Perceptions of university students, at the end of the semester in online mode
Keywords:
Social support, academic dimension, emotional dimension, university students and perception.Abstract
The purpose of this research is to explore the perceptions of university students, after living a semester of transition, which led them to move from a face-to-face mode of study to an online education. In addition, it proposes to consider its results as pedagogical teaching inputs for planning future semesters. For this purpose, we worked with a convenience sample of 20 business administration students. The research is exploratory and qualitative in approach, using focus groups to survey their perceptions based on a semi-structured questionnaire, which addressed the academic dimension, where they perceive that the volume of learning was similar, although with greater investment of time; the emotional area, where they mention that they experienced stressful situations, which they were able to face due to their experience with technology; and the social support level, where they consider that the role of their parents, teachers and educational institution was key.
References
Argandoña Mendoza, M. F., Ayón-Parrales, E. B., García-Mejía, R. O., Zambrano-Zambrano, Y. A.y Barcia-Briones, M. F. (2020). La educación en tiempo de pandemia. Un reto Psicopedagógico para el docente. Revista Polo del Conocimiento, 5(7), 819-848. https://polodelconocimiento.com/ojs/index.php/es/article/view/1553
Balladares-Burgos, J., Una educación remota en tiempos de contingencia académica. Andina. 2 (II Semestre 2020): 29-35. http://hdl.handle.net/10644/7399
Bonilla, M. (2020, 27 de marzo). Bendición Urbi et Orbi. Papa: La oración es nuestra arma vencedora. https://www.vaticannews.va/es/papa/news/2020-03/homilia-urbi-et-orbi-papa-francisco-suplica-dios-coronavirus.html
Banco Mundial. (2020). COVID-19: IMPACTO EN LA EDUCACIÓN Y RESPUESTA DE POLÍTICA PÚBLICA. Banco Mundial. http://hdl.handle.net/10986/33696
Del Águila, M. S. (2018). Generación Z: los universitarios del bicentenario. En Líneas Generales, (002), 180-187. https://revistas.ulima.edu.pe/index.php/enlineasgenerales/article/view/2677
De Vincenzi, A. (2020). Del aula presencial al aula virtual universitaria en contexto de pandemia de COVID-19. Avances de una experiencia universitaria en carreras presenciales adaptadas a la modalidad virtual. Debate Universitario, 8(16), 67-71. https://uai.edu.ar/media/115473/4-del-aula-presencial-al-aula-virtual-universitaria-en-contexto-de-pandemia-de-covid-19.pdf
Díaz-Barriga, Á., Plá, S., Aguilar Nery, J., Ducoing Watty, P., Barrón Tirado, M. C., Alcántara Santuario, A., ... & Ruiz Larraguivel, E. (2020). Educación y pandemia. Una visión académica. http://librosoa.unam.mx/handle/123456789/3051
García Aretio, L., (2017). Educación a distancia y virtual: calidad, disrupción, aprendizajes adaptativo y móvil. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 20 (2), 9-25. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=331453132001
Giannini, S. (2020). COVID-19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después. Revista Latinoamericana de Educación Comparada, 11(17), 1-57. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Hernández Sampieri, R., Fernández Collado, C., Baptista Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. (6a. edición). McGraw-Hill. http://observatorio.epacartagena.gov.co/wp-content/uploads/2017/08/metodologia-de-la-investigacion-sexta-edicion.compressed.pdf
López, M., Herrera, M. y Apolo, D. (2021). Educación de calidad y pandemia: retos, experiencias y propuestas desde estudiantes en formación docente de Ecuador. Texto Livre: Linguagem e Tecnologia , 14 (2),e33991-e33991. https://periodicos.ufmg.br/index.php/textolivre/article/view/33991
Martínez, J. (2011). Métodos de investigación cualitativa. Silogismos de investigación, 8(1), 1-43.
Mendiola, M. S., Hernández, A. M. D. P. M., Torres, R., Carrasco, M. D. A. S., Romo, A. K. H., Mario, A., Cazales, V. J. R. (2020). Retos educativos durante la pandemia de COVID-19: una encuesta a profesores de la UNAM. Revista Digital Universitaria, 21(3). https://www.revista.unam.mx/wp-content/uploads/a12.pdf
Musitu, G., Cava, M. J. (2003). El rol del apoyo social en el ajuste de los adolescentes. Psychosocial intervention, 12(2), 179-192. https://www.redalyc.org/pdf/1798/179818034005.pdf
Organización de Estados Iberoamericanos para la Educación, la Ciencia y la Cultura (OEI, 2020). Efectos de la crisis del coronavirus sobre la educación. I Sanz, J Sainz, A Capilla – Madrid. https://www.oei.es/pt
Pedró, F. (2020). COVID-19 y educación superior en América Latina y el Caribe: efectos, impactos y recomendaciones políticas. Análisis Carolina, (36). https://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2021/01/AC-36.-2020.pdf
Reimers, F., & Schleicher, A. (2020). Un marco para guiar una respuesta educativa a la pandemia del 2020 del COVID-19. Obtenido de Organización de Estados Iberoamericano: https://www.oei.es/uploads/files/news/Science-Science-andUniversity/1777/covid-19-educion-oei-2020-espan-ol-11-4-20.pdf
Robbins, S. P., Judge. (2013). Comportamiento organizacional. (15a. ed.). Pearson Educación.
Santrock, J. (2004). Introducción a la Psicología (Psicología Organizacional). Mc Graw Hill
Valencia-Ortiz, R., Garay, U., & Cabero-Almenara, J. (2020). Percepciones de estudiantes y docentes del uso que los estudiantes hacen de Internet y su relación con la modalidad de estudio. Revista De Educación a Distancia (RED), 20(62). https://doi.org/10.6018/red.411781
Zerpa de Kirby, Y, B. (2016). Lo cualitativo, sus métodos en las ciencias sociales. Sapienza Organizacional, 3(6),207-230.[fecha de Consulta 15 de Septiembre de 2020]. ISSN: 2443-4256. Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=5530/553056828013
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 John Flores-Moran

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









