Marxism Theoretical reflections for the study of Philosophy in Cuban Higher Education

Authors

  • Aimé Teresa Ortiz Blanco Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Philosophy, social classes, Marxism, Leninism, antinomies

Abstract

New computer technologies invade the teaching process in Higher Education every day and in many cases there is a tendency to ignore the analysis in classes of the works of the classics of Marxism-Leninism in the teaching of this discipline. The objective of this work is to make a proposal of the main works to be treated and the conceptual nodes that the student must grasp within the subject of Philosophy. These aspects have been the objective of the work of a doctoral study already defended and of the Department of Marxism-Leninism of the Antonio Maceo Campus of the Universidad de Oriente. To carry it out, methods were used that move from the general to the particular and vice versa in direct relation to hermeneutics, which made it possible to choose the essential texts and ideas for analysis. Among the main results are highlighting the importance of Marxist theory in new university settings.

References

Aramayo, R. (2018). ¿Quién teme a la filosofía? En Rodán, C. La filosofía hoy: ¿por qué filosofía? ¿Para qué filosofía?, Tehura, 8, 34-35. www.tehura.es

Artola, L. Tarifa, L. y Finale, L. (2019). Planes de Estudio E en la Educación Superior cubana: una mirada desde la educación continua. Revista Universidad Sociedad, 11, (2), 364 – 371 https://rus.ucf.edu.cu.

Engels, F. (1978a). Ludwuig Feuerbach y el fin de la Filosofía Clásica Alemana, Obras escogidas, 3t, t.3. Editorial Progreso, Moscú.

Engels, F. (1978b). Carta a Joseph Bloch, Tomo único, Editorial Progreso, Moscú.

Lenin, V. (1984). Cuadernos Filosóficos, Editora Política, La Habana, Cuba.

Lenin, V. (1978a). Tres Fuentes y tres partes integrantes del Marxismo, en Obras Escogidas, 3t, t.1. Editorial Progreso, Moscú.

Lenin, V. (1978b). Una Gran Iniciativa, Obras Escogidas, 3t, t. 3. Editorial Progreso, Moscú.

Lenin, V. (1920). Tareas de las Juventudes Comunistas, http://www.marxists.org/espanol/lenin/1920s

Lenin, V. (1964). La bancarrota de la Segunda Internacional, en Obras Completas, t 21. Editora Política, La Habana, Cuba.

Lenin, V. (1961). Materialismo y Empiriocriticismo, Editorial Orbe, La Habana, Cuba.

Marx, C. (1978a). Tesis sobre Feuerbach en, Obras Escogidas 3t, t.1. Editorial Progreso, Moscú.

Marx, C. (1978b). Prólogo de Contribución a la crítica de la Economía política, Obras Escogidas, 3t, t.1. Editorial Progreso, Moscú.

Marx, C. (1978c). Carta a Joseph Weidemeyer, Obras Escogidas, 3t, t.2. Editorial Progreso, Moscú.

Marx, C. (1979). Manifiesto del Partido Comunista. Editora Política, La Habana, Cuba.

Marx C., F. Engels (1983). Ideología Alemana. Editora Política, La Habana, Cuba.

Ministerio de Educación Superior (MES) (2016). Documento base para el diseño de los Planes de Estudio E, 1-33. La Habana Cuba,

Romero, E, Cano, L (2015). La concepción materialista de la historia y la teoría marxista de las clases sociales, como metodología necesaria en el análisis de los procesos revolucionarios actuales en América Latina. Islas, 57 (179), mayo-agosto, 109-117.

Published

2025-12-23

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.