Integration of information and communications technologies (ICT): a study of their learning among students in the Dominican Republic

Authors

  • Marisol del Carmen Ureña Gómez Universidad Católica del Cibao, República Dominicana.
  • Lida de la Caridad Sánchez Ramírez Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.
  • Yury José Duany Salazar Universidad de Oriente. Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

ICT, secondary education, digitalization, training, Access.

Abstract

This study analyzes the integration of Information and Communication Technologies (ICT) in secondary education in the Dominican Republic, highlighting their implications for teaching and learning. The relevance of ICT in the current educational context and the challenges faced in its implementation, particularly in terms of access and teacher training, are considered. A statistical design based on surveys administered to teachers and school administrators was applied to assess their perception of ICT use, its impact on the educational process, and existing barriers. The results show that although most teachers recognize the importance of ICT for educational success, limitations in infrastructure and student access to technological devices persist. Additionally, inconsistent teacher training is identified as an obstacle to optimal ICT utilization. It is concluded that strengthening investment in technological equipment and developing continuous training programs for educators are necessary to ensure the effective integration of ICT in secondary education.

References

Acevedo Báez, J. (2017). La integración de las TIC en la educación dominicana: obstáculos y oportunidades. Revista Electrónica Educare, 21(2), 1-16. https://doi.org/10.15359/ree.21-2.17

Cabero-Almenara, J., & Martínez-Pérez, S. (2020). Las TIC en la educación: Una revisión de las líneas de investigación. Pixel-Bit: Revista de Medios y Educación, (58), 221-247. https://doi.org/10.12795/pixelbit.2020.i58.10

García Chica, E. V. (2024). La educación virtual en el rendimiento académico de los estudiantes de básica elemental. Maestro y Sociedad, 21(2), 457-466. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

García, A. (2020). Brecha digital en República Dominicana: análisis comparativo entre zonas urbanas y rurales. Revista Dominicana de Comunicación, 25(1), 78-92. https://repositoriobiblioteca.intec.edu.do/items/8b49676f-c866-4916-afd2-7d3fa4d961c2

García-Peñalvo, F. J., Corell, A., Abella-García, V., & Grande-de-Prado, M. (2021). La transformación digital en la educación: Retos y oportunidades. Comunicar: Revista Científica de Comunicación y Educación, 29(66), 9-20. https://doi.org/10.3916/C66-2021-01

Macià Bordalba, M., & Garreta Bochaca, J. (2017). Accesibilidad y alfabetización digital: barreras para la integración de las TIC en la comunicación familia/escuela. Revista de Investigación Educativa, 36(1), 239–257. https://doi.org/10.6018/rie.36.1.290111

Macià, M., & García, R. (2017). Políticas educativas y TIC en América Latina: El caso de la República Dominicana. Revista Iberoamericana de Educación, 74(1), 45-62. https://doi.org/10.35362/rie741234

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2019). Documento de Política Educativa 2019-2024. https://www.minerd.gob.do/Documentos/Politica-Educativa-2019-2024.pdf

Ministerio de Educación de la República Dominicana. (2019). Plan Nacional de Educación 2019-2023. https://www.ministeriodeeducacion.gob.do/plan-nacional-educacion-2019-2023

Prensky, M. (2018). Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, 9(5), 1-6. https://marcprensky.com/writing/Prensky%20

R Core Team. (2022). R: A language and environment for statistical computing (Version 4.1) [Computer software]. https://cran.r-project.org (R packages retrieved from CRAN snapshot 2023-04-07)

Santos Gelvasio, A. de los. (2023). Integración curricular de las TIC desde el aula rural multigrado en República Dominicana: Un estudio de caso. Perfiles Educativos, 45(180), 26-39. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.180.60701

Santana-González Y. (2024). La inteligencia artificial, potencialidad o limitante en el estudio de la Enfermería en Cuba. Revista Cubana de Enfermería, 40, e6571. https://revenfermeria.sld.cu/index.php/enf/article/view/6571

Sena-Rivas, J. (2017). Percepción docente sobre la formación en TIC en la República Dominicana. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 19(3), 1-12. https://doi.org/10.24320/redie.2017.19.3.1234

The jamovi project. (2023). jamovi (Version 2.4) [Computer Software]. https://www.jamovi.org

UNESCO. (2019). Marco de competencias digitales para docentes. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000371024

Zheng, B., Warschauer, M., & Farkas, G. (2019). Digital writing and diversity: The effects of school laptop programs on literacy processes and outcomes. Journal of Educational Computing Research, 57(3), 749-773. https://doi.org/10.1177/0735633119873456

Published

2025-08-28 — Updated on 2025-09-19

Versions

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.