Design of Active and Innovative Strategies to Transform Training in Nutrition and Dietetics
Keywords:
active methodologies, nutrition and dietetics, problem-based learning (PBL), emerging technologies, and teacher training., metodologias ativas, nutrição e dietética, aprendizagem baseada em problemas (ABP), tecnologias emergentes e formação de professores.Abstract
This article proposes designing active and innovative strategies to transform education in Nutrition and Dietetics in Cuba, overcoming the limitations of traditional methods. Through surveys of students, interviews with teachers and experts, and DAFO and CAME analysis, the strengths and weaknesses of the current educational system were evaluated. The results revealed an improvement in students' theoretical and practical understanding, highlighting the effectiveness of problem-based learning (PBL) and the flipped classroom. However, challenges were identified, such as the lack of technological resources and the need for continuous teacher training. The article emphasizes the importance of integrating emerging technologies, training teachers in active methodologies, and the transversal inclusion of professional ethics. It recommends a comprehensive approach that includes teacher training and infrastructure improvement, tailored to the local context, to address future challenges.
References
Acevedo Pérez, I. (2002). Aspectos éticos en la investigación científica. Ciencia y enfermería, 8(1), 15-18. https://www.scielo.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0717-95532002000100003
Acevedo, F. A., Cruz, J. A. F., Aguilar, C. A. H., & Bautista, D. P. (2022). Diseño e implementación de un simulador basado en realidad aumentada móvil para la enseñanza de la física en la educación superior. Edutec, Revista Electrónica de Tecnología Educativa, (80).
Bonwell, C. C., & Eison, J. A. (1991). Active learning: Creating excitement in the classroom. 1991 ASHE-ERIC higher education reports. ERIC Clearinghouse on Higher Education, The George Washington University, One Dupont Circle, Suite 630, Washington, DC 20036-1183. https://eric.ed.gov/?id=ED336049
Cajamarca-Correa, M. A., Cangas-Cadena, A. L., Sánchez-Simbaña, S. E., & Pérez-Guillermo, A. G. (2024). Nuevas tendencias en el uso de recursos y herramientas de la Tecnología Educativa para la Educación Universitaria. Journal of Economic and Social Science Research, 4(3), 127-150. https://economicsocialresearch.com/index.php/home/article/view/124
Campoverde Celi , W. G. , Velásquez Paccha , K. G., & González García , W. A. (2022). Evaluación del impacto de los resultados de aprendizaje de los estudiantes de la carrera de Nutrición y Dietética. Didáctica y Educación, 13(4), 302–323. https://revistas.ult.edu.cu/index.php/didascalia/article/view/1512. ISSN 2224-2643
Cardona Gasco, M. V. (1998). Confidencialidad y consentimiento informado. Una reflexión necesaria. Revista Rol de Enfermería, 21-32. https://infirmorum.koha.es/cgi-bin/koha/opac-detail.pl?biblionumber=13462
Fernández Hawrylak, M., Sánchez Ibáñez, A., & Heras Sevilla, D. (2020). Las actividades de enseñanza-aprendizaje en el Espacio Europeo de Educación Superior: las actividades prácticas con herramientas web 2.0. Academia y virtualidad, 13(1), 61-79. https://riubu.ubu.es/handle/10259/6840
Hinojo Lucena, F. J., Aznar Díaz, I., Romero Rodríguez, J. M., Marín Marín, J. A. (2019). Influencia del aula invertida en el rendimiento académico. Una revisión sistemática. Campus virtuales, 8(1), 9-18. http://uajournals.com/ojs/index.php/campusvirtuales/article/view/384
Lorenzo, T. D. (2011). Plan de organización del proceso docente de la Licenciatura de Nutrición en Cuba. Revista Cubana de Tecnología de la Salud, 2(2). https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=49651
Molina-García, P. F., & García-Farfán, I. de los Ãngeles. (2019). El proceso de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Dominio De Las Ciencias, 5(1), 394–413. https://doi.org/10.23857/dc.v5i1.1051
Montes de Oca Recio, N., y Machado Ramírez, E. F. (2011). Estrategias docentes y métodos de enseñanza-aprendizaje en la Educación Superior. Humanidades Médicas, 11(3), 475-488. Recuperado en 08 de diciembre de 2024, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1727-81202011000300005&lng=es&tlng=es.
Pérez, J. N., Peña, J. L. V., Díaz, N. P., & Pérez, M. N. (2015). Material didáctico para la evaluación del aprendizaje en el Programa Proceso de Enseñanza–Aprendizaje impartido en Tecnología de la Salud. Correo Científico Médico de Holguín, 19(4), 1-13. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=62888
Quiñones, J. A. D., & Gómez, M. L. V. (2017). La función del profesor en el proceso de enseñanza aprendizaje en la educación superior cubana. Medisur, 15(1), 4-7. https://www.medigraphic.com/cgi-bin/new/resumen.cgi?IDARTICULO=70674
Solórzano Álava, W. L., Anzules Ávila, X. L., Rodríguez, A., Maldonado Zúñiga, K. (2021). El proceso de enseñanza–aprendizaje disruptivo en la Educación Superior. Serie Científica de la Universidad de las Ciencias Informáticas, 14(4), 75-84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8590498
Trunce Morales, S. T., Villarroel Quinchalef, G. D. P., & García Alvarado, K. I. (2022). Telesimulación como estrategia de enseñanza aprendizaje en estudiantes de Nutrición durante la pandemia COVID-19. Investigación en educación médica, 11(44), 9-22. https://www.scielo.org.mx/scielo.php?pid=S2007-50572022000400009&script=sci_arttext
Velázquez, R. V., Piguave, C. C., Valdés, I. E., & Zúñiga, K. M. (2020). Metodologías de enseñanza-aprendizaje constructivista aplicadas a la educación superior. Sinapsis: La revista científica del ITSUP, 3(18), 10. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8280929
Published
Versions
- 2025-09-19 (2)
- 2025-08-28 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Yuri Belett Sedano, Yitse Dolores Hernández Blanco, Amaurys Tabares Pérez, Mileidis Quintana Polanco

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0