Right to identity. Its endorsement in the new Constitution of the Republic of Cuba

Authors

  • Julio Jesús Sierra-Socorro niversidad de Pinar del Río,Cuba
  • Nancy Pérez-García Dirección Municipal de Educación, Pinar del Río, Cuba

Keywords:

personal identity, social identity, cultural identity, national identity, educational right, right to education, human rights education

Abstract

dentity constitutes a right related to the free development of the personality. The objective: promote in the teachers of Youth and Adult Education in the municipality of Pinar del Río, through a system of theoretical and methodological workshops, the development in their students of identity as a constitutional right that transcends the social-community environment, culture and society. The methods used respond to the mixed approach, those of a theoretical level: historical-logical, analytical-synthetic, inductive-deductive, systemic-structural and those of an empirical level: those of qualitative research: participant observation, discussion through focus groups and group interview. The results correspond to the diagnostic study that showed as the main limitation the existence of discriminatory and foreign manifestations far from the idiosyncrasy, customs and culture of Cubans and as a cause, the contents of the programs that allow promoting the study of identity as a right are wasted constitutional.

References

Alonso, J. y Valencia, E. (2008) Ciudadanía mundial en el marco de la ciudadanía precaria. Una ciudadanía integral anticipada. Espiral, Estudios sobre Estado y Sociedad Vol. XIV No. 41 Enero / Abril de 2008. https://www.scielo.org.mx/pdf/espiral/v14n41/v14n41a8.pdf

Canto Ortiz, J. M., y Moral Toranzo, F. (2005). El sí mismo desde la teoría de la identidad social. Escritos De Psicología - Psychological Writings, 1(7), 59-70. https://doi.org/10.24310/espsiescpsi.vi1.13399

Constitución de la República de Cuba. (2019). Gaceta Oficial de la República No. 5 Extraordinaria, 10 de abril de 2019

Del Real Alcalá J. A. (2013). El derecho a la identidad cultural: Criterios de fundamentación. DERECHOS Y LIBERTADES Número 29, Época II, junio 2013, pp. 183-216. https://e-archivo.uc3m.es/bitstream/handle/10016/19941/DyL-2013-29-real.pdf

Gómez Téllez, A. O. (2020) Prólogo. González-Alonso, F. Castaño-Calle, R. (Ed.) Análisis conceptual y metodológico al Derecho Educativo. Primera Edición. Editorial ISOLMA http://riide.unach.mx/images/LIBROS/2020_Analisis_conc_metod_DE.pdf

López Serna, M. L. y Kala, J. C. (2018) Derecho a la identidad personal, como resultado del libre desarrollo de la personalidad. En Ciencia Jurídica. Universidad de Guanajuato. División de Derecho, Política y Gobierno. Departamento de Derecho, Año 7, núm. 14 P. 65. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7103692.pdf

Lloret Catala, C., Botella Martínez, M., Alcantud Díaz, M., y Soriano del Castillo, J. M. (2021). Por una ciudadanía global e intercultural de acuerdo con los Objetivos de Desarrollo Sostenible. Revista Conrado, 17(78), 7-15. https://conrado.ucf.edu.cu/index.php/conrado/article/view/1635/1616

Martínez-Lirola, M. (2019). Una propuesta didáctica para introducir la educación para la ciudadanía global en la enseñanza universitaria. Revista Electrónica Educare, 23(2), 1-20. http://dx.doi.org/10.15359/ree.23-2.15

Organización de Naciones Unidas. (2011). Declaración de las Naciones Unidas sobre educación y formación en materia de derechos humanos. Sexagésimo sexto período de sesiones. Tercera Comisión. Tema 64 del Programa. Informe del Consejo de Derechos Humanos. http://www.derechoshumanos.unlp.edu.ar/assets/files/documentos/declaracion-de-naciones-unidas-sobre-educacion-y-formacion-en-materia-de-derechos-humanos.pdf

Rodríguez Nava, A., Couturier Bañuelos, D., y Jiménez Bustos, R. (2020). Escolaridad básica en personas adultas en México. Perfiles Educativos, 42(170). https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2020.170.59390

Sierra Socorro, J. J. (2013). Primera Parte: La educación jurídica, la formación ciudadana y el ejercicio de la ciudadanía. En: Yuleisy Pinillo Izquierdo (Ed.), Compendio de trabajo de posgrado. Ciencias Humanísticas. Editorial Pueblo y Educación.

Soria Verdera, R. E. y del Valle Soria Fernández, P. A. (s.f). La construcción jurídica del derecho educativo. González-Alonso, F. (Ed.) Libro. Derecho educativo: Miradas convergentes. http://riide.unach.mx/images/LIBROS/2020_Analisis_conc_metod_DE.pdf

Soria, R. E. y del Valle Soria Fernández, P. A. (2020). Capítulo 2. El Derecho Educativo como ciencia. González-Alonso, F. Castaño-Calle, R. (Ed.) Análisis conceptual y metodológico al Derecho Educativo. Primera Edición. Editorial ISOLMA http://riide.unach.mx/images/LIBROS/2020_Analisis_conc_metod_DE.pdf

Tomasevski, K. (2003). Contenido y vigencia del derecho a la educación. En Serie Cuadernos Pedagógicos. Instituto Interamericano de Derechos Humanos. San José, Costa Rica. https://searchlibrary.ohchr.org/record/18955

Published

2022-09-27

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.