Marti’s perspective in humanistic training from the historical essentialities

Authors

  • Juan Fernando Muradas Gil Universidad de Oriente. Facultad de Ciencias Sociales. Santiago de Cuba

Keywords:

Professional training, essentialities, teaching-learning process of History, Martí perspective

Abstract

The work with the essentialities in the teaching-learning process of History in humanistic training from Marti's perspective means the fulfillment of the objectives of the training and the year and the discipline for the appropriation of the knowledge system, assurance of skills and professional habits, the development of relationships with the world (ideological and values training, development of committed and relevant attitudes and mode of action) and the acquisition of practical experiences with a creative nature that ensure interdisciplinary and integrative training from the Main Discipline Integrating from the methodological work, improvement and research as university ways to achieve its objectives contribute to the formation of a humanistic and committed professional. An experience in the Bachelor's Degree in Marxism-Leninism and History at the Universidad de Oriente that starts from the diagnosis of the initial development situation and the use of historical-logical, inductive-deductive methods and modeling from materialist dialectics demonstrate that thought and Martí's performance offer possibilities for the treatment of the essentialities in the humanistic training of the professional.

References

Bestard Aroche. B( 2023 ). Empatía histórica desde lo martiano y la formación del profesional universitario para el desarrollo local. En: Varona (76) http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/1943

Cortón Romero, B(2023). Las habilidades desde la lógica del proceso enseñanza-aprendizaje. Actividad metodológica del Departamento. Universidad de Oriente.

Delgado Fernández, A., & Leal Cosme, Y. (2023). El proceso de OP desde la visión sociológica de José Martí. Varona, (77). Recuperado a partir de http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2171

Díaz Pendás, H(2014). Una vez más sobre la enseñanza de la Historia. En Enseñanza de La Historia. Selección de Lecturas, La Habana: Editorial Pueblo y Educación.

Falcón Quintero, W. (2023). La enseñanza-aprendizaje de la Historia de Cuba en la formación de Profesores de Historia y Marxismo. Revista Conrado, 19 (94), 167-176.

Guadarrama González, P(2001). Humanismo en el pensamiento latinoamericano. La Habana: Editorial Ciencias Sociales

Huepa Mosquera, N, Sánchez Franco, A., Sánchez Peñalver, B. (2023). La formación y evolución de la identidad cultural cubana y el desempeño profesional pedagógico. Varona, (77). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/2149

Jiménez Sánchez, L.(2014) .La interdisciplinariedad y las estrategias curriculares en la formación humanista del profesional de la educación cubano. Una experiencia en la especialidad Marxismo - Leninismo e Historia. En: Atenas, vol. 1, núm. 25, enero-marzo, 2014, pp. 103-117 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=478047201006

Lavín Ruiz C.A. (2019).La Ética martiana y el juicio del Moncada. En: Varona, (69). http://revistas.ucpejv.edu.cu/index.php/rVar/article/view/816

Mañalich Suárez, R. (2003). “Didáctica de las Humanidades: una experiencia cubana en laformación de profesores”. En Ponencia. Evento internacional Pedagogía, 2003.

Martínez Llantada, M. (2007). “Naturaleza y principios de la Filosofía de la Educación. Una reflexión. Instituto Superior Pedagógico Enrique José Varona. La Habana, Cuba. En Material del Curso 2, en CD de la Maestría en Ciencias de la Educación. IPLAC.

Muradas Gil, J., F.(2008). La formación humanística del profesor del área de Humanidades para la docencia de la Historia. Tesis doctoral. Universidad de Ciencias Pedagógicas. Santiago de Cuba, Cuba.

Pérez, Y., Páez Rodríguez, B., Carbonell Izquierdo, L.C. (2019) “Modelo didáctico para la formación estética del estudiante de Marxismo-leninismo e Historia” Mendive 17 (2) p. 193-203 Disponible en: http://mendive.upr.edu.cu/index.php/MendiveUPR/article/view/1524

Ramos Serpa, G. (2005). “La formación humanística como componente de la formación integral del profesional universitario”. Revista Pedagógica Universitaria. (4). p.10- 24.

Viveros Chavarría, E., F. (2012). El sentido de la historia y del hecho histórico en el razonar filosófico. Revista Colombiana de Ciencias Sociales,3, (1), pp. 151-155 Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=497856286012

Martí, J. (1975). Obras Completas, t. 10. La Habana, Cuba. Editorial Ciencias Sociales.

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.