The duty to Be of the Professional Orientation: normative aspects
Keywords:
professional orientation, normatividad, derived social factor of the social politics.Abstract
The present research work to intended to characterize the existence and evolution of the normatividad of the processes. En order to achieve its improvement. It was used the qualitative methodology, through the analysis of documents and normative that regulate this process, being selected its contradictions and the need of contextualization, making them more coherent to improve the vocational process. The theorist fundamendation was based on the structural constructivism of Pierre Bourdieu through the concepts and habitus- field and the cultural capital, as well as the theory of institutionalism related to the concept of institutional relationships. Some contradictions in the general and specific normative that regulate the process were diagnosed, this situation demands from their contextualization. The research is very important due to its direct influence on the vocational orienteer institutions of the students in the different levels of teaching.References
Consejo de Ministro. (1980). Decreto Ley No. 63/80. Documento Normativo Sobre Formación Vocacional y Orientación Profesional. La Habana: Palacio de la Revolución.
Comité Central del Partido Comunista de Cuba. (2012). Lineamientos de la Política Económica y Social del Partido y a Revolución. La Habana: Empresa Poligráfica de Holguín, ARGRAF.
Grupo de Trabajo del Primer Congreso del Partido Comunista de Cuba. (1976). Tesis sobre Política Educacional. La Habana: Editorial Política.
Leone, J. (2016). El neoinstitucionalismo y la revalorización de las instituciones. El neoinstitucionalismo sociológico. Reflexión política. Colombia: Editorial Universidad Autónoma de Bucaramanga.
Mantilla, A. (1992). Compendio de normas jurídicas. Ley No. 1289/78. Código de la Familia. La Habana: Editorial Política.
MINED. (1982). Resolución Ministerial No. 93/82. La Habana: Impresoras Gráficas MINED.
MINED. (2012). Anexo 2/2012 Modificación del Anexo 2 de la RM 306/2009 Proceso para el otorgamiento de la continuidad de estudios de los egresados de noveno grado. La Habana: MINED.
MINED. (2015). Orientaciones a los Jefes Provinciales de la educación Preuniversitaria, para el Desarrollo del Trabajo de Formación Vocacional y Orientación Profesional en los Institutos Preuniversitarios. Curso 2015-2016: MINED.
MINED. (2016). Procedimientos Generales para la labor metodológica en la Formación Vocacional y Orientación Profesional en la Educación Técnica y Profesional y Secundaria Básica. La Habana: MINED.
MINED. (2000). Resolución Ministerial No. 170/2000. La Habana: MINED.
Ministerios de Educación. (2009). Resolución Ministerial No. 306/09. Proceso para el otorgamiento de la continuidad de estudios de los egresados de noveno grado. La Habana: MINED.
MINED. (2014a). Resolución Ministerial No. 186/14. Adecuaciones para el Trabajo en el Curso Escolar 2014-2015. La Habana: MINED.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Erich Mosqueda-Mosqueda, Margarita C. Moncada-Santos, Víctor E. Téllez-Rivera

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0