Educational inclusion, people in a situation of disabilities and pandemic: reflections from pedagogical practices
Keywords:
Educational psychology, Covid-19, university, people with disabilities, differential approach and educational inclusion.Abstract
The Covid-19 pandemic has triggered an unprecedented crisis in all areas of human society. This situation caused the closure of colleges, institutes and universities. The object of study of this essay can be explored from several paths that go from the limitations that people with disabilities (PSD) have had within the university space in times of pandemic, to the strategies of the teaching staff of Higher Education Institutions (IES) for the differential approach of these people. On the other hand, the strategies and programming of teachers from educational psychology contribute to inclusive education in this context. In summary, there are barriers such as little internet access and the weak implementation of policies with a differential focus in universities or HEIs. Inclusive education has had little access to online education already exposed by UNESCO during the Covid-19 pandemic.
References
Alzola & Omaña. (2017). Estrategias pedagógicas para la inclusión del estudiante con Educación en Contexto, III (6).
Cepal (2021). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/45904/1/S2000510_es.pdf
Coll, C & Monereo, C (2019). Psicología de la educación virtual. Madrid. Edit. Morata.
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal) (2020). Covid-19 y las personas con discapacidad en América Latina. Mitigar el impacto y proteger derechos para asegurar la inclusión hoy y mañana. En: https://repositorio.cepal.org/bitstream/handle/11362/46278/1/S2000645_es.pdf
Comisión Económica para América Latina y el Caribe (Cepal). (2020). Personas con discapacidad ante la enfermedad por coronavirus (Covid-19) en América Latina y el Caribe: situación y orientaciones, Informes Covid-19, Publicación de las Naciones Unidas. En https://repositorio.cepal.org/bitstream/ handle/11362/45491/1/S2000300_es.pdf.
DANE (2018). Censo 2018. En: https://www.dane.gov.co/index.php/estadisticas-por-tema/demografia-y-poblacion/discapacidad
Ecured (2021). Psicología Educativa. En: https://www.ecured.cu/Psicolog%C3%ADa_Educativa .
Lancheros, D., Carillo, A., & Lara, J. (2018). Modelos de adaptación en ambientes virtuales de aprendizaje para personas con discapacidad. Revista Avances en Sistemas e Informática, 8(2), 17-30.
Marinoni, Giorgio, Van’t Land, Hilligje, & Jensen, Trine. (2020). The Impact of COVID-19 on Higher Education Around the World IAU Global Survey Report. In: https://www.iauaiu.net/IMG/pdf/iau_covid19_and_he_survey_report_final_may_2020.pdf
Meresman, S y H. Ullmann (2020). “COVID-19 y las personas con discapacidad en América Latina: mitigar el impacto y proteger derechos para asegurar la inclusión hoy y mañana”, serie Políticas Sociales, N° 237 (LC/TS.2020/122). Santiago, Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL).
MEN (2020). Decreto 427 de emergencia. Recuperado de https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-394357.html?_noredirect=1
MEN (2018). Documento de orientaciones técnicas, administrativas y pedagógicas para la atención educativa a estudiantes con discapacidad en el marco de la educación inclusiva. En: https://www.mineducacion.gov.co/1759/articles-360293_foto_portada.pdf
Monereo, C & Pozo, J (2018). La identidad en la Psicología de la educación. Madrid. Edit. Narcea.
UNESCO (2021). COVID-19 y educación superior: De los efectos inmediatos al día después. http://www.iesalc.unesco.org/wp-content/uploads/2020/05/COVID-19-ES-130520.pdf
Ortega, D., Rodríguez, J. & Mateos, A. (2021). Educación superior y COVID-19: adaptación metodológica y evaluación online en dos universidades de Barcelona. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 15 (1), e1275.
Ordorika, I. (2020). Pandemia y educación superior. Revista de la Educación Superior, 49(194), 1-8.
Peña-Estrada et, al. (2020). Personas con Discapacidad y Aprendizaje Virtual: Retos para las TIC en Tiempos de Covid-19. Revista Tecnológica-Educativa Docentes 2.0, 9(2), 204–211. https://doi.org/10.37843/rted.v9i2.165
Ruiz Cuéllar, Guadalupe. (2020). Covid-19: pensar la educación en un escenario inédito. Revista mexicana de investigación educativa, 25(85), 229-237.
Stanistreet, S. 2020. COVID-19: ‘Every crisis is an opportunity’. UIL/UNESCO Blog.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Liliana María Durango-Llorente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0