The management of community cultural development: Empirical-conceptual dimensions for its analysis

Authors

  • Beatriz Drake Tapia Instituto Cubano de Investigación Cultural “Juan Marinello”, La Habana, Cuba

Keywords:

Community cultural development, socio-cultural management, community, cultural policy, cultural rights

Abstract

The cultural development of communities involves several aspects, the analysis and management of which require a comprehensive approach. Neglecting any of its inherent dimensions risks failing to exploit the potential of these processes to promote the transformation of communities, based on the endogenous mobilisation of local administrations and resources and the proactive participation of citizens. Based on the articulations between public policies, academia and the community, and on the theoretical and methodological proposals that form the basis of the socio-educational dimension of cultural management, this article provides a conceptual and operational framework for the analysis of the management of the cultural development of communities.

References

Borges, A. (2020). Manual teórico-metodológico de orientación al docente para la dirección del proceso de formación de la habilidad profesional integradora, gestión sociocultural. Editorial Feijóo.

Bugallo, A. (2016). Indicadores para medir el desarrollo sociocultural comunitario. Una propuesta metodológica. Instituto Cubano de Investigación Cultural Juan Marinello.

Caride, J. A. (2005). La Animación Sociocultural y el Desarrollo Comunitario como educación social. Revista de educación, 336, 73-88.

Drake, B. (2022). La investigación sobre desarrollo cultural comunitario en Cuba: Una mirada a sus aportes y desafíos. PROSPECTIVA. Revista de Trabajo Social e Intervención Social, 34, 153-176. https://doi.org/10.25100/prts.v0i34.11565

García-Canclini, N. (1987). Políticas culturales y crisis de desarrollo: Un balance latinoamericano (pp. 13-61). Grijalbo. https://observatoriocultural.udgvirtual.udg.mx/repositorio/handle/123456789/373

García-García, I. (2020). La cultura, su acción y su gestión, desde la educación social. RES : Revista de Educación Social, 31, 11-27.

Guédez, V. (1995). Gerencia, cultura y educación. Fondo editorial Tropycos.

Linares, C., Moras, P. E., & Correa, S. (2005). La participación: ¿solución o problema? En Comunicación y Comunidad (pp. 57-66). Editorial Universitaria Félix Varela.

Macías, R. (2010). Factores culturales y desarrollo cultural comunitario. Reflexiones desde la práctica. Universidad de Las Tunas. https://www.eumed.net/libros-gratis/2011c/985/index.htm

Madyaningrum, M., & Sonn, C. (2011). Exploring the meaning of participation in a community art project: A case study on the Seeming project. Journal of Community and Applied Social Psychology, 21(4), Article 4. https://doi.org/10.1002/casp.1079

Martínez, M. (2015). Introducción a la gestión sociocultural para el desarrollo. Editorial Universitaria Félix Varela.

Martínez, M. (2018). Gestión sociocultural para el desarrollo. Editorial Universitaria Félix Varela.

Mills, D., & Brown, P. (2004). Art and wellbeing: A guide to the connections between community cultural development and health, ecologically sustainable development, public housing and place, rural revitalisation, community strengthening, active citizenship, social inclusion and cultural diversity. Australia Council.

Palacios, D. (2017). Desarrollo cultural local y desarrollo cultural comunitario. Deslinde conceptual para una gestión participativa. Culturas: Revista de Gestión Cultural, 4(1), 1-14.

Pitts, G., & Watt, D. (2001). The imaginary conference. Artwork magazine, 50, 7-14.

Plasencia Pons, A. (2003). Enfoques sobre la comunicación en la gestión de proyectos comunitarios. Unión.

Sonn, C. C., & Murray, N. (2002). Conceptualising community cultural development: The role of cultural planning in community change. Community Arts Network WA Inc.

Sonn, C. C., & Quayle, A. F. (2014). Community Cultural Development for Social Change: Developing Critical Praxis. Journal for Social Action in Counseling & Psychology, 6(1). https://doi.org/10.33043/JSACP.6.1.16-35

Strauss, A., & Corbin, J. (2002). Bases de la investigación cualitativa: Técnicas y procedimientos para desarrollar la teoría fundamentada (Primera edición). Universidad de Antioquia.

Published

2025-11-20

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.