The issue of masculinities in the substantive processes of three Cuban universities

Authors

  • Ramón Rivero-Pino Universidad Estatal Península de Santa Elena

Keywords:

Masculinities, hegemonic masculinity, university’s hegemonic processes

Abstract

The so-called hegemonic model of masculinity constitutes a risk factor. It is a multi-conditioned phenomenon, but every time it’s highlighted the role of personality’s socialization. In this way, the higher educational levels are called to perform a primordial function through its substantive process. The purpose of this paper is: Characterize the treatment of this subject in the experiences of some Cuban universities. An integrated analysis was made of the concepts: masculinities and substantive process of high education, expressed in a group of indicators distributed per each one of these concepts. As theoretical methods of research were used: the analytical synthetic, the transit from the abstract to the concrete, the inductive-deductive and the historical-logical. In an empirical level, the study of documents. The conclusions make reference to the developments and challenges within Cuban high education about the treatment of the researched topic

References

Ares, Muzio, P (1996). Virilidad. ¿Conocemos el costo de ser hombres? Revista Sexología y Sociedad. Año 2. No.4. Editorial CENESEX. 2.Buquet Corleto, A G (2016). El orden de género en la educación superior. Una aproximación interdisciplinaria.Nómadas44.

Castro, Espín M (2017). La integración social de las personas transexuales en Cuba.Editorial CENESEX. La Habana.

Centro de Estudios Comunitarios.(2012). Problemáticas de las masculinidades en Cuba.Estrategias de intervención en/con grupos sociales diversos. Proyecto de investigación. Documento de archivo. Centro de Estudios Comunitarios(CEC). UCLV.

Centro Nacional de Educación Sexual. (2017). Masculinidad hegemónica y paternidades emergentes. Proyecto de investigación. Documento de archivo.Departamento de investigación y docencia.Centro Nacional de Educación Sexual. (CENESEX). La Habana.

Cerva, Cerna, D (2018). Masculinidades y educación superior: la politización del género. El Cotidiano. Revista de la realidad mexicana actual. En: file:///C:/Users/RYZEN%203/Downloads/Cotidiano212-pages-1436-46.pdf.

Colectivo de autores (2016). Resultado de Talleres sobre masculinidades y paternidades. Informe de investigación. Departamento de investigación y docencia. Centro Nacional de Educación Sexual. Documento de archivo.La Habana.

Díaz, Álvarez, MT (2003). Algunos hallazgos sobre la masculinidad del varón cubano contemporáneo. Revista Sexología y Sociedad, 9 (23).

Fundora Nevot, Geydis E., Caram León, Tania, Zabala Argüelles, María del C., Díaz, Elena, & Díaz, Danay. (2019). La transversalidad del enfoque de equidad en la Educación Superior: la experiencia de la política institucional de FLACSO-Cuba.Revista Cubana de Educación Superior,38(2), e08.

González Pagés, J C (2002). Género y masculinidades en Cuba. ¿el otro lado de una historia? Nueva Antropología.Revista de Ciencias Sociales, 61.

Herdoíza, M (2015). Construyendo Igualdad en la Educación Superior. Fundamentación y lineamientos para transversalizar los ejes de igualdad y ambiente. Secretaría de Educación Superior, Ciencia, Tecnología e Innovación –SENESCYT. Ecuador. En: https://www.educacionsuperior.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2018/11/Construyendo-igualdad-en-la-educacion-superior_nov_2018.pdf

Hernández, Y; Rivero, Pino, R. (2018). Lo masculino ¿Nocivo para la salud?: lo queplantean autores cubanos y extranjeros. Revista Cubana de Genética Comunitaria, 12 (1).

Marchetti, Gauché, X (2020). Enseñanza sobre estereotipos de género en la formación en derecho: Una estrategiadeseable para favorecer una educación no sexista y un avance en la erradicación de violencias y abusos. el caso de la universidad de concepción. Universidad de Concepción (Chile). En:Perspectivas de género en la educación superior. una mirada latinoamericana. https://repository.icesi.edu.co/biblioteca_digital/bitstream/10906/87025/1/buchely_perspectivas_genero_2020.pdf

Martínez-Lozano, C.P.(2019). Las instituciones de educación superior y el mandato de masculinidad. Nómadas,51, 117-133.

Morales, Benítez, M y Bustos, Palacios, O (2018). Significados de “ser varón” en jóvenes estudiantes de la Universidad Nacional de Córdoba. En: file:///C:/Users/RYZEN%203/Downloads/2907-8643-1-PB.pdf.

Pérez, Millet, M y Pérez J,G.(2002). Cultura y masculinidad. CDIC. Biblioteca. Facultad de Ciencias Sociales. Universidad de Oriente. Santiago de Cuba.

Rivera, Gómez, Elva, y Rivera, García, Cirilo (2016). Los estudios de la(s) masculinidad(es) en la academia universitaria. El caso de México. Punto Género, 6, 129-141.

Rivero, Pino, R. (1999). Las representaciones sociales del rol paterno en la sociedad cubana. Implicaciones psico sociopolíticas.TesisDoctoral. Biblioteca Universidad Central “Marta Abreu” de Las Villas. UCLV.Santa Clara.Cuba.

Rivero, Pino, R. (2014). Pensar las masculinidades. Editorial CENESEX. La Habana. Cuba.

Rivero, Pino, R. (2016). Masculinidad hegemónica y paternidades emergentes. Programa académico de asignaturade postgrado. Centro Nacional de Educación Sexual. Documento de archivo. La Habana.

Rivero, Pino, Ry Ulloa, Guerra, O.(2016). Reseñas de estudios cubanos sobre masculinidades. Editorial CENESEX.La Habana. Cuba.

Rivero, Pino, R. (2018). Sociología de las masculinidades. Programa académico de asignatura. Departamento de Sociología. Universidad de La Habana. Documento de archivo.

Robles,Rearte,CPamela Robledo, S et all. (2020). La convivencia entre la masculinidad hegemónica y las nuevas masculinidades. Revista de Investigación del Departamento de Humanidades y Ciencias Sociales Universidad Nacional de La Matanza.RIHUMSO,19(10), 87-107.

Trejos, J., & Ayala, J. (2018). Integración de las funciones sustantivas de laeducación superior: un aporte para la construcción de paz. (Tesis de maestría). Pontificia Universidad Javeriana. En: http://vitela.javerianacali.edu.co/bitstream/handle/11522/11327/Integracion_funciones_sustantivas.pdf?sequence=2&isAllowed=y

Zabalgoitia Herrera, M. (2019). Género, masculinidades y educación superior en México. Un estado de la cuestión.Revista de Investigación Educativa, 29, 4-30.

Published

2021-09-13

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

<< < 5 6 7 8 

You may also start an advanced similarity search for this article.