniería industrial, 43(3), 109-118. http://scielo.sld.cu/pdf/rii/ v43n3/1815-5936-rii-43-03-109.pdf Sibilia, P. (2008). La intimidad como espectáculo. Fondo de Cultura Económica. Sibilia, P. (2016). Uno es lo que Google dice que uno es. La vida editable, entre control y espectáculo. Revista de Psicoanálisis, 73(2), 237-252.

Published

2024-06-03

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.