Dyslexia problems in elementary school: Problem for reading

Authors

  • Alejandra Aguirre-Medrano Instituto José David, Chihuahua, México
  • Mariela González-López Escuela 20 de noviembre, Chihuahua, México

Keywords:

Dyslexia, Laterality, elementary school, reading, writing

Abstract

It is a diagnostic study on dyslexia problems that occur in basic education, a diagnosis designed and applied to know how the areas of laterality are related in writing and in the confusion of various graphemes such as bd, pq in patients attending elementary school. Not having an affirmed laterality can affect boys and girls of basic education in the reading-writing process, being noticed in the confusion of the graphemes bd and pq, as well as they can present bad spelling, very large letters, little organization in his notebook. This diagnosis is based on the following instruments PROLEC-R, WISC, Harris Test of laterality, phonological discrimination of linguistic exploration, as well as text copying and dictation. Results show difficulty in punctuation marks and reading of words and pseudowords, a medium high IQ, presents a poorly affirmed crossed laterality. Conclusion the patient was diagnosed with a problem of phonemic dysgraphia, and dyslexia due to the confusion of the letters b-d, c-s, o-e. This means receiving a psycho-pedagogical intervention situated to improve their problems.

References

Cameron, H. (2021). It’s been taken away’: an experience of a disappearing dyslexia diagnosis. International Journal of Inclusive Education https://doi.org/10.1080/13603116.2021.1902003

Cadavid C. M., Zapata Z. M., Aguirre, A.D., y Álvarez, U. M. (2011). Coeficiente intelectual de niños escolarizados en instituciones públicas de las zonas nororiental y noroccidental de Medellín según el nivel de seguridad alimentaria del hogar y condiciones socieconómicas. Revista chilena de nutrición, 38(4), 392-403. https://dx.doi.org/10.4067/S0717-75182011000400001

Cuetos, B. Rodríguez, E. Ruano y D. Arribas (2021). PROLEC-R. PROLEC-R. Batería de Evaluación de los Procesos Lectores – Revisada. Madrid, España. TEA, Ediciones. http://web.teaediciones.com/PROLEC-R-Bateria-de-Evaluacion-de-los-Procesos-Lectores--Revisad.aspx

El Congreso de los Estados Unidos Mexicanos. (1993). Ley general de la educación. Ciudad de México, México. http://cgservicios.df.gob.mx/prontuario/vigente/5519.htm

García-Ron y Sierra-Vázquez (2011). Niños con altas capacidades intelectuales. Signos de alarma, perfil neuropsicológico y sus dificultades académicas. Anales de Pediatría Continuada, 9 (1), 69-72. DOI: 10.1016/S1696-2818(11)70010-5

González-López, M. (2019). La enseñanza de habilidades de pensamiento y de la comprensión lectora en estudiantes de bajo rendimiento escolar. Areté. Revista Digital del Doctorado en Educación de la Universidad Central de Venezuela, 5 (9), 145 – 167.

González-López, M., Machin-Mastromatteo, J., Tarango, J. (2019). Las Habilidades de Pensamiento e Informativas en el Libro de Texto de Español: cronología de los planes de estudio en México. Debates por la Historia, 7 (2), 19-46.

González-López, M. (2020). Habilidades para desarrollar la lectoescritura en los niños de educación primaria. Revista Estudios En Educación, 3(4), 45-68.

González-López, M. (2021). Teaching management to reading and writing in children of elementary school: a diagnosis. International Journal of Educational Administration, Management, and Leadership, 2 (1), 27-34. https://doi.org/10.51629/ijeamal.v2i1.17

Gutiérrez, R. y Díez, A. (2018). Conciencia fonológica y desarrollo evolutivo de la escritura en las primeras edades. [Phonological awareness evolutionary development and writing in early ages]. Educación XX1, 21(1), 395-416. doi: 10.5944/educXX1.13256

Harris, A. J. (1977). La lateralidad en el niño y en el adolescente: niños diestros, niños zurdos. Manuel d’application des tests de latéralité. Marfil.

Mccloskey, G., y Maerlender, A. (2005). The WISC-IV integrated. In A. Prifitera, D. H. Saklofske, y L. G. Weiss (Eds.), WISC-IV clinical use and interpretation: Scientist-practitioner perspectives (p. 101–149). Elsevier Academic Press. https://doi.org/10.1016/B978-012564931-5/50005-0

Medina, I.M. (2020). Evaluación e intervención ante un caso de lateralidad cruzada. Caso único. MLS Psychology Research, 3 (1), 99-138. https://doi.org/10.33000/mlspr.v3i1.453

Romero, J. y Lavigne, R. (2005). Dificultades en el aprendizaje; Unificación de criterios diagnósticos. 1st ed. Junta de Andalucía.

Santana, Y., Llopiz, K., Sugasty, M., Gonzales-Sánchez, A., y Valqui, J. (2021). Estudios sobre la corrección de la disgrafía caligráfica en escolares con discapacidad intelectual. Propósitos y Representaciones, 9(1), e972. Doi: http://dx.doi.org/10.20511/pyr2021.v9n1.972

Secretaría de Gobernación. (2020). DECRETO por el que se reforman, adicionan y derogan diversas disposiciones de los artículos 3o., 31 y 73 de la Constitución Política de los Estados Unidos Mexicanos, en materia educativa. Ciudad de México, México. https://www.dof.gob.mx/nota_detalle.php?codigo=5560457&fecha=15/05/2019

Snowling, M.J., Hulme, C. Nation, K. (2020). Defining and understanding dyslexia: past, present and future. Journal Oxford Review of Education, 46(4), 501-513. doi: 10.1080/03054985.2020.1765756

Wechsler, D. (2007). WISC-IV: Escala de Inteligencia de Wechsler para Niños-IV (2a ed.). Madrid: TEA

Wolf, M. (2008). Cómo aprendemos a leer: historia de la ciencia del cerebro y la lectura. Barcelona: Ediciones B.

Published

2021-09-01

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 3 4 5 6 7 

You may also start an advanced similarity search for this article.