Educational strategy for comprehensive sexual education for the training of adolescents in reproductive health
Keywords:
Educational Strategy, Educational Orientation, Comprehensive Sexual Education, Adolescence, Sexual and Reproductive HealthAbstract
An educational strategy of Comprehensive Sexual Education was designed for the training of Basic Secondary adolescents, in the period August 2023 to March 2024, in Santiago de Cuba, based on the theoretical model of the dynamics of the educational orientation of the promotion of sexual and reproductive health in adolescents, from the school-family-community link. The objective was proposed to train educational counselors in Comprehensive Sexual Education through postgraduate courses, participation in adolescent groups of professionals, as well as intervention in the mass media. The mixed methodology was used, with the theoretical methods: historical-logical, hermeneutical and analysis-synthesis; the empirical methods: the training of the Participation Action Intervention, the case study, the functional systemic-structural method, the online survey, the interview; and as a statistical-mathematical method, descriptive statistics. Two postgraduate training courses for educational counselors in Comprehensive Sexual Education were developed, a group of adolescents with four sessions and four presentations in the mass media. The effectiveness, efficiency, functionality and impact of the implemented educational strategy were evaluated, achieving compliance with the proposed objectives and manifestations of protagonism, responsibility, deepening the counselors' knowledge of themselves and their training processes. educational. It was possible to promote superior preparation in the promotion of sexual and reproductive health in the stage of adolescence with projection towards the design of intervention strategies.
References
Alvarez, ZB. (2022). Actitudes de consumo digital con fines sexuales en adolescentes cubanos. Tesis en opción al título de Licenciada en Psicología. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. (No publicada)
Benítez Olivera, Noel, García Quintero, Estrella, & Amayuela Mora, Georgina. (2020). La educación integral de la sexualidad desde habilidades sicosociales en adolescentes cubanos. Transformación, 16(3), 588-609. Epub 01 de septiembre de 2020. En línea. (Citado 2023/ Mar 26) disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552020000300588&lng=es&tlng=es.
Castellanos B. (2018). Sistematización de evidencias científicas sobre la Educación Integral de la Sexualidad. Versión actualizada con nuevas evidencias acerca de la EIS fuera de la escuela. LACRO UNFPA. Panamá.
Ochoa DuránS., Suárez RodríguezCO., y Del Toro SánchezM. (2023). La formación de los adolescentes cubanos desde la promoción de la salud. Una experiencia en tiempos de pandemia por Covid-19. Opuntia Brava, 15(1), 29-39. https://opuntiabrava/article/view/1370
Ochoa-Durán, S., Suárez-Rodríguez, C.O., Del Toro-Sánchez, M., Chaveco-Castillo, A., Chacón-Hernández, O.V. (2024). La formación en salud sexual y reproductiva de estudiantes de Secundaria Básica en Cuba. IntercambiEIS. Boletín digital de Educación integral en sexualidad para América Latina y el Caribe. No. 23, (abril 2024). http://legacy.flacso.org.ar/newsletter/intercambieis/23/aportes-investigacion-formacion-estudiantes-secundaria-cuba.html
Ordoñez Sánchez, JL. (2017). Conocimientos sobre salud sexual y reproductiva y su relación con el comportamiento sexual de los estudiantes de la Facultad de Ciencias de la Salud de la Universidad Técnica de Babahoyo 2014. Tesis para optar al Grado Académico de Doctor en Ciencias de la Salud. Lima. Perú.
Padrón Morales, M del M, Fernández Herrera, L, Infante García, A, París Ángel, A. (2009). Libro blanco sobre Educación Sexual de la provincia de Málaga. Proyecto ‟Educasex Málaga”. Diputación Provincial de Málaga. España. (Internet) (Citado 25/3/2023/). http://issuu.com/jarodriguez/docs/libroblancoeducacionsexual/32?e=0
Suárez, AL. (2022). Intervención Psicosocial en la orientación a familias con adolescentes en situación de vulnerabilidad. Tesis en opción al título de Licenciada en Psicología. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. (No publicada)
UNFPA/FLACSO. (2021). Estado del Arte de la EIS en América Latina 2021. FLACSO-Argentina. https://shar.es/aflQBG
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Sandra Ochoa Durán, Clara Ofelia Suárez Rodríguez, María Del Toro Sánchez, Ailién Chaveco Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









