The concept of quality within martí's conception of the formation of the nation. Notes for Higher Education
Keywords:
Quality of nation, Martí's conception of the formation of the nation, Higher Education, teacher preparation, History of CubaAbstract
The article is based on a scientific result of a theoretical-pedagogical nature. Its objective is to analyze the process of construction of the concept of quality of nation within Martí's conception of the formation of the nation in Cuba. The potential of Martí's thought allows us to propose the presence of a Martí conception of the formation of the nation that includes a group of guiding ideas: concepts, traits, categories, ethical values and dialectical relationships.
Among the concepts, the concept of nation quality stands out, Martí did not conceptualize it; it is derived from his thinking and is the result of previous research. It has theoretical-methodological value fundamentally for the teaching of the History of Cuba in higher education, for which a postgraduate preparation is developed for teachers in which the process of construction of this concept is discussed. Theoretical methods: historical-logical, inductive-deductive, analytical-synthetic, ascent from the abstract to the concrete; Empirical: analysis of documents, survey of teachers and percentage analysis. The main result is the definition of it and its relevance in the theoretical, political and methodological order.
References
Amorós, P., Cabrera, F., Espín, J., Panchón, C., y Rodríguez, M. (2008). Una experiencia de investigación cooperativa: La metodología de intervención en medio abierto. Revista de Investigación Educativa, 20. https://digitum.um.es/digitum/handle/10201/94902
Bartolomé́, M., Anguera Argilaga, Ma. T., y Andreu Solsona, Ma. L. (1990). La investigación cooperativa: vía para la innovación en la Universidad (Primera edición). PPU
Buendía Eisman, L., & Salmerón Pérez, H. (1994). Intervención cooperativa a través de la investigación cooperativa. Revista de Investigación Educativa, RIE, 12(23), 226–231
Cantón Navarro, J. (2017). El antimperialismo de José Martí. Centro de Estudios Martianos.
Centro de Estudios Marianos (CEM) (1990). Ideario Pedagógico. José Martí. Editorial Pueblo y Educación.
Centro de Estudios Marianos (CEM) (1992). José Martí. Obras Escogidas en tres tomos. (T-3). Editorial de Ciencias Sociales.
Centro de Estudios Marianos (CEM) (1992). José Martí. Obras Escogidas en tres tomos. (T-1). Editorial de Ciencias Sociales.
Cubillos Rodríguez, M.C & Rozo Rodríguez, D. (2009). El concepto de calidad: Historia, evolución e importancia para la competitividad. Revista de la Universidad de La Salle (48), 80-99. Bogotá. Obtenido: https://ciencia.lasalle.edu.co/ruls
Cristóbal Pérez, A. (1995). Precisiones sobre nación e identidad. Revista Temas, 2.
Durango, Llorente L.M (2022). Políticas de calidad y prácticas pedagógicas inclusivas en la Universidad de Cartagena Revista Santiago, 159, Sept-Dic, 2022 http://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5683
Estrade, P. (2016). José Martí: los fundamentos de la democracia en Latinoamérica. Centro de Estudios Martianos
Fornet, A. (2009). Narrar la nación. Editorial Letras Cubanas.
González, P. R. (1996). El deber de Cuba en América”, Cuba y América en la modernidad de José Martí. Ediciones Capiro.
Ibarra, J. (2008). José Martí: dirigente, político e ideólogo. Centro de Estudios Martianos.https://books.google.com/books/about/Jos%C3%A9_Mart%C3%AD.html?hl=es&id=NxYWAQAAMAAJ
Morales Aguilera, L. (2011). La concepción teórica de José Martí en torno a la formación de la nación en Cuba. [Tesis de Maestría, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas].
Morales Aguilera L. (2024) La enseñanza de la Historia de Cuba en la universidad centrada en la concepción martiana de la formación de la nación [Informe de Tesis inédita en opción al grado de doctora en ciencias de la educación, Universidad Central Marta Abreu de Las Villas].
Opatrny, J. (2004). La cubanidad y la nación cubana: José Antonio Saco y José Martí. En Torno a Las Antillas Hispánicas: Ensayos En Homenaje al Profesor Paul Estrade, 2004, Págs. 94-107, 94–107. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2316803
Rodríguez, P. P. (2004). Alcance y trascendencia del concepto de república de José Martí. Tebeto: Anuario Del Archivo Histórico Insular de Fuerteventura, 5, 78–84. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5889841
Rodríguez, P. P. (2013). Al sol voy: atisbos a la política martiana (1st ed.). Centro de Estudios Martianos. https://isbn.cloud/9789592712027/al-sol-voy-atisbos-a-la-politica-martiana/
Rodríguez G., Juan Miguel, Ramírez Guerra, Darwin M &, Torrento Mora, Yariagne. La calidad de vida en pacientes con fibromialgia durante un programa de ejercicios físicos comunitarios. Revista Santiago 159 Sep.-Dic, 2022 http://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5518/4909
Sarracino, R. (2015) José Martí, Nuestra América y el Equilibrio Internacional. Centro de Estudios Martianos.
Schulman, I. A. (1998). Modernismo/Modernidad y el Proyecto de Alzar la Nación. Journal of Iberian and Latin American Studies, 4(2). https://doi.org/10.1080/13507499808569474
Torres Cueva, E. (1993). Nuestra común historia: poblamiento y nacionalidad: patria, pueblo y revolución: conceptos bases para la historia y la cultura en Cuba. Editorial Ciencias Sociales.
Vitier Bolaños, C. (2002). José Martí, artífice de la nacionalidad. Memorias del evento Del Crisol de La Nacionalidad, II.
Vitier Bolaños, C. (1995). Ese sol del mundo moral: para una historia de la eticidad cubana. Editorial Ciencias Sociales.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Lien Morales-Aguilera, Loani de la Caridad Rodríguez-Herrera, Isabel Julia Veitía-Arrieta

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0