Diagnosis of the training process of practicing Physics methodologists in the province of Camagüey
Keywords:
professional training, educational methodologists, physics.Abstract
The objective of the research was to diagnose the training
process of practicing Physics methodologists in the province of Camagüey.
A cross-sectional descriptive study was carried out in the provincial
direction of the Ministry of Education in Camagüey in the period
between October and December 2022. Methods of the theoretical level
such as analysis and synthesis, inductive and deductive were used
for the theoretical referents of the subject. Of the empirical methods, participant observation, survey, interview and documentary review were used. It is concluded that the diagnosis shows insufficiencies in the preparation of Physics methodologists and strengths and weaknesses are identified that allow the development of a methodology for their professional training.
References
Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias Docentes en la Integración Curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 185-198.
Díaz Pérez, J.M., Valdés Puentes, R., Fernández Aquino, O. (2006). Estrategia para la formación pedagógica continua de los equipos metodológicos de educación. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, XXXVI (3-4), 75-102. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=27036405
Ferrer, M.A. (1999). Enfoque para el perfeccionamiento del trabajo en el equipo metodológico municipal de secundaria básica de la Habana Vieja. [Tesis doctoral no publicada, Instituto Central Ciencias Pedagógicas. La Habana, Cuba].
Ferrer, M. T. (2002). Modelo para la evaluación de las habilidades pedagógicas profesionales del maestro. [Tesis doctoral no publicada, Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona, La Habana, Cuba].
García Ondarza, A. M., Guzmán Méndez, R. & Álvarez Moya, C. M. (2019). Estrategia de superación para la preparación científico metodológica de los metodólogos provinciales de las escuelas técnicas. Revista Electrónica Formación y Calidad Educativa (REFCalE), 7 (3), 29-43. https://refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/download/2769/1840
Laffita Suárez, C. (2021). La calidad del aprendizaje en la asignatura de física con el uso de las TIC en la educación preuniversitaria. Ponencia presentada en el Congreso de Pedagogía 2021, la Habana, Cuba. https://trabajos.pedagogiacuba.com/trabajos2021/25MSc.%20Caridad%20Laffita%20Suarez%20-%20Antilla.pdf
Martínez de Osaba Picos, C. R., Paula Acosta, C. M. & Hernández - Cruz Pérez, R.A. (2020). La profesionalidad en la orientación profesional hacia la carrera licenciatura en Educación Física en la educación preuniversitaria. Mendive, 18 (3), p. 541-558 http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1966
Mesa Carpio, N. & Pacheco Valencia, D. (2021). Método de proyectos en el proceso enseñanza aprendizaje de la física en la educación preuniversitaria. Horizonte de la Ciencia, 11 (20), 255-266. DOI: https://doi.org/10.26490/uncp.horizonteciencia.2021.21.910
Ministerio de Educación. (2014). Resolución Ministerial 200/2014. Reglamento de trabajo metodológico del Ministerio de Educación. Publica8
| s a n t i a g o e s p e c i a l , 2 0 2 3
do en Gaceta Oficial de la República de Cuba No. 49, del 16 de octubre de 2014. Cuba.
Saborido, J. R. (2019). Intervención Ministro de Educación Superior. Congreso Internacional de Pedagogía 2019. La Habana, Cuba. Editorial Félix Varela.
Taquechel Román, G., Matos Columbié, Z.C. & Revilla Vega, A. (2020). La preparación del metodólogo de la educación preuniversitaria: un reto en los momentos actuales. EduSol, 20 (73). http://scielo.sld.cu/pdf/eds/v20n73/1729-8091-eds-20-73-176.pdf
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Caridad Celedonia Cardona-Soberao, Yolexis Roberta Cardona-Soberao, Mercedes Caridad García-González

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0