Mainstreaming of Sustainable Development Goal 5 in postgraduate teaching, Universidad de Oriente
Keywords:
mainstreaming, ODS 5, gender, postgraduateAbstract
The objective of the work presented is to analyze the existing insufficiencies in the mainstreaming of the sustainable development objective on gender equality (SDG 5) in the postgraduate teaching that is taught by the faculty of the Faculty of Social Sciences, Universidad de Oriente. The mixed methodology was used, with a predominance of the qualitative approach. This paradigm allowed a diverse view of the object of investigation, by obtaining a greater variety of perspectives of the phenomenon. It concludes with the presentation of some guidelines that will serve as references to fill these insufficiencies, and favor the improvement of the insertion of SDG 5 in postgraduate education. As well as, develop awareness-raising actions with teachers, so that through their teaching practice they can transmit values, attitudes and behaviors favorable to gender equity.
References
Buquet, A. (2016,14 de abril). El orden de género en la educación superior: una aproximación interdisciplinaria. Nómadas, 44 (2), 27-43.
https://doi.org/ 10.30578/nomadas.n44a2
Castillo, M. & Gamboa, R. (2013, 30 de enero). La vinculación de la educación y género. Revista Electrónica ¨Actualidades investigativas en Educación, 13 (1), 1-16. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id_44725654014
Creswell, J. (2019, 6 de abril). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches. Published by Canadian Center of Science and Education, 12 (5), 40-41. https://doi.org/10.5539/elt.v12n5p40
Chaveco-Asin, K., Jiménez-Fiol, M., & Cala-Montoya, C. (2021, 21 de abril). Lo curricular, investigativo y extensionista en la transversalización de género en la docencia universitaria. Revista Santiago, 154, 5-21.
Espinoza, D. (2014, 1 de enero). Una escuela sentipensante para el reconocimiento y la práctica de los derechos humanos. Rastro Rostros, 16(30), 95-104.
https://doi.org/ 10.16925/ra.v16i30.824
Fernández de Castro, P. (2012, julio). El camino hacia la transversalidad de género, el empoderamiento y la corresponsabilidad en las políticas de igualdad de género. Universitas: Revista de Filosofía, Derecho y Política, 16, 79-104.
Federación de Mujeres Cubanas (1997). Plan de Acción Nacional de Seguimiento a la Conferencia de Beijing. Editorial de la Mujer.
García, J., Díaz, D. & Hernández, C. (2020, enero-junio). La transversalización de la perspectiva de género como una herramienta de intervención en educación. Revista Investgium IRE. Ciencias Sociales y Humanas. 11 (1), 69-82. https://dx.doi.org/10.15658/INVESTIGIUMIRE.201101.06
Girón, A. (2020). Violencia y desigualdad. Una perspectiva feminista. Boletín Miradas y Horizontes Feministas. Pandemia y postmodernidad. Economía para la vida, 1(1),16-18.
Merma, G., Avalos, M. & Martínez, M. (2018, diciembre). La igualdad de género en la docencia universitaria:transitando de la universalidad a la especificidad. Revista Entorno, 66, 184-195. https://dx.doi.org/10..5377/entorno.v0i66.6738
Montes-de-Oca, A. (2019, 30 de marzo). Dificultades para la transversalización de la perspectiva de género en una institución de Educación Superior. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 13(1), 105-125. https://dx.doi.org/10..4067/S0718-73782019000100105
República de Cuba. Ministerio de Educación Superior. (2013). Enfoque de género en los planes de estudio de las carreras universitaria. MES.
Solís, A. (2016). La perspectiva de género en la educación. Escuela Normal Superior Profesor José E. Medrano R. https://ensech.edu.mx/coleccion-2.html
UNESCO. (2019). Educación y género, Documento de eje. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_informe_pdfs/siteal_educacion_y_genero_20190525.pdf
Downloads
Published
Versions
- 2023-02-15 (2)
- 2022-09-27 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Kirenia Chaveco-Asin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0