Incidence of functional illiteracy in the living conditions of families- Cerezal-Bellavista-Santa Elena-Ecuador commune
Keywords:
education, health, literacy, social environment.Abstract
Functional illiteracy is defined as a person who has basic
knowledge such as reading, writing, and performing mathematical
operations, but cannot perform more advanced tasks such as logical
reasoning or critical thinking. The objective of this article is to diagnose
functional illiteracy and how it affects the living conditions of
parents in the Cerezal-Bellavista commune. For this study, the descriptive
research methodology was used, the affectation was diagnosed in different areas such as: health, sociability and education using the quantitative and qualitative approach, complemented with different bibliographic sources. We worked with 170 fathers and mothers of the commune, applying the data collection technique through surveys and interviews in order to obtain true and truthful information. The results showed that the majority of the population of parents with 55.5% have functional illiteracy affecting their living conditions.
References
Aguado López, E., & Rogel Salazar, R. (2018). El analfabetismo a fin del milenio. Convergencia Revista de Ciencias Sociales; Núm. 3 (1993): Convergencia Revista de Ciencias Sociales núm. 3 junio 1993. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/10238
Alarcón , D. (2001). Medición de Condiciones de Vida. Instituto Interamericano para el desarrollo Social , 306-433. Obtenido de https://publications.iadb.org/publications/spanish/document/Medici%C3%B3n-de-las-Condiciones-de-Vida.pdf
Alca , W. (2021). Analfabetismo científico funcional y la enseñanza universitaria de la Carrera de Derecho. Obtenido de https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/repiie/article/download/20668/16794/7 0401
Arrieta, A. M. (2020). Implementación de un proyecto piloto de la estrategia Educomunicativa de alfabetización funcional y digital mediada por tecnología para estudiantes del grado tercero de preparatorios de la fundación Colombia Crece. 39. Obtenido de https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/33172/2021auraarrieta.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Barrios Tao, H., Peña Rodríguez, L. J., & Cifuentes Bonnet, R. (2019). Emociones y procesos educativos en el aula: Una revisión narrativa. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 58, 202-222. https://doi.org/10.35575/rvucn.n58a11
Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias Docentes en la Integración Curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 185-198.
Dirección Nacional de Análisis e Información Educativa. (2016). Ministerio de Educacion. Obtenido de Ministerio de Educacion: https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2014/02/Indicadores-Educativos_Analfabetismo-Funcional.pdf
Hermandez, A. (06 de julio de 2021). Saludiario . Obtenido de Saludiario : https://www.saludiario.com/como-influye-el-analfabetismo-en-la-salud-publica/
imenez, J. (2004). Analfabetismo funcional: Una alternativa superadora. Obtenido de http://hdl.handle.net/11162/7187
Jiménez, J. (2005). Redefinición del analfabetismo: El analfabetismo funcional. Obtenido de https://redined.educacion.gob.es/xmlui/bitstream/handle/11162/68781/00820073007078.pdf?sequence=1&isAllowed=yj
Marquez, S. (2021). Breve analisis de la pobreza rural en el Ecuador periodo 2014-2017. Guayaquil: Universidad de Guayaquil. Obtenido de http://repositorio.ug.edu.ec/bitstream/redug/54577/1/Articulo%20Sofia%20Marquez%20G..pdf
Martínez, R., y Fernández , A. (2010). Impacto social y económico del analfabetismo: modelo de análisis y estudio piloto. Obtenido de http://repositorio.minedu.gob.pe/bitstream/handle/20.500.12799/3137/Impacto%20social%20y%20econ%c3%b3mico%20del%20analfabetismo%20modelo%20de%20an%c3%a1lisis%20y%20estudio%20piloto.pdf?sequence=1&isAllowed=y
Ministerio de Educacion. (2016). Analfabetismo Funcional: Tasas y Absolutos. Quito-Ecuador : Direcciòn Nacional de Análisis e Información Educativa (DNAIE).
Piaget, J. (1990). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Obtenido de https://www.terapia-cognitiva.mx/wp-content/uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf
Piaget, J. (s.f.). Teoría del desarrollo cognitivo de Piaget. Obtenido de https://www.terapia-cognitiva.mx/wp-content/uploads/2015/11/Teoria-Del-Desarrollo-Cognitivo-de-Piaget.pdf
Rodriguez, Villafuerte, Rodriguez, Cedeño y Holguin, A. (2021). Realidades y desafíos de las personas en situación de analfabetismos en Manabí-Ecuador. En M. Pallares, Gil y Santisteban, Docencencia, ciencia y humanidades: hacia una enseñanza integral en la Universidad del siglo XXl (págs. 710-730). Manabí-Ecuador: Editorial: Dykinson SL.
Sumiya, L. A., Araújo, M. A. D., & Sano, H. (2017). A hora da alfabetização no Ceará: O PAIC e suas múltiplas dinâmicas. Education Policy Analysis Archives, 25, 36-36. https://doi.org/10.14507/epaa.25.2641
Villela , F., Contreras , D. (2020). La brecha digital como una nueva capa de vulnerabilidad que afecta el acceso a la educación en México. Dialnet. Doi: https://doi.org/10.18359/ravi.5395
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Lesly Noemy Pivaque-Ortega, José Israel Luna-Encarnación

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0