Quality policies and inclusive pedagogical practices at the University of Cartagena
Keywords:
quality policies, pedagogical practice, inclusion, innovation, learning, PSD peopleAbstract
The policy of educational inclusion and its influence on the quality of university professional training is very important. Therefore, they point to the development of more efficient educational inclusion processes at the University of Cartagena, for the care and professional training of people with disabilities (PSD). In this way, the objectives of the work will be focused on carrying out a review of the concepts about quality policies and pedagogical practices in people with disabilities (PSD). The methodology to be used are the theoretical references from different data sources, electronic resources and documents found. It can be affirmed then as alternative conclusions, that the pedagogical practice is considered a dynamic, changing and complex tool. This integrates at the same time, the relations of public and curricular policies, to this is added the practices of the theories or disciplines that support them.
References
Ainscow, M. (2017). Haciendo que las escuelas sean más inclusivas: lecciones a partir del análisis de la investigación internacional. Revista de Educación inclusiva, 5(1).
Arizabaleta, S & Ocha, A (2017). Hacia una educación superior inclusiva en Colombia. Disponible en https://revistas.pedagogica.edu.co/index.php/PYS/article/view/4468/3685.
Fernández-Fernández, Iliana María, Véliz-Briones, Vicente, Ruiz-Cedeño, Ana Isabel Hacia una cultura pedagógica inclusiva: Experiencias desde la práctica universitaria. Revista Electrónica Educare [en linea]. 2016, 20(3).
Carrillo, Sandra Milena et, al (2018). Prácticas Pedagógicas frente a la Educación Inclusiva desde la perspectiva del Docente. Revista ESPACIOS. ISSN 0798 1015 Vol. 39 (Nº 17) Año 2018.
Gumucio, S. (2011). Ejemplo de encuestas CAP (Conocimientos, actitudes y prácticas). Médecine DuMonde,p.5. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/2792/1/371404A282.pdf
Forgiony Santos, J. (2017). “Practicas Pedagógicas: concepciones, roles y métodos en la formación del psicólogo bolivariano”, Practicas Pedagógicas, ISBN: 978-980-402-237-1. Edit. Universidad del Zulia.
Ministerio de Educación Nacional (2014). La inclusión educativa. Disponible en https://www.mineducacion.gov.co/1759/w3-article-374740.html?_noredirect=1
Molina, R (2018). Servicio de apoyo a estudiantes con discapacidad: un avance en la universidad inclusiva. Disponible en https://pure.urosario.edu.co/es/publications/el-servicio-de-apoyo-a-estudiantes-con-discapacidad-un-avance-en-
Jennifer Alejandra, P. C. (2019). Políticas Públicas en Educación Superior en Colombia. Universidad del Rosario. https://doi.org/10.48713/10336_19739
Pineda-Rodríguez, Yheny y Loaiza-Zuluaga, Yasaldez. (2018). Estado del arte de las prácticas pedagógicas de los maestros de las Escuelas Normales Superiores y las Facultades de Educación. Praxis, 14(2), 265-285.
Ripoll-Rivaldo, María (2021). Prácticas pedagógicas en la formación docente: desde el eje didáctico. Telos, vol. 23, núm. 2. Universidad Privada Dr. Rafael Belloso Chacín, Venezuela Disponible en: https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=99366775006 DOI: https://doi.org/10.36390/telos232.06
Sáez, A. (2015). Dónde está la educación: actividad común interna y elementos estructurales de la intervención. Revista Complutense de Educación, 26(2), 485-486.
Zunzunegui, M. (2011). Evolución de la discapacidad y la dependencia. Una mirada internacional. Gaceta Sanitaria, 25(2), 12-20. doi:10.1016/j.gaceta.2011.07.026
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Liliana Durango-Llorente

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0