Environmental journalistic mode of action: theoretical foundations of a proposal for improvement in the press
Keywords:
Professional mode of action, environmental journalism, environmental improvement, journalistic discourseAbstract
The article aims to describe the environmental journalistic mode of action of press professionals and the relationships that in the theoretical order are established between the components of the training process through improvement. The theoretical methods used were analysis-synthesis, induction-deduction and structural-functional systemic. At the empirical level, documentary analysis, scientific observation, critical discourse analysis of environmental journalistic works, surveys and interviews, and critical appraisal and collective construction workshops were used to obtain reliable criteria about the proposal. As a result, a theoretical proposal was made to respond to the theoretical and practical limitations detected, which includes the definition of the environmental journalistic mode of action and the components that make up the logic of the improvement process, as well as the dialectical relationships that are established between them.
References
Ahmed, L. y Bermúdez, S. (2010). ¿Qué es la investigación periodística? Programa de Medios en la Escuela. Dirección de Extensión Educativa y Recreativa. Gobierno de Buenos Aires. https://buenosaires.gob.ar/areas/educacion/niveles/primaria/programas/medios_en_la_escuela/mat_investigacion_periodistica.pdf
Alsina, M. (1993). La construcción de la noticia. Barcelona, España: Paidós. https://www.academia.edu/4894974/53008037_Rodrigo_Alsina_Miguel_La_Construccion_de_la_Noticia_pdf
Álvarez de Zayas, C. y Fuentes, H. (1996). El Postgrado. Cuarto Nivel de Educación. Santiago de Cuba: Universidad de Oriente.
Bacchetta, V.L. (2000). Ciudadanía Planetaria. Temas y desafíos del periodismo ambiental. Paris: International Federation of Environmental Journalists (IFEJ).
Bernaza, G.J.; Addine, F. y González, R.O. (2020). Construyendo ideas pedagógicas sobre la educación de posgrado ante los retos del desarrollo. La Habana: Editorial Universitaria.
Hernández-Marí, D. (2021). Programa de curso de superación para contribuir a la construcción del discurso periodístico ambiental de Adelante. [Tesis de Maestría en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Lengua y Comunicación, Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba].
Hernández-Marí, D., Núñez, M. y Marí, M. (2024). El modo de actuación periodístico ambiental de los profesionales de la prensa. Transformación 20(1), e4519, 135-152. https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e4519/4243
Espinoza, E.E. (2020). La investigación formativa. Una reflexión teórica. Conrado, 16(74), 45-53. https://buenosaires.gob.ar/areas/educacion/niveles/primaria/programas/medios_en_la_escuela/mat_investigacion_periodistica.pdf
Franco de Souza, A. y Miguel, K. G. (2023). Environmental media activist journalism: contributions from an analysis of journalistic coverage from Amazonia Real. Brazilian Jornalism Research (BJR), 19(3), e1601. https://doi.org/10.25200/BJR.v19n3.2023.1601
Jomarrón, Y. (2018). Programa de Capacitación para el perfeccionamiento de la práctica de Periodismo de Investigación, dirigido a los periodistas de TV Camagüey. [Tesis de Maestría en Ciencias de la Comunicación, Facultad de Lengua y Comunicación, Universidad de Camagüey, Camagüey, Cuba].
Martin-Neira, J.I., Trillo, M. y Olvera-Lobo, M.D. (2023).las redes sociales como vehículo del periodismo científico: ‘Scoping review’. Index.comunicación, 13(1), 105-127. https://doi.org/10.33732/ixc/13/01Lasred
Ministerio de Educación Superior (2019). Resolución No. 140/19. Reglamento de la educación de posgrado de la República de Cuba. Gaceta Oficial No.65 Ordinaria de 5 de septiembre de 2019. https://www.gacetaoficial.gob.cu/es/gaceta-oficial-no-65-ordinaria-de-2019
Largo, J. (2022). Narrativas transmedia para concientizar sobre la contaminación minera de ríos del Ecuador. Visual Review. International Visual Culture Review, 2-8. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3566
Moustapha, M. y Castillo-Bustos, M.R. (2019). Guía metodológica de empoderamiento estudiantil desde la gestión formativa socio-cultural y profesional en la Universidad de Tahoua, Níger. Retos de la Ciencia, 3(7), 26-36.
https://doi.org/10.53877/rc.3.7.20190701.03
Nápoles, E., Lajes-Choy, S. y Portuondo, R. (2019). Aproximación epistemológica al concepto de modo de actuación. Transformación, 13, (3), 1-7.
http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2077-29552019000300316
Robbins, D. y Wheatley, D. (2021) Complexity, Objectivity, and Shifting Roles: Environmental Correspondents March to a Changing Beat, Journalism Practice, 15 (9), 1289-1306. https://doi.org/10.1080/17512786.2021.1910981
Rodrigo-Cano, D. y Sánchez-Grey, N. (2022). La salud en la comunicación de la adaptación al cambio climático. Estudios sobre el Mensaje Periodístico, 28 (3), 601-612. https://dx.doi.org/10.5209/esmp.80683
Romero, M.I. (2012). Experiencia del Programa de Formación de educadores y educadoras populares del CMMLK. Presupuestos teórico-metodológicos, 77-93. En: Vidal, J.R. Concepción y metodología de la educación popular. Selección de lecturas. Tomo II. La Habana: Editorial Caminos.
Saladrigas, H. (2023, 2 de noviembre). Práctica profesional del periodismo: Retos en la Cuba actual. Cubaperiodistas. https://www.cubaperiodistas.cu/2023/11/practica-profesional-del-periodismo-retos-en-la-cuba-actual/
Salaverría, R. (2019). Digital journalism: 25 years of research. Review article. El profesional de la información, 28 (1), 1-27. https://doi.org/10.3145/epi.2019.ene.01
Schäfer, M.S. y Painter, J. (2021).Climate journalism in a changing media ecosystem: assessing the production of climate change-related news around the world. Wiley Interdisciplinary Reviews: Climate Change, 12(1):e675. https://doi.org/10.1002/wcc.675
Unión de Periodistas de Cuba. (2023). Código de Ética del periodista. Cubaperiodistas. https://www.cubaperiodistas.cu/codigo-de-etica-del-periodista/
Vygotsky, L. S. (1995). Pensamiento y Lenguaje. Asunción: Ediciones Fausto.
Van Dijk, T. A. (2000). El discurso como interacción social. Estudios sobre el discurso II. Introducción multidisciplinaria. Barcelona: Editorial Gedisa.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Damaris Hernández-Marí, Marylú Núñez-Morales

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0