Psychotherapeutic treatment of a child with divorced parents

Authors

  • Julio Cesar Santana-González Psicoterapeuta en Agencia “W.C.A.S”, Miami, Florida, USA

Keywords:

Intervention strategy, Psychotherapy, divorce, emotional security.

Abstract

Divorce is one of the most pressing problems of today, which generates a series of conflicts and discomforts during and after the process. Before the various situations that arise in the W.C.A.S agency, it is determined to carry out a psychotherapeutic intervention strategy with the aim of enhancing feelings of security in a child within his social environment, who has recently suffered separation from his parents. The method used has been the clinical and qualitative methodology, using the techniques of interviews, wishes, observations, drawing and applying an intervention strategy. The main results were qualitative changes in the child's manifestations, showing an improvement and assimilation of alternative behaviors and a decrease in maladaptive behaviors and the parents showed a relationship of respect, acceptance, harmony; better forms of communication and methods to educate the child.

References

Arkes, J. (2015). The Temporal Effects of Divorces and Separations on Children's Academic Achievement and Problem Behavior. Journal of Divorce & Remarriage, 56(1), 25-42.

Cáceres, P. L. M. (2018). Trastorno de ansiedad por separación y autoconcepto en niños de 8 a 11 años de edad, con padres separados. Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas (UPC). Doi: https://doi.org/10.19083/tesis/625171

Dowling, E. y Barnes, G. G. (2008). Cómo ayudar a la familia durante la separación y el divorcio. Madrid: Morata.

Du Plooy, K., & Van Rensburg, E. (2015). Young Adults’ Perception of Coping with Parental Divorce: A Retrospective Study. Journal of Divorce & Remarriage, 56(6), 490-512.

Escapa, S. (2017). Los efectos del conflicto parental después del divorcio sobre el rendimiento educativo de los hijos. Revista Española de Investigaciones Sociológicas, (158), 41-57. Doi:10.5477/cis/reis.158.41.

Esteban, G. J. (2018). Divorcio, niveles de conflicto y repercusión en los hijos. Tesis de maestría. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Universidad Pontificia de Comillas, Madrid, España.

García, J.E. (2018). Divorcio, niveles de conflicto y repercusión en los hijos. Tesis en Opción al Grado de Licenciada en Psicología. Facultad de Ciencias Humanas y Sociales. Universidad Pontifica de Madrid, España.

Graham, S., Kiuhara, S. A., Harris, K. R. y Fishman, E. J. (2017). The relationship among strategic writing behavior, writing motivation, and writing performance with young developing writers. The Elementary School Journal, 118(1), 82-104.

Malla, S. (2018). Impactos que genera la separación de los padres en niños y niñas de 5 a 12 años de edad (Tesis de pregrado). Universidad de Cuenca, Ecuador.

Martínez, R. L. (2016). Legislación sobre custodia compartida en España: situación actual. Anales: Anuario del centro de la UNED de Calatayud, (22), 179-192.

Martinón, J., Fariña, F, Corras, A., Seijo, D., Souto, A., Novo, M. (2016). Impacto de la ruptura de los progenitores en el estado de salud física de los hijos. European Journal of Education and Psychology, 10, 9-14.

Muñoz, A., Arellanez, J. (2015). Estrés psicosocial, estrategias de afrontamiento y consumo de drogas en adolescentes. Revista de Psicología y Ciencias del Comportamiento de la U.A.C.J.S. 6(2), 1-20.

Orgilés, M., Carratalá, E., Carballo, J. L., Piqueras, J. A., & Espada, J. P. (2013). Factors Associated with Sex Under the Influence of Alcohol Among Adolescents with Divorced Parents. Journal of Child & Adolescent Substance Abuse, 22(2), 150-162.

Uphold-Carrier, H., Utz, R. (2012). Parental Divorce Among Young and Adult Children: A Long-Term Quantitative Analysis of Mental Health and Family Solidarity. Journal Of Divorce & Remarriage, 53(4), 247-266. Doi:10.1080/10502556.2012.663272.

Vargas H, E. L. & Morales M, M. M. (2018). El divorcio y su influencia en el desarrollo emocional de niños de cuatro años de la escuela básica Jacinto Gordillo, en el periodo lectivo 2017-2018. Tesis en Opción al Grado de Licenciada en Educación Parvularia. Facultad de Educación. Universidad Laica Vicente Rocafuerte de Guayaquil. Ecuador.

Vidal, R. (2006). El niño y las vicisitudes de la separación y/o divorcio. Recuperado de http://www.paidopsiquiatria.cat/archivos/texto_nino_vicisitudes_divorcio.pdf

Yárnoz-Yaben, S. (2010). Bienestar Psicológico en Progenitores Divorciados: Estilos de Apego, Soledad Percibida y Preocupación por la Ex Pareja. Clínica y Salud, 21(1), 77-91.

Published

2021-05-16

Issue

Section

Artículos