Active learning in the subject of computer science: analysis of basic education in Ecuador
Keywords:
Active learning, educational technology, learning strategies, pedagogical practice, information and communication technologiesAbstract
Studying and implementing active learning in the teaching-learning process of the subject of Computer Science allows students to apply the knowledge acquired in real situations, thus promoting a more meaningful and practical learning. The scientific article presented here is aimed at deepening active learning in the subject of Computer Science. The results of a survey addressed to teachers are analyzed with the aim of evaluating the factors that affect the object in question in 6th grade students in the Ecuadorian context. The results show that, although there is a diverse implementation of active learning activities, there are also areas for improvement. The importance of promoting a greater variety of activities and strategies that allow students to apply the knowledge acquired in real situations is highlighted, as well as promoting a more comprehensive and diverse evaluation that values different skills and competencies.
References
Bello, A. A., Crespo Díaz, M., González Hernández, L. M., & Estévez Pérez, K. (2022). Fundamentos cognitivos y pedagógicos del aprendizaje activo. Mendive, 20(4), 2022.
Camargo, J., & García, A. (2009). Pensamiento Crítico Y Aprendizaje Activo En Ingeniería. Revista Educación En Ingeniería, 7.
Castillo Rosas, A., & Cabral Rosetti, L. G. (2022). Modelo dinámico del aprendizaje activo. IE Revista de Investigación Educativa de La REDIECH, 13, e1552. https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v13i0.1552
Céspedes-Isaac, M., Reyes-Sánchez, G., & Mesa-Vazquez, J. (2018). El uso de las Tecnologías de la Información y las Comunicaciones, como alternativa para la visualización de la producción científica de la Universidad de Oriente The use of Information Technologies and Communications, as an alternative for the visualizati. Maestro y Sociedad, 89–98. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/4261
Durán, V., & Gutiérrez-Barreto, S. (2021). El aprendizaje activo y el desarrollo de habilidades cognitivas en la formación de los profesionales de la salud. Revista de La Fundación Educación Médica, 24(6), 283. https://doi.org/10.33588/fem.246.1153
Enríquez Chasin, I. R. (2021). La Efectividad del Aprendizaje Activo en la Práctica Docente. EduSol, 21(74), 102–111. https://bit.ly/3YHzVIW
Espejo Leupin, R. M. (2016). ¿Pedagogía Activa O Métodos Activos? El Caso Del Aprendizaje Activo En La Universidad. Revista Digital de Investigación En Docencia Universitaria, 16–27. https://doi.org/10.19083/ridu.10.456
Espinosa Izquierdo, J., Villamar Bravo, J., Quijije Acosta, K., & Mesa Vazquez, J. (2023). Las Nuevas Tecnologías de la Información y la Comunicación en el Desarrollo de la Educación, la Ciencia y la Cultura. Revista Polo Del Conocimiento, 8(3), 17. https://doi.org/10.23857/pc.v8i3
García Pérez, J. B. (2022). Motivación. Clave para un aprendizaje activo y profundo. Padres y Maestros / Journal of Parents and Teachers, 389, 18–23. https://doi.org/10.14422/pym.i389.y2022.003
Gende, I. M. (2022). Making the teaching and learning process more flexible in an online university. Edutec, 79, 199–213. https://doi.org/10.21556/edutec.2022.79.2351
González, A., & Fillat, M. F. (2021). Clase inversa y aprendizaje activo para incentivar la participación y la motivación de los alumnos en prácticas de Laboratorio de Biología Molecular. Revista de Educación Bioquímica, 40(1), 4–14.
Gortaire Díaz, D., Beltrán Moreno, M., Mora Herrera, E., Reasco Garzón, B., & Rodríguez Torres, M. (2023). Constructivismo y conectivismo como métodos de enseñanza y aprendizaje en la educación universitaria actual. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(6). https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v7i1.4672
Gunter L.Huber. (2008). Aprendizaje activo y metodologías educativas Active learning and methods of teaching. Revista de Educacion, 59–81.
Hincapie Parra, D. A., Ramos Monobe, A., & Chirino Barceló, V. (2017). Aprendizaje Basado en Problemas como estrategia de Aprendizaje Activo y su incidencia en el rendimiento académico y Pensamiento Crítico de estudiantes de Medicina. Revista Complutense de Educación, 29(3). https://doi.org/10.5209/rced.53581
Lemarie Oyarzun, F. R., Molina Venegas, L. A., Romero González, M. B., Haase Thiers, M. A., & Valenzuela Henríquez, F. I. (2022). Continuidad del proceso formativo en Pandemia. Experiencia estudiantil en la Universidad de Los Lagos, Chile. Actualidades Investigativas En Educación, 22(2). https://doi.org/10.15517/aie.v22i2.48716
Maldonado Pérez, M. (2008). Aprendizaje basado en proyectos colaborativos. Una experiencia en educacion superior. Laurus, 14.
Matienzo, R. (2020). Evolución de la teoría del aprendizaje significativo y su aplicación en la educación superior. Dialektika: Revista de Investigación Filosófica y Teoría Social, 2(3).
Meier, C., & de León, A. B. (2021). Gamificación y aprendizaje activo con Kahoot!: creación de exámenes por parte del alumnado. 3C TIC: Cuadernos de Desarrollo Aplicados a Las TIC, 10(2), 77–99. https://doi.org/10.17993/3ctic.2021.102.77-99
Mesa Vazquez, J. (2015). La elaboración de medios didácticos sustentados en las tecnologías de la información y las comunicaciones en la formación inicial del profesional de la educación. http://repositorio.eduniv.cu/items/show/1375
Mesa Vazquez, J., Bonfante Rodríguez, M. C., Diaz Mendoza, M. A., Terán Palacio, E., & Velázquez labrada, Y. (2023). Criterios de calidad para la evaluación de ambientes virtuales de aprendizaje desde un enfoque docente. Universidad y Sociedad, 552–564.
Mesa Vázquez, J., Pardo Gómez, M. E., & Cedeño Marcillo, G. E. (2022). Informatics and informational competencies in scientific information management in postgraduate education. Estudios Pedagogicos, 48(2), 103–114. https://doi.org/10.4067/S0718-07052022000200103
Mesa Vazquez, J., Parra Álvarez, M., & Cedeño Marcillo, G. E. (2021). Entorno De Tutoría Virtual: Una Alternativa Para Dinamizar Los ProceSos De Investigación Científica. Revista Conrado, 26(2), 173–180. https://bit.ly/3E4q1aN
Mesa Vazquez, J., & Rivas Vega, M. (2021). Estudio diagnóstico del uso didáctico de las aulas virtuales. Competencias para la docencia virtual. Aula de Encuentro, 23(1), 45–66. https://doi.org/10.17561/ae.v23n1.5811
Moreira, M. A. (2012). La Teoría del Aprendizaje Significativo Crítico: un referente para organizar la enseñanza contemporánea. Revista Iberoamericana de Educación Matemática, 31.
Payer, M. (2016). Teoría del constructivismo social de Lev Vygotsky. Revista de Venezuela.
Real Zumba, G., Mora Aristega, A. M., Sánchez Soto, M. A., Daza Suárez, S. K., & Zúñiga García, D. I. (2022). Estrategias y metodologías de enseñanza para el aprendizaje activo en la Educación Superior. Editorial Tecnocientífica Americana. https://doi.org/10.51736/eta.vi.21
Restrepo, R., & Waks, L. (2018). Aprendizaje Activo Para El Aula: Una Síntesis De Fundamentos Y Técnicas. Observatorio UNAE Cuaderno de Política Educativa , 1–21. https://unae.edu.ec/wp-content/uploads/2019/11/cuaderno-2.pdf
Rodríguez, K. L., Gómez, M. E. P., & Vázquez, J. M. (2019). Las Redes Sociales Como Entorno Educativo En La Formación Del Profesional Universitario. REFCalE: Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa. ISSN 1390-9010, 7(2), 33–42. http://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/2838
Sampieri Hernández, R. (2006). Metodología de la Investigación. In Вестник Казнму: Vol. №3.
Sánchez Martínez, D. V., & Ruvalcaba Ledezma, J. C. (2023). Aprendizaje Basado en Proyectos (ABPro). TEPEXI Boletín Científico de La Escuela Superior Tepeji Del Río, 10(19). https://doi.org/10.29057/estr.v10i19.9757
Sierra Gómez, H. (2013). El aprendizaje activo como mejora de las actitudes de los alumnos. Universidad de Navarra. https://academica-e.unavarra.es/bitstream/handle/2454/9834/TFM HELENA SIERRA.pdf
Tejeda Marroquín, A. E., Macz Caal, I., Díaz Vásquez, R. C., & Villela Cervantes, C. E. (2022). El constructivismo en la era digital. Revista Guatemalteca de Educación Superior, 5(2). https://doi.org/10.46954/revistages.v5i2.103
Vásquez, J. M., & Marcillo, G. E. C. (2020). Escala De Medición Del Nivel De Profesionalización Pedagógica En La Elaboración De Medios Didácticos Sustentados En Las Tics. Mikarimin. Revista Científica Multidisciplinaria. e-ISSN 2528-7842, 6(3), 117–132. https://bit.ly/3saFzSl
Downloads
Published
Versions
- 2025-06-30 (2)
- 2024-12-09 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Jessica Fernanda Estrada-Duque, Néstor Darío Montece-Perlaza, Jorge Mesa-Vázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0