An approach to organizational learning in the Complex July 26 of the Branch CIMEX Santiago de Cuba
Keywords:
organizational learning, learning organization, disciplines of the intelligent organization, learning barriersAbstract
The present research was developed in the Complex July 26 of the Branch CIMEX Santiago de Cuba whit the objective of characterize the organizational learning through the organizational learning conception approach by Peter M. Senge. It was employed the qualitative methodology and the ethnomethodological method for the study of five indicators: personal domain, mental models, shared vision, team learning and systemic thought. The techniques used were the document review, the Learning Organization Test, the manager’s in-depthinterview, the group interview and the observation. The main results point to the employment of many strategies and tools that allows the development of learning, although they are restricted mostly, to individual learnings. Also, exists mental models and barriers that limit the development of learning, and the absence of a shared vision and a systemic thought like learning strategies; join to the predominance of the discussion as the main tool for the handling of conflicts and the team work. Finally, there are organizational elements that favor learning in the organization.References
Aramburu, N. (2010). Un estudio del Aprendizaje Organizativo desde la Perspectiva del Cambio: Implicaciones Estratégicas y Organizativas. (Tesis de Doctorado). Universidad de Deusto, San Sebastián.
Correa, T. D. (2015a). Control de las multimedias (MM), desde el enfoque del Aprendizaje Desarrollador. Experiencias de la Sucursal CIMEX Santiago de Cuba. Santiago de Cuba: Sucursal CIMEX Santiago de Cuba.
Correa, T. D. (2015b). Estudio de satisfacción laboral del cliente interno en el Complejo 26 de Julio de la Sucursal CIMEX Santiago de Cuba. Santiago de Cuba. Santiago de Cuba: Sucursal CIMEX Santiago de Cuba.
Cuesta, S. (2000). The Learning Organization: La Organización Que Aprende? Revista Cubana de Psicología, 17(3), 261–265.
Curbelo, D., Pérez, M., & Varela, N. (2011). Diseño y aplicación de un instrumento para la evaluación del contexto de aprendizaje en organizaciones de avanzada del territorio de Cienfuegos. Ingeniería Industrial, XXXII(2), 123-131.
Danger, Y. (2004). Un estudio del Aprendizaje Organizacional: Hacia la creación de una Organización Inteligente (Tesis de maestría). Facultad de Psicología, Universidad de la Habana, La Habana, Cuba.
González, A., Garciandía, G., & Palacios, Á. (2008). La gestión del aprendizaje organizacional y su orientación al rendimiento empresarial. Retos de la Dirección, 2(2), 18-34.
Machuca, L., González, M., & Ramírez, L. (2007). Propuesta de Estrategia de Intervención para promover el Rápido Aprendizaje en los mandos intermedios en ETECSA Guantánamo (Tesis de Diploma en Psicología). Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.
Oficina Nacional de Normalización. (2007). Sistema de Gestión Integrada de Capital Humano. Norma Cubana ISO 3000. Oficina Nacional de Normalización.
Passaillaigue, R., & Estrada, V. (2016). La gestión del conocimiento y el aprendizaje organizacional en instituciones de educación superior. GECONTEC: Revista Internacional de Gestión del Conocimiento y la Tecnología, 4(2), 35-43.
Pérez, M., Hernández, G., Figueiras, M., & Caballero, I. (2015). Capacidad dinámica de aprendizaje organizacional en empresas biotecnológicas cubanas de alta tecnología. Ingeniería Industrial, XXXVI(2), 212-223.
Ros, M. (1997). Comentario a la lectura de Argyris y Schön. Reis, (77-78), 341–344.
Senge, P. (1992). La Quinta Disciplina. El arte y la práctica de la organización abierta al aprendizaje. Barcelona, España: Ediciones Granica.
Senge, P. (1995). La Quinta Disciplina en la práctica. Barcelona, España: Ediciones Granica.
Stable, Y. (2016). Aprendizaje organizacional en organizaciones de ciencia tecnología e innovación. Ingeniería Industrial, 37(1). Recuperado a partir de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1815-59362016000100009
Tintoré, M. (2010). Las Universidades como Organizaciones que Aprenden. El caso de la Facultad de Educación de la Universitat Internacional de Catalunya (Tesis Doctoral). Universitat de Catalunya, España.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0