The Management of Sociocultural Animation Through the Process of University Extension

Authors

  • Maribel Pérez-Campaña Universidad de Holguín
  • Aniuska Ortiz-Pérez Universidad de Holguín
  • Darvin Manuel Ramírez-Guerra Universidad de Holguín
  • Danilo Ortiz- Fernández Escuela Superior Politécnica de Chimborazo, Rio Bamba

Keywords:

gestión universitaria, gestión deuniversity management, management of sociocultural animation, university extension.

Abstract

The article offers an analytical exploratory approach to the concept sociocultural animation. The essential objective of this paper is to reveal the diversity of approaches that this term assumes and its variety of mediations because it encloses organic terms like culture, the social phenomenon and animation. Likewise, it offers an approach of the praxiological value of those terms in the strategy of the higher education in Cuba, specifically in one of the substantive processes: university extension. The objective subdivides in two directions: to conduct a theoretical revision of sociocultural animation and its relation with the process of university extension, as well as its contribution to the students' formation; and secondly, to highlight the necessity to try to obtain it departing from the substantive educational objectives of Higher Education at our country.

References

Colectivo de Autores. (1996). Metodología de Animación Sociocultural desde el Proyecto Unicornio. Monografía en formato electrónico, Universidad de Oriente, Cuba.

Corzo Sánchez, J. A. (2011). La integración de los procesos y funciones sustantivas universitarias como estrategia para contribuir al equilibrio entre equidad y calidad en instituciones de educación superior. Didáctica y Educación, (4), 121-136.

Dapía Conde, M. D. (2014). La animación sociocultural, un ámbito transversal a otros ámbitos de la educación social. Revista d’Intervenció Socioeducativa, 58.

Figuera, T. (2012). Modelo de gestión para la UNEFA. Ponencia presentada en el VIII Congreso Internacional de Educación Superior Universidad 2012, La Habana, Cuba.

Foth, M. (2016). Sociocultural Animatión Queensland University, Australia. Disponible en: www.igi-global.com/chapter/sociocultural-animation/11456

Hernández Mendo, A. (2000). Acerca del ocio, el tiempo libre y la animación sociocultural. Revista Lecturas: Educación física y Deportes, 5 (23).

Lopes de Sousa. M (2007). Á animação sociocultural em Portugal. Animador sociocultural. Revista Iberoamericana, 1 (1).

Macías Reyes, R. (2007). Factores Culturales. Monografía en formato electrónico, Universidad de Las Tunas, Cuba.

Macías Reyes, R. (2009). Práctica laboral investigativa. Monografía en formato electrónico, Universidad de Las Tunas, Cuba.

Martínez Casanova, (2009). La intervención sociocultural. Monografía en formato electrónico, Universidad Martha Abreu de las Villas. Cuba.

Melo, V. A. (2006). A Animação Cultural: Conceitos e Propostas. Minas Gerais: Papirus.

Merino, J. V. (1997). Programa de animación sociocultural. Tres instrumentos para su diseñó y evaluación. Madrid: Narcea.

Morata García, M. (2008). De la Animación Sociocultural al desarrollo comunitario su incidencia en el ocio. Tesis doctoral, Universidad de Barcelona, España.

Ord, J. (2017). Une nouvelle direction pour le travail de jeunesse et communautaire: le cas du Royaume-Uni. Animation, territoires et pratiques socioculturelles, (12).

Ortiz Pérez, A. (2014). Tecnología para la gestión integrada de los procesos en universidades. Aplicación en la Universidad de Holguín. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Holguín.

Pérez Campdesuñer, R. (2006). Modelo y Procedimiento para la Gestión de la calidad del Destino Turístico Holguinero. Tesis en opción al grado científico de Doctor en Ciencias Técnicas, Universidad de Holguín Oscar Lucero Moya, Holguín.

Puig Picart, T. (1998) Animación Socio cultural, cultura y territorio. España: Editorial Popular. SA.

Quintana, J. Mª. (1986). Fundamentos de Animación Sociocultural. Madrid: Narcea.

Sarramona, J. (1993). Cómo entender y aplicar la democracia en la escuela. Barcelona: Ediciones CEAC.

Suárez, O. C. (1998). Proyecto de animación sociocultural para la integración de niños ciegos y videntes en la comunidad. Tesis para optar por el título académico de Master en Trabajo Social Comunitario, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba.

Trilla Bernet. J. (1997). Animación sociocultural: teorías, programas y ámbitos. Barcelona: Ariel.

Ucar, X. (1992). La animación sociocultural. Barcelona: CEAC.

Úcar, X. (2012). Dimensiones y valores de la Animación Sociocultural como acción o intervención socio educativa. Barcelona: Graò.

UNESCO. (1982). Conferencia Mundial sobre Políticas Culturales. México: UNESCO.

Vila, F. (2016). El papel de la comunidad y de sus organizaciones en la animación sociocultural. Práticas de Animação, (9).

Published

2019-07-11

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.