Ancestral Spondylus: Power, Fertility, and Mysticism. Symbolic Persistences in the Spirituality of Santa Elena, Ecuador

Authors

  • Rocio Graciela Drouet Alfonzo Universidad Estatal Península de Santa Elena, Ecuador

Keywords:

Spondylus, Provincia de Santa Elena, símbolo espiritual, fertilidad.

Abstract

In the province of Santa Elena, Spondylus plays a diverse and complex role within sociocultural, ritual, and symbolic practices, intertwining elements of fertility, power, and mysticism. This marine mollusk is valued for its rarity and oceanic origin, forming part of a network of meanings that position it as a mediator between the human world and intangible forces. The objective of this study was to analyze the ritual uses and symbolic significance of Spondylus in ancestral communities and to contrast these with its current reinterpretations. A qualitative methodology with an ethnographic-hermeneutic orientation was employed, based on interviews with ritual leaders and participant observation during contemporary ceremonies held in the peninsula. The results show that Spondylus continues to be an object of exclusive use in ritual contexts, regulated by spiritual hierarchies and knowledge transmitted across generations. Its presence in these ceremonies reaffirms its multifunctional nature and centrality in the local symbolic system. The study concludes that its current use reflects a resilient and adaptive spiritual logic that seeks to preserve ancestral knowledge in the face of commodification and the loss of meaning.

References

Aguilar, F., Mendívez, W., & Revelo, W. (2013). Distribución y abundancia de la concha Spondylus (Spondylus calcifer y S. princeps) en las provincias de Esmeraldas, Manabí, Santa Elena y El Oro. Boletín Científico y Técnico, 23(1), 73-98. https://www.researchgate.net/publication/304012943_DISTRIBUCION_Y_ABUNDANCIA_DE_LA_CONCHA_SPONDYLUS_Spondylus_calcifer_y_S_princeps_EN_LAS_PROVINCIAS_DE_ESMERALDAS_MANABI_SANTA_ELENA_Y_EL_ORO

Arce, R., Suárez, E., Solís, E., & Argudo, N. (2020). Análisis de los productos turísticos: caso Península de Santa Elena, Ecuador. PODIUM(38), 139-158. https://revistas.uees.edu.ec/index.php/Podium/article/view/520/475

Barbeta, M. (2015). El símbolo da qué pensar: esbozo para una teoría psicosociológica del simbolismo. Perspectiva cognitivo-afectiva, discurso e interpretación. Sociológica (México), 30(85). https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-01732015000200006

Barraza, S. (2021). El Qhapaq Ñan y la ruta del Spondylus en la costa norte. En M. d. Perú, El Qhapaq Ñan y la ruta del Spondylus en el extremo norte (págs. 1-59). Ministerio de Cultura del Perú. https://repositorio.cultura.gob.pe/bitstream/handle/CULTURA/1372/Proyecto%20Qhapaq%20%c3%91an%20-%20El%20Qhapaq%20%c3%91an%20y%20la%20Ruta%20del%20Spondylus%20en%20el%20extremo%20norte.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Bernabé, W., & León, B. (2023). Identidad Cultural y Resignificacion de la Cultura en la Provincia de Santa Elena. 593 Digital Publisher CEIT, 8(6), 143-160. https://doi.org/10.33386/593dp.2023.6.2082

Eliade, M. (2023). El mito del eterno retorno Arquetipos y repetición. Alianza Editorial. https://www.alianzaeditorial.es/primer_capitulo/el-mito-del-eterno-retorno.pdf

Flores, O., Sempé, M., & Gómez, E. (2023). La comida velatoria, rituales y significación. XXIV Encuentro Iberoamericano de Valoración y Gestión de Cementerios Patrimoniales, Concepción-Chile 2023 (págs. 401-421). Cementerio General de Concepción Bicentenario 1823 - 2023. https://www.cementerioconcepcionpatrimonial.cl/wp-content/uploads/2023/11/Maria-Carlota-Sempe-Holga-Flores-y-Emiliano-Gomez.pdf

Fons, V., & Alvarez, S. (2024). «Los llamamos a todos», ritual de difuntos en la costa de Ecuador. Una propuesta metodológica para su análisis. AIBR: Revista de Antropología Iberoamerican, 19(3), 531-558. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=9901112

Freire, A. (2019). Representación e identidad: Los museos locales en la península de Santa Elena en la costa ecuatoriana. Chungará (Arica), 51(2), 305-320. https://doi.org/10.4067/S0717-73562019005001501

Gavilán, L. (2023). La muerte y el ritual de desprecio. Argumentos, 4(1), 35-55. https://mail.revistaargumentos.iep.org.pe/index.php/arg/article/view/154

Hernandez-Sampieri, R., & Mendoza, C. (2018). Metodología de la Investigación: Las Rutas Cuantitativa, Cualitativa y Mixta. Ciudad de México, México: McGRAW-HILL Interamericana Editores, S.A. https://biblioteca.ucuenca.edu.ec/digital/s/biblioteca-digital/ark:/25654/2140#?c=0&m=0&s=0&cv=0

Horta, H. (2023). La ofrenda de estatuillas en el rito de la capacocha y su relación con el mito del origen de los Incas. Latin American Antiquity, 35(2), 1–21. https://doi.org/10.1017/laq.2022.95

Jaramillo, A. (2017). Comunión e interexistencia. El Spondylus spp. En la costa norte del Perú durante el Intermedio Tardío (800-1450 d.C). Antipoda. Revista de Antropología y Arqueología(28), 77-97. https://doi.org/10.7440/antipoda28.2017.04

Lino, J. (17 de 01 de 2025). Santa Elena promueve sus danzas ancestrales. Expreso. https://www.expreso.ec/provincias/peninsula-promueve-danzas-ancestrales-228228.html

Lodeiros, C., Santana, J., Jaramillo, A., Soria, G., & Marcos, J. (2018). Breve historia del Spondylus en el Pacífico Suramericano: un símbolo que retorna al presente. Interciencia, 43(12), 871-877. https://ri.conicet.gov.ar/handle/11336/104040

Lunniss, R. (2024). Chamanes precolombinos en Salango, costa central del Ecuador,durante el Formativo Tardío (600–100 a. C.). Revista Ecuatoriana de Arqueología y Paleontología, 2(1), 1-14. https://doi.org/10.5281/zenodo.11093651

Mendioroz, A., López, M., & Asiáin, A. (2022). Entrevista histórico-etnográfica. Perfiles Educativos, 44(177), 130-146. https://d1wqtxts1xzle7.cloudfront.net/95192747/53031-libre.pdf?1670047566=&response-content-disposition=inline%3B+filename%3DEntrevista_historico_etnografica.

Published

2025-09-18

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.