Black Voices: Comparative Study on the Ideological Manifestations of the Female Valuating Subjects’ Discourse in Poems by Phillis Wheatley, Frances E.W. Harper and Rita Dove

Authors

  • Yadelys Garriga-Cruz Universidad de La Habana

Keywords:

discourse, ideology, modality, semantics.

Abstract

This article portrays the results of a doctoral research, which provides a critical perspective of the ideologically motivated poetic discourse written by three African American women from different centuries (XVIII, XIX and XX): Phillis Wheatley, Frances E. W. Harper and Rita Dove. By analyzing their work, we can have a broader insight of the ideological path African American women had to undertake from early ages until the emergence of the 20th century Black Feminist Movement.  The author proposes a merged perspective of critical ideological discourse analysis and semantic dimensional analysis, in keeping with the line of research conducted by the Group of Semantic and Discourse Studies, School of Foreign Languages, University of Havana. Additionally, the author decided to introduce the triangulation procedures to holistically approach the different contexts.

References

Ayala, I. (2004). Una caracterización del sujeto valorador femenino en cuentos de Alice Walker. Tesis en opción al grado científico de doctor en Ciencias Filológicas. FLEX-UH.

Caballero, L. ([1996] 2014). Semántica y diccionario. La Habana: Editorial de Ciencias Sociales.

Caballero, L. (2002). Modalidades semánticas del lenguaje. En Aleza Izquierdo, M. (Ed.) Estudios lingüísticos Cubanos (II) Homenaje a Leandro Caballero Díaz. Valencia: (pp.137-160). Universität de Valencia.

Denzin, N.K. (1970). Sociological Methods: A Source Book. Chicago: Aldine Publishing Company.

Dove, R. (1989). Grace Notes. New York & London: W.W. Norton & Company, Inc.

Dove, R. (1993). Selected Poems. New York: First Vintage Edition, Vintage Books, a Division of Random House, Inc.

Dove, R. (1999). On the Bus with Rosa Parks. New York & London: W.W. Norton & Company, Inc.

Dove, R. (2004). American Smooth. Poems. New York: W.W. Norton & Company, Inc.

Galbán, A. M. (2003). Aproximación al estudio de las categorías semánticas modales (valoración, lealtad, certidumbre, interés, afectividad y expresividad) y su expresión a través de verbos de las lenguas españolas y alemanas. Tesis en opción al grado científico de Doctor en ciencias Filológicas. FLEX-UH. pp. 5-19.

González Hernández, M. (2017). La resemantización mítica en el discurso narrativo de una representación de Los Novísimos (1993-2003). Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Lingüísticas, Universidad de La Habana.

Ocampo, D. (2017). Regularidades semántico-discursivas de la manifestación de la carencia material y la desigualdad social en la narrativa infantil cubana (Década de los noventa a 2012). Tesis en opción al grado científico de Doctor en ciencias Lingüísticas. FLEX-UH.

Salgado, A.A. (2013). Estudio comparativo de las manifestaciones ideológicas de los sujetos valoradores Franny y Zooey en las obras literarias homónimas de J. D. Salinger con respecto a la ideología sociocultural dominante en los Estados Unidos de América de 1950 a 1960. Tesis en opción al grado científico

de Doctor en Ciencias Filológicas. FLEX-UH.

Smith, F. (1990). A Brighter Coming Day. A Frances Ellen Watkins Harper Reader. New York: The Feminist Press at the City University of New York.

Wheatley, P. (1773). Poems on Various Subjects, Religious and Moral. Versión digital publicada por Renascence Editions. Recuperado de http://darkwing.uoregon.edu%7Erbear/wheatley.html

Wodak, R. y Meyer, M. (Ed.) (2001). Methods of Critical Discourse Analysis. London: SAGE Publications.

Published

2021-02-24

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 

You may also start an advanced similarity search for this article.