Migration and poetry in Spanish as a Foreign Language Lessons. Proposal of a textual analisys

Authors

  • Ana María Guerra-Casanellas Universidad de Oriente
  • Irina Bidot-Martínez

Abstract

Abstract

The fact that language allows to build a vision of the world constitutes a common knowledge since it builds signs and shared meanings, a bigger entity: culture. The present paper aims at identifying and analyzing the textual and pragmalinguistic resources that allow the determination of the linguistic prints that mark subjectivities in an emigrated woman. The study takes as a piece of analysis the Cuban writer Lourdes Casal’s poem. A methodology is assumed that aims at two perspectives. One that arises from the pragmatic-semantic field and another directed to a totalizing interpretation of the text to embrace the knowledge of this, from their explanation and interpretation. All it within Spaniard's tuitional process like foreign language.

References

Cárdenas Molina, G. (2005). Corrientes del análisis del discurso. Conferencia inaugural del VIII Simposio Internacional de Comunicación Social.

Casal, L. (1976). Palabras juntan Revolución. La Habana: Casa de las Américas.

Dijk, T. V. (1980). Texto y Contexto. Semántica y pragmática del discurso. Madrid: Cátedra.

Consejo de Europa. (2002). Marco Común Europeo de Referencia para las lenguas: aprendizaje, enseñanza, evaluación. España: Ministerio de Educación, cultura y Deporte.

Dijk, T. V (1983). La ciencia del texto. Un enfoque interdisciplinario. Barcelona: Paidós.

Dijk, T. V (1993). Principles of Critical Discourse Analysis. Discourse and Society, 4(2), 249-283.

Duany, J. (1993, septiembre- octubre). Más allá de la válvula de escape. Tendencias recientes de la migración caribeña. Nueva sociedad, 127, 80- 99.

Escandell Vidal, M. V. (1993). Introducción a la pragmática. Madrid: Editorial Ariel. S. A.

Fornet, A. (1995, julio- agosto). El discurso de la nostalgia. La Gaceta de Cuba, 33(4), 32- 33.

Kerbrat-Orecchioni, K. (1997). La enunciación. De la subjetividad en el lenguaje. Argentina: Edicial.

Roméu Escobar, A. (1992, septiembre-diciembre). Comunicación y enseñanza de la lengua. Revista Educación, segunda época 83, 2 - 7.

Published

2017-06-22

Issue

Section

Artículos