Results in standardized evaluations on citizen competences and their relationship with the social context

Authors

  • Rubiela Rocío López-Rodríguez Centro de Estudios e Investigaciones Docentes CEID, Cundinamarca, Colombia

Keywords:

evaluation, violence, poverty, culture, educational quality

Abstract

Saber 11 test is an important assessment that measure education quality and academic programs efficacy in private and public institutions of education in Zipaquirá Colombia. New educative reforms, teacher`s performance test, the interaction school – context, are strategies that seek to increase SABER 11 test results; not only to educate students with personal and academic abilities that guarantee their work and academic success but to position the school on the ranking of the best institutions of education in the country. However, the results in civic abilities are very low despite the teacher’s efforts when they guide the subject. This research proves the hypotheses of the results median is 50 approximately, it shows that the social problems in Zipaquirá affect the significant learning of civic abilities negatively. The ICFES data base allow for validating the hypothesis with enough statistics evidence, as well as, it offers information about the socioeconomical situation of students that took the test in 2020.

References

Camargo, M. (1996). Violencia escolar y violencia social. Recuperado el 10 de julio de 2020 de: http://www.acosomoral.org/pdf/ rce34_03ensa.pdf.

Carrón, G. y T. N. Chau (1986). Reducción de los desequilibrios regionales y planificación de la educación. Caracas: CINTERPLAN.

Ceceña, A. (2014). Los golpes de espectro completo. Revista América Latina en Movimiento, núm. 495.

CEPAL. (2013). Panorama Social de América Latina y el Caribe. Documento informativo. Recuperado el 10 de julio de 2021 de: http:// www.asocamerlat.org/CEPAL_PanoramaSocial2013_ AmericaLatina_diciembre2013.pdf.

Colombo, J. (2007). Acerca del desarrollo cerebral infantil: entre el daño y la

optimización social. Una contribución multidisciplinaria. Buenos Aires: Paidós.

Dirección Nacional de Estadística DANE (2018). Boletín Técnico. Bogotá:

DANE. Recuperado el 10 de julio de 2021 de: https://www.dane.gov.co/files/geoestadistica/Preguntas_frecuentes_estratificacion.pdf

Feres, J y Mancero, X. (2001). El método de las necesidades básicas insatisfechas (NBI) y sus aplicaciones en América Latina. Serie Estudios estadísticos y prospectivos. Santiago de Chile: CEPAL.

Foucault, M. (1970). La arqueología del saber. México: Siglo XXI.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2004).

Evaluación de las pruebas de Estado. Bogotá: Cooperativa Editorial Magisterio.

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES. (2016).

Módulo de competencias ciudadanas Saber Pro-2016 – 2, guía de orientación. Recuperado el 10 de julio de 2021 de: http://www.icfes.gov.co/

documents/20143/494634/Guia%20de%20orientacion%20modulo%20

competencias%20ciudadanas%20saber%20pro%202016%202.pdf

Instituto Colombiano para la Evaluación de la Educación ICFES (2020).

Balance: Así les fue a los estudiantes del país en la prueba Saber 11°:

Boletín de prensa ICFES.

Madriaza, P. (2006). Sentido social de la violencia escolar. Tesis de grado.

Chile: Universidad de Chile. Recuperado el 10 de julio de 2021 de:

http://www.tesis.uchile.cl/tesis/uchile/2006/madriaza_p/ sources/madriaza_p.pdf.

Maldonado, S. (2004). La Escuela como territorio de intervención política.

Argentina: CTERA.

Ministerio de Educación Nacional (2012). Propuesta de lineamientos para

la formación por competencias en educación superior. Recuperado el

de julio de 2021 de: http://www.mineducacion.gov.co/1621/articles-261332_ archivo_pdf_lineamientos.pd

Palacios, N. (2018). El currículo de ciencias sociales y las pruebas Saber 11

en Colombia: consonancias y disonancias. Revista Latinoamericana de

Educación, Vol. 9, No. 2.

Prieto, P. (2005). Violencia escolar y vida cotidiana en la escuela secundaria.

RMIE, vol. 10, núm. 2.

Santos, B. (2010). Descolonizar el saber, reinventar el poder. Uruguay: Ediciones Trilce.

Vergara, P. (1990). Políticas hacia la extrema pobreza en Chile. Santiago de

Chile: FLACSO.

Published

2024-11-27

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.