COVID 19 research, opportunity for the reinforcement of values in students of medical sciences
Keywords:
valores, estudiantes, universidad, éticaAbstract
The quality of Cuban higher education is based on educational work with an emphasis on the formation of values. The objective of the research was to determine to what extent the COVID-19 research activity contributes to the consolidation of values. A descriptive, cross-sectional study was carried out in Area III of Cienfuegos, from April to May 2020. From the universe of 130, 71 students were selected by simple random sampling. A survey was used that included as variables: career, academic year, and self-assessment on the degree to which the research activity contributed to reinforcing values. For processing, a database was created in the statistical package SPSS 21.0. Medicine students (87.3%) and females (67.6%) predominated. More than 50% perceived that the contribution of the research to consolidate humanism, honesty, justice, solidarity and responsibility was considerable
References
Alarcón, P. C., Chapa, T. D. (2015). Valores Universitarios en los Jóvenes Estudiantes de la Facultad de Ciencias Políticas y Administración Pública, UANL. RIDE, 6(11), 773-86.
Ballesteros, A., Fernández Fernández, I. M. (2010). El humanismo y la cultura en la carrera de Medicina. Recuperado de: http://scholar.google.es/scholar_url?url=https%3A%2F%2Fwww.odiseo.com.mx%2F2010%2F8-15%2Falfonso-fernandez-humanismo-medicina.html&hl=es&sa=T&oi=ggp&ct=res&cd=0&d=3057732332413408479&ei=UmnpXqrKJsrYsQKAtY3oDA&scisig=AAGBfm2xys71G6MwVpenIl-t9EGhGm94yg&nossl=1&ws=1366x657&at=
Batista, A., Marrero, N., García, L., L. (2014). Buenas Prácticas de Promoción de Salud: experiencia extensionista con enfoque de responsabilidad social universitaria. [9no Congreso Internacional de Educación Superior]. La Habana: Universidad, 2014. Recuperado de: https://scholar.google.es/scholar?cluster=3228238635071394837&hl=es&as_sdt=2005&sciodt=0,5
Cedeño Ferrín, J., Machado Ramírez, E. F. (2012). Papel de la Extensión Universitaria en la transformación local y el desarrollo social. Humanidades Médicas, 12(3), 371-90.
Columbié Reyes J, Columbié Ortiz J, Broock Romero Y. (2016). El valor responsabilidad como unidad de análisis del proceso formativo integral en estudiantes de ciencias médicas. MEDISAN, 20(2), 248-253.
Cortés Gallo, G. Ciencias humanistas en medicina. (2012). Cirujano General, 34(2), 120-123.
Cuba: pesquisa sanitaria es esencial contra Covid-19. (2020). Radio Bayamo. Recuperado de: http://www.radiobayamo.icrt.cu/2020/04/01/cuba-pesquisa-sanitaria-es-esencial-contra-covid-19-afirma-ministro/
García Elorrio, E., Macchiavello, D., Rodriguez, V., Catalano, Y., Corna, G., et al. (2016). Reporte de conocimientos, creencias y actitudes en calidad de atención y seguridad del paciente en alumnos de pregrado: validando el cuestionario APSQ-III modificado. Medwave, 16(11). Recuperado de: http://scholar.google.es/scholar_url?url=http%3A%2F%2Fwww.medwave.cl%2Flink.cgi%2FMedwave%2FEstudios%2FInvestigacion%2F6809.act%3Fver%3Dsindiseno&hl=es&sa=T&oi=ggp&ct=res&cd=0&d=4450434717016249574&ei=lmXpXrm2F6-Sy9YP09mnqAU&scisig=AAGBfm1ii7SkXT8_hOpgFMM_f5VC7G72bg&nossl=1&ws=1366x657&at=
García Guerra, M., Pinto Contreras, J. A. La bioética en la medicina actual: una necesidad en la formación profesional. (2011). Revista Médica Electrónica, 33(4), 456-462.
González Rodríguez, R., Cardentey García, J. (2016). Educación en valores de estudiantes universitarios. Humanidades médicas, 16(1), -174.
González, O., Rial, R. M., Batista, A. (2014). Perfeccionamiento del proceso extensionista, un acercamiento desde la gestión de la calidad. [9no Congreso Internacional de Educación Superior Universidad] La Habana. Educación Superior, 2014 Recuperado de: https://scholar.google.es/scholar?cluster=14191211876861351104&hl=es&as_sdt=2005&sciodt=0,5&scioq=14%09Gonz%C3%A1lez,+O.,+Rial,+R.M.,+Batista,+A.+(2014).+Perfeccionamiento+del+proceso+extensionista,+un+acercamiento+desde+la+gesti%C3%B3n+de+la+calidad.+9no+Congreso+Internacional+de+Educaci%C3%B3n+Superior+Universidad,+La+Habana:+Ministerio+de+Educaci%C3%B3n+Superior
León, M. I., Cortés, M. C., Villar, N. M., Maya, C. P., Cordero, M. J. A. (2010). La educación en valores en la Educación Superior. Medisur, 8(6), 1-5.
Márquez Delgado, D. Concepción pedagógica del proceso de formación profesional de los estudiantes de la carrera de Estudios Socioculturales a través del modo de actuación: Estrategia para su implementación en la Universidad de Pinar del Río. (2008). Recuperado de : http://scholar.google.es/scholar_url?url=http%3A%2F%2Frc.upr.edu.cu%2Fbitstream%2FDICT%2F198%2F1%2F2014.3.31.u2.s1.t.pdf&hl=es&sa=T&oi=ggp&ct=res&cd=0&d=18160540059502172104&ei=b2TpXrGxNKSy9YP09mnqAU&scisig=AAGBfm0akgIqzHolfbrMQrBbBmfnLypK9w&nossl=1&ws=1366x657&at=
Martínez Martínez, R., Bascó Fuentes, E. L., Neto Mullo, B., Oña Cisneros, F., Viteri Rodríguez, J.,et al. (2019). El valor responsabilidad y su rescate en las carreras biomédicas. Dilemas Contemporáneos: Educación, Política y Valores, 6(2).
Ministerio de Educación Superior (2019). Sistema de evaluación y acreditación de carreras universitarias (SEA-CU): Manual de implantación. La Habana.
Rodríguez, F. O., Rodríguez, Y. H. (2014). La bioética y la educación en valores en estudiantes de Medicina durante la etapa preclínica: Un análisis desde el enfoque histórico cultural. Panorama. Cuba y Salud, 3(3), 22-28.
Rodríguez, I. M. H., Ferro González, B. (2015). Formación Humanista y modo de actuación del médico. Estrategia para su integración. Revista de Ciencias Médicas de Pinar del Río, 19(3), 491-508.
Weber Sánchez, A., Silva, J. E. (2018). Análisis de valores éticos entre estudiantes de Medicina en la Universidad Anáhuac, México. Investigación en educación médica, 7(27), 25-34.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Rodolfo Javier Rivero-Morey, Marian Amanda Vázquez-Núñez, Lya del Rosario Magariño-Abreus, Mabel Rocha-Vázquez

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0