Communication as a bridge to scientific knowledge in Rio- bamba, Ecuador

Authors

  • Emily Ninoska Mosquera-Chichande Universidad Nacional de Chimborazo, Riobamba

Keywords:

Communication, scientific journalism, digital platforms

Abstract

The present study analyzes the crucial and indispensable role that communication plays in the dissemination of scientific articles in the city of Riobamba, with a focus on the ability to convey scientific concepts in an accessible and understandable manner, promoting public understanding, and identifying errors and biases in scientific information concerning communication channels and forms. A qualitative methodology was used, based on structured interviews conducted with teachers, researchers, and thesis students. Digital content analysis of articles was also performed through the creation of matrices evaluating the performance level in the communication area. The goal was to gather essential information about the experience and perception of obstacles, challenges, and strategies related to the communication of scientific concepts and research in Riobamba. The study demonstrates that, despite the application of communication resources in scientific dissemination in the city of Riobamba, there is still a lack of implementation of strategies and communication tools that allow the adaptation of content on digital platforms and social networks to achieve a broader reach in the digital environment.

References

Arribas, P. E., Gómez, Y., Guillen Estévez, A. L., & Ramírez Mesa, C. (2021). La comunicación científica en investigaciones que asumen el enfoque cualitativo: Una mirada valorativa. EDUMECENTRO, 13(2), 172-191.

http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_abstract&pid=S2077-28742021000200172&lng=es&nrm=iso&tlng=es

Blanco, Á. (2004). Relaciones entre la educación científica y la divulgación de la ciencia. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 1(2), 70-86. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=92010202

Calvo, M. (2006). Arte y ciencia de divulgar el conocimiento. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/126281-opac

Canales, M. (2006). Metodologías de investigación social: Introducción a los oficios. LOM Ediciones.

Estrada, L. (2014). La comunicación de la ciencia. https://www.revista.unam.mx/vol.15/num3/art18/

Garcìa, L. C. W. F. (2020). PLATAFORMAS DIGITALES 2020. Ediciones Fiscales ISEF.

Guix, J. (2008). El análisis de contenidos: ¿qué nos están diciendo? Revista de Calidad Asistencial, 23(1), 26-30. https://doi.org/10.1016/S1134-282X(08)70464-0

Hernández, I. N. R. (2017). Un acercamiento a la legibilidad de textos relacionados con el campo de la salud. Chasqui. Revista Latinoamericana de Comunicación, 135, 253-273. https://www.redalyc.org/journal/160/16057381017/html/

Morales, R. (2021). La divulgación de la ciencia en el siglo XXI. https://www.academia.edu/86009244/La_divulgaci%C3%B3n_de_la_ciencia_en_el_siglo_XXI

Múnera, M., & Marín, B. E. (2014). La divulgación científica en la Web, un panorama latinoamericano. Comunicación, 31, Article 31. https://revistas.upb.edu.co/index.php/comunicacion/article/view/2777

Olmedo, J. (2011, marzo 21). Educación y divulgación de la Ciencia: Tendiendo puentes hacia la alfabetización científica | Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias. https://revistas.uca.es/index.php/eureka/article/view/2703

Programa Regional de Apropiación Social del Conocimiento. (2013, octubre 24). Apropiación Social del Conocimiento: El papel de la comunicación by Mauricio Grajales - Issuu. https://issuu.com/mauriciocastanograjales/docs/memorias_diplomado_virtual

Restrepo, N. (2019). La comunicación política: Un estudio multidisciplinar desde las ciencias sociales. Correspondencias & Análisis, 10, 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7212083

Santillán, P., Rodríguez, M., Orozco, J., Ríos, I., & Bayas, K. (2021). Evaluación de la concentración y distribución espacial de material particulado en los campus de la UNACH - Riobamba. Novasinergia, ISSN 2631-2654, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.37135/ns.01.08.07

Suárez, G. A. S., Sánchez, S. R. S., Riquez, A. L., & Rodríguez, U. F. R. (2022). CONCEPTOS DE BIOCATÁLISIS DE LA LIGNOCELULOSA DESDE UN ENFOQUE DE INGENIERÍA DE PROCESOS Y SISTEMAS: UNA REVISIÓN. Perfiles, 1(28), Article 28. https://doi.org/10.47187/perf.v1i28.179

Vargas, C. (2022). La comunicación científica: Proceso que exige ir más allá de acercar un cumulo de conocimientos. ReNaCientE - Revista Nacional Científica Estudiantil - UPEL-IPB, 3(1), Article 1. https://doi.org/10.46498/renacipb.v3i1.1827

Published

2024-12-09

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.