Interpersonal violence in the framework of school relations. Sociological vision from the teenagers of Santiago

Authors

  • Caridad Cala-Montoya Universidad de Oriente
  • Daniela Benítez-González Universidad de Oriente

Keywords:

violence, interpersonal relationships, school context.

Abstract

The study of violence within the framework of interpersonal relationships has accompanied humanity from its own origin. From the decade of 1980-1990 its effects became visible and its manifestation was extrapolated to various social spaces such as community, couple relationships, family and school context. In the latter, the magnitude of the violence reached from the relations between schoolchildren has been the center of attention of dissimilar sciences. In the Cuban case, even if you do not reach the stated inferences, its representation from Santiago schools is marked by a socio-cultural praxis that restructures its operational logic from the school space. In this sense, the present work focuses on identifying how school violence is built in interpersonal relationships among students at the secondary level of the municipality of Santiago with a view to promoting a social repositioning of this reality.

References

Aznar, I.; Cáceres, M.; Hinojo, F. (2007). Estudio de la Violencia y Conflictividad Escolar en las Aulas de Educación Primaria a través de un Cuestionario de Clima de Clase: El Caso de las Provincias de Córdoba y Granada (España) REICE. Revista Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y Cambio en Educación, vol. 5, núm. 1, pp. 164-177

Berkowitz, L. (1969). The frustration–aggression hypothesis revisited. En Berkowitz, L. (ed.), Roots of aggression. New York: Atherton.

Berkowitz, L. (1974). Some determinants of impulse aggression: the role of mediated associations with reinforcements of aggression. En Psychological Review, 81, 165-176.

Briceño, R. (2002). Violencia, sociedad y justicia en América Latina. Buenos Aires, Argentina: CLACSO.

Cala, C., Caballero, E. (2017). La construcción social de la violencia en los adolescentes santiagueros.En revista Santiago N. 144 p666-681

Castro, M. (2002). El Programa Nacional de Educación Sexual en la Estrategia Cubana de Desarrollo Humano. En revista Sexología y Sociedad, Vol. VIII, N. 20, diciembre 2002, p. 4-9.

Diario el telégrafo (2012). Un 62% de niños sufre de bullying en Latinoamérica. Recuperado de http://www.eltelegrafo.com.ec/noticias/sociedad/4/un-62-de-ninos-sufre-de-bullying-en-latinoamerica

Elias, N. (1983). El proceso de la civilización. Investigaciones sociogenéticas y psicogenéticas. Fondo de Cultura Económica

Elias, N. (1981). Civilización y violencia. Tomado de: Ästhetik und Kommunikation, núm. 43, 1981, pp. 5-12. Conferencia dada en el Congreso Alemán de Sociología (Bremen, 1980). Traducción de Christine Löffler y Francisco Javier Noya. En Elias, N. (1994) Revista española de investigaciones sociales, 65/94 p 141-151

Freud, S. (1973a). Tres ensayos para una teoría sexual. En Freud, S., Obras Completas. Tomo II. Madrid: Biblioteca Nueva.

Freud, S. (1973b). Más allá del principio del placer. En Freud, S., Obras Completas. Tomo III. Madrid: Biblioteca Nueva. 12. Freud, S. (1973c). El malestar en la cultura. En Freud, S., Obras Completas Tomo III.

Madrid: Biblioteca Nueva.

Fromm, E. (1973). The anatomy of human destructiveness. New York: Rinehart

Ho, K. (2007). Structural Violence as a Human Rights Violation. Essex Human Rights Review, 4 ( 2), 1-17. Recuperado de: http://projects.essex.ac.uk/ehrr/V4N2/ho.pdf

Lorenz, K. (1978). Sobre la agresión: el pretendido mal. Madrid: Siglo XXI.

Ministerio de Justicia. (2009).Código de la Familia. Publicación Digital. Gaceta Oficial de la República de Cuba. Recuperado de http://www.gacetaoficial.cu/html/codigo%20de%20lafamilia.html#D2

Ministerio de Justicia.(2016).Constitución de la República de Cuba. Publicación Digital.Gaceta Oficial de la República de Cuba. Recuperado de www.gacetaoficial.cu/html/constitucion1.html

OMS (2002) Informe mundial sobre la violencia y la salud. Recuperado de: www.who.int/violence_injury_prevention/violence/world.../es/summary_es.pdf

OMS (2014). OMS | Prevención del suicidio: un imperativo global. Recuperado de www.who.int/mental_health/suicide-prevention/es/

Proveyer, Clotilde (2010): Panel multidisciplinario: La violencia como fenómeno cultural. Departamento de Sociología de la Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.

Regueira, K (2008). Estrategia educativa para la prevención de la violencia escolar en la formación inicial intensiva del profesor general integral de secundaria básica. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de Oriente, Cuba.

Rivero, Y. (2012). Participación educativa en las escuelas primarias de la Cuba actual. (Tesis inédita de doctorado). Universidad de la Habana, Cuba.

Rodney, Y. y García M. (2014): Estudio histórico de la violencia escolar. VARONA, Revista Científico-Metodológica, No. 59, pp.41-49, julio-diciembre.

Rodney, Y. (2015). Políticas públicas sobre violencia escolar en Cuba: entre lo jurídico y la realidad. Revista Sexología y Sociedad. Vol. 21(1): 146-180

Rodney, Y., Rodríguez, M. y Del Valle, B. (2015). Informe del Taller estudio preliminar sobre el bullying o acoso escolar homofóbico en algunas escuelas de la capital. UNESCO, UCP, La Habana, Cuba. 2

Rodríguez, M; Núñez, Y, (2015). La violencia entre estudiantes preuniversitarios. Un problema social y de salud. Sancti Spíritus: Gaceta Médica espirituana. Espirit vol. 17, no.3, dic. Recuperado de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1608-8921201500030002

Published

2018-10-16

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 20 

You may also start an advanced similarity search for this article.