The influence of the family relationship in the school coexistence of boys and girls belonging to the E.G.B.M. Of the U.E. “Juan Montalvo Fiallos”
Keywords:
family relationship, school coexistence, family, school, childrenAbstract
School coexistence is essential for the integral development of children, as it has an impact on their emotional, social and academic well-being. Families that foster respect, communication and peaceful conflict resolution strengthen these skills. However, conflictive relationships at home can cause behavioral problems and poor academic performance in children. The objective of this study was to analyze the influence of family relationships on school coexistence among students of the E.G.B.M. of the U.E. “Juan Montalvo Fiallos”. A mixed approach of exploratory and descriptive scope was used, employing techniques such as surveys and interviews to collect relevant information. The main results show that family relationships influence school coexistence, observing that better family relationships reduce the probability of difficulties in interaction within the school environment.
References
Aguilar, C. G. (2017). Título de Psicólogo Educativo. FUNCIONAMIENTO FAMILIAR SEGÚN EL MODELO CIRCUMPLEJO DE OLSON EN ADOLESCENTES TARDÍOS. Cuenca, Ecuador: Universidad de Cuenca.
Alvarado, M. E. (2003). Los conflictos y las formas alternativas de resolución. Redalyc(1), 265-278. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/396/39600114.pdf
Andino, S. (2023). Proyecto de vinculación con la sociedad: Construcción de acuerdos de convivencia y mediación en centros educativos. Construcción de acuerdos de convivencia y mediación educativa en la Escuela de Educación Básica "Juan Montalvo Fiallos" Salinas-Santa Elena. Santa Elena, Ecuador: UPSE.
Bezanilla, J. M., & Miranda, M. A. (2013). La familia como grupo social: una re-conceptualización. Scielo, 17(29). Obtenido de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-339X2013000200005
Bowlby, J. (2006). Apego, emoción y regulación emocional. Implicaciones para la salud. (L. Garrido-Rojas, Ed.) Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3). Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/805/80538304.pdf
Cordellat, F. S. (18 de julio de 2008). Apego, acontecimientos vitales y depresión en una muestra de adolescentes. Cataluña, Barcelona, España: Universitat Ramon Llull.
Erikson, E. (2005). El desarrollo psicosocial de Eric Erikson. El diagrama epigenético del adulto. (N. A. Bordignon, Ed.) Redalyc. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/695/69520210.pdf
Ferreira, G. M., & García, A. (2005). LA CONVIVENCIA ESCOLAR EN LAS AULAS. Redalyc, 2(1), 163-173. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/3498/349832309012.pdf
Galarza, C. R. (2020). Los alcances de una investigación. CienciAmérica, 9(3). doi:1390-9592
Guayanay, J. M. (2021). Maestría en Psicología. Violencia intrafamiliar y su incidencia en el rendimiento academica de los estudiantes de la Escuela de Educativa Basica Ciudad de Ventanas, como elementos a conciderar para una propuesta de intervencion psicosocial y comunitaria. Guayaquil, Ecuador: Universidad Politécnica Salesiana. Obtenido de https://dspace.ups.edu.ec/bitstream/123456789/20347/1/GT003233.pdf
Jacometo, M. C., & Rossato, A. (2017). Relaciones familiares versus aprendizaje: un análisis con niños de 5 a 6 años. Revista de Educación, 12(1), 55-66. doi:1390-8642
Marín, M. d., Quintero, P. A., & Rivera, S. C. (2019). Influencia de las relaciones familiares en la primera infancia. Poiésis, 36, 164-183. Obtenido de https://revistas.ucatolicaluisamigo.edu.co/index.php/poiesis/article/view/3196/2457
Martínez, G. I., Torres, M. J., & Ríos, V. L. (2020). El contexto familiar y su vinculación con el rendimiento académico. Red de Investigadores Educativos Chihuahua A. C. Saucillo, Mexico: IE Revista de Investigación Educativa de la REDIECH. Obtenido de https://doi.org/10.33010/ie_rie_rediech.v11i0.657
Pérez, A. R. (2007). Principales Modelos de Socialización Familiar. Foro de educación(9), 91-97.
Pilligua, J. J., Ramos, O. E., Suárez, B. L., Yánez, J. M., & Zambrano, N. M. (2024). El Entorno Familiar y su Influencia en el Rendimiento Escolar de los Estudiantes. Revista Científica Multidisciplinaria, 4(1), 1070 - 1088. doi:https://doi.org/10.61384/r.c.a..v4i1.147
Razeto, A. (2016). El involucramiento de las familias en la educación de los niños. Cuatro reflexiones para fortalecer la relación entre familias y escuelas. Scielo, 9(2), 190-216.
Reyna, J. M., Salcido, M. R., & Arredondo, A. P. (2023). Análisis del ciclo vital de la estructura familiar y sus principales problemas en algunas familias mexicanas. Scielo, 17(28). Obtenido de http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1405-339X2013000100007
Sánchez, F. (2019). Fundamentos epistémicos de la investigación cualitativa y cuantitativa: Consensos y disensos. Scielo, 13(1). Obtenido de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2223-25162019000100008
Sánchez, V. (2014). Capítulo 9: Diseño de estudios transversales. En J. A. García, J. C. López, F. Jiménez, Y. Ramírez, L. Lino, & A. Reding, Metodología de la investigación, bioestadística y bioinformática en ciencias médicas y de la salud (pág. 466). Obtenido de https://accessmedicina.mhmedical.com/content.aspx?bookid=1721§ionid=115929954#:~:text=El%20dise%C3%B1o%20de%20estudios%20transversales,)%2C%20en%20un%20momento%20dado.
Santana González, Y., Berrios Villafuert, L., Serrano Lorenzo, Y.C., Yagual Rivera, S.N., Piñales Rivero, D., Perdigón de Paula, H., García Soto, L.F., Rivas Sotomayor, F., Roque Doval, Y., Pozo Chele, J.L., Tomala Aquino, N.J., Rivero Pino, R., Hernández de Armas, Y., & Ocampo González, A. (2024). Repensar la inclusión educativa universitaria: Análisis teórico de la inclusión educativa desde el desarrollo personal (Volumen IV). Ediciones UO. https://ediciones.uo.edu.cu/index.php/e1/catalog/book/1852
Suárez, P. A., & Vélez, M. (2018). El papel de la familia en el desarrollo social del niño: una mirada desde la afectividad, la comunicación familiar y estilos de educación parental1. Psicoespacios, 12(20), 173-197.
Vega, A. C., Maguiña, J., Soto, A., Lama, J., & Correa, L. (2021). Estudios transversales. Scielo, 21(1). Obtenido de http://www.scielo.org.pe/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2308-05312021000100179
Zambrano, C. d., Sabando, K. M., Guerrero, L. I., & Loor, D. C. (2023). El entorno familiar en el desarrollo infantil. Polo de Conocimiento, 8(6), 533-547. doi:10.23857/pc.v8i6
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Gloria Stefania Bermúdez-Farias, Sandra Josefina Andino-Espinoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0