Social actors and cultural tourism. Reflections in Santiago de Cuba tourist destination
Keywords:
social actors, communication, cultural tourism.Abstract
Santiago de Cuba, is among the tourist destinations whose cultural values place it in a welcoming destination given the characteristics of its people, heritage values and markedly Caribbean cultural expressions. It is distinguished by the presence of sun and beach tourism, nature, historical, heritage and cultural tourism and city. The latter constitutes a major source of motivation for international tourists arriving in the city; however, there are some limitations in the development of the mode of cultural tourism destination. We will rely on some conceptual considerations, in the first instance, we will enter the role of social actors as drivers and agents of the potential tourist destination resources; and how they produce and reproduce their experiences and meanings in the social construction of the tourism situation regarding this type of tourism.
References
Campodónico, G. (2009). Contribución a la creación de una corporación turística para el Departamento de Maldonado. Resultados y reflexiones sobre negociación y conflicto. II Jornadas de Investigación en Humanidades. Montevideo, Uruguay. Recuperado de http://www.fhuce.edu.uy/jornada/2009//ponencias/campodonico.pdf
Campodónico, R., y Chalar, B. L. (2013). El turismo como construcción social: un enfoque epistemo-metodológico. Anuario Turismo y Sociedad, 14, 47-63. Recuperado de http://www.ucs.br/ucs/tplSeminTur2010/eventos/seminario_de_pesquisa_semintur/anais/gt09/arquivos/09/Turismo%20una%20ciencia%20em%20construccion.pdf.
González, D.A. (2009). El turismo desde un enfoque de sociología constructivista. Teoría y Praxis, (6), 107-122. Recuperado de http://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/3156969.pdf.
Giddens, A. (1984). La constitución de la sociedad. Bases para la teoría de la estructuración. Buenos Aires: Ediciones Amorrortu.
Habermas, J. (1984). Teoría de la Acción Comunicativa I. Racionalidad social y racionalización social. Colombia: Editorial Taurus.
Juncosa, V. E. (2001). Valoración del Patrimonio Histórico como elemento de diferenciación turística. Premio Art Jove 2001. Govern de les Illes Balears. Palma de Mallorca. Recuperado de: http://mediamweb.uib.es/boletin/articles/artjove.htm
Mazón, T. (2001). Sociología del Turismo. Madrid: Editorial Centro de Estudios Ramón Areces, S. A.
Merinero, R., y Zamora, E. (2009). La colaboración entre los actores turísticos en ciudades patrimoniales. Reflexiones para el análisis del desarrollo turístico. Turismo y Patrimonio Cultural, 7(2), 219-238. Recuperado de http://www.pasosonline.org/.
Ministerio de Turismo. (2016). Estrategia comercial del destino turístico Santiago de Cuba para el período 2012 – 2020. Santiago de Cuba.
Ministerio de Turismo. (2015). Líneas de trabajo de la comisión Cultura- Turismo. Provincia. Santiago de Cuba.
Luhmann, N. (1993). Sistemas sociales: Lineamientos para una teoría general. México: Alianza Editorial. Universidad Iberoamericana.
Luhmann, N. (1998). Complejidad y modernidad: de la unidad a la diferencia. España: Trotta.
ONEI (2016). Ingresos por Turismo Internacional. Indicadores Seleccionados.
Edición 2017.
Osorio, G. M. (2007). El carácter social del turismo. Un análisis sistémico sobre su complejidad. Estudios y perspectivas en turismo, 16 (4), 1-38. Recuperado de http://www.redalyc.org/pdf/1807/180713898005.pdf.
Santiago de Cuba. Travel. (2002-2017). Recuperado de http://www.anywhere.com/cuba/destinations/santiago-de-cuba.
Serrano, et al (2012). La complejidad, expresión de nuestro tiempo: el turismo desde los sistemas complejos. CULTUR, 06 (01), 4-24. Recuperado de http:// www.uesc.br/revistas/culturaeturismo.
Touraine, A. (2003). Del sistema al actor. Revista colombiana de Sociología, (20), 167- 185. Recuperado de http: www.bdigital.unal.edu.co/16299/1/11181-26840-1-PB.pdf
Valles, S. M. (1997). Técnicas cualitativas de investigación social. Madrid, España: Editorial Síntesis.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Kirenis Milián-Borges
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0