La integración del ODS 5 en la investigación y enseñanza de la Universidad de Alicante
Keywords:
Sustainable Development Goals, SDG 5, gender equality, Higher Education, 2030 AgendaAbstract
The Sustainable Development Objectives have entailed the implementation of actions to promote their integration in the classroom from the University of Alicante (UA). Based on this, the present study sought (1) to know the scientific production of the UA on the integration of the SDG 5 in teaching and (2) to analyse its relationship with a set of socio-demographic variables (gender, age, experience, professional rank and faculty of affiliation). To this end, the institutional repository was used and 308 teachers collaborated. A descriptive and correlational analysis was carried out with the software SPSS v. 25. From the results, it is deduced the non-existence of a consolidated research line on this topic, as well as the lack of influence of these variables in the incorporation of the SDG 5 in teaching. Additional efforts are needed to consolidate the institutional and teaching compromise with gender equality.
References
Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya. (2019). Marco general para la incorporación de la perspectiva de género en la docencia universitaria. AQU Catalunya.
Albareda-Tiana, S., Vidal-Raméntol, S., & Fernández-Morilla, M. (2018). Implementing the Sustainable Development Goals at university level. International Journal of Sustainability in Higher Education, 19(3), 473-497. https://doi.org/10.1108/IJSHE-05-2017-0069
Aleixo, A., Azeiteiro, U., & Leal, S. (2020). Are the Sustainable Development Goals being implemented in the Portuguese higher education formative offer? International Journal of Sustainability in Higher Education, 21(2), 336-352. https://doi.org/10.1108/IJSHE-04-2019-0150
Alonso, A., & Lombardo, E. (2016). Ending ghettoization? Mainstreaming gender in Spanish political science education. European Political Science, 15, 292-302. https://doi.org/10.1057/eps.2015.77
Aznar, P., Calero, Mª., Martínez-Agut, Mª. P., Mayoral, O., Ull, A., Vázquez-Verdera, V., & Vilches, A. (2018). Training secondary education teachers through the prism of sustainability: The case of the Universitat de València. Sustainability, 10(11), 1-14. https://doi.org/10.3390/su10114170
Barozzi, S. (2015). Teacher training on gender and sexual identities in a Spanish context (Doctoral thesis). Universidad de Granada, Granada, España.
Bernis, C. (2019). Integrando formación e investigación sobre la transversalidad de los ODS: género y salud, dimensiones esenciales de la sostenibilidad. Citecma. Ciencia, Técnica y Mainstreaming Social, 3, 1-12.
Calvo, G. (abril, 2016). La importancia de la equidad de género en los logros de aprendizaje. Género y logros de aprendizaje. Trabajo presentado en el Panel UNESCO Género y Logros de aprendizaje, Santiago.
Contreras, S., Sarmiento, C., Cárcamo-Ulloa, L., & Huerta, N. (2020). Diagnóstico de las condiciones de base para la incorporación de perspectiva de género en la carrera de periodismo de la Universidad Austral de Chile (Valdivia). Comunicación y Género, 3(1), 17-26. https://doi.org/10.5209/cgen.67499
Díaz, C. (2017). La perspectiva de género en ciencia. Cómo reducir los sesgos de género que lastran la mirada científica sobre las mujeres. Investigación y Ciencia, 494, 54. https://bit.ly/2GU73JU
Guarinós, V., Caro-González, F. J., & Cobo, S. (2018). La igualdad de género en los estudios de Grado en Comunicación: La transversalidad imaginaria. Prisma Social, 22, 296-325.
Instituto de Ciencias de la Educación. (2020). Plan de mejora de la actividad docente DOCENTIA-UA. https://bit.ly/3dp43n5
Miotto, G., Polo, M., & Rom, J. (2019). Gender equality and UN Sustainable Development Goals: Priorities and correlations in the top business schools’ communication and legitimation strategies. Sustainability, 11(2), 1-18. https://doi.org/10.3390/su11020302
Nuño, L., & Álvarez, E. (2017). Androcentrismo académico: la ficción de un conocimiento neutral. Feminismo/s, 29, 279-297. http://dx.doi.org/10.14198/fem.2017.29.11
ONU Women. (2018). Turning promises into action: Gender equality in the 2030 Agenda for Sustainable Development. https://bit.ly/2SdrfbP
Rodríguez, M. J., & Provencio, H. (Coords.) (2016). Apuntes para la igualdad. Guía de recomendaciones para la inclusión de la perspectiva de género en la docencia universitaria: práctica (I). Vicerrectorado de Responsabilidad Social, Inclusión e Igualdad.
Rodríguez, M. J., & Provencio, H. (Coords.) (2017). Guía de recomendaciones para la inclusión de la perspectiva de género en la docencia universitaria: claves conceptuales y teóricas (II). Vicerrectorado de responsabilidad Social, Inclusión e Igualdad.
SDSN Australia/Pacific. (2017). Getting started with the SDGs in universities: A guide for universities, higher education institutions, and the academic sector. Sustainable Development Solutions Network.
Solís-Espallargas, C. (2019). La percepción de la sostenibilidad de estudiantes de Máster en educación ante los objetivos de desarrollo sostenible. Revista Espacios, 40(39). https://bit.ly/2Gqozpf
Tazo, M. I., Boyano, A., Fernandez-Gámiz, U., & Calleja-Ochoa, A. (2020). The gender perspective of professional competencies in Industrial Engineering studies. Sustainability, 12(7), 1-16. https://doi.org/10.3390/su12072945
United Nations. (2015). Millennium development goals report. https://bit.ly/2I9WG5n
Universidad de Alicante. (2013). Red Universidad, docencia, género e igualdad de la UA. https://bit.ly/2SythU2
Universidad de Alicante. (2014). II Plan de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres de la Universidad de Alicante (2014-2016). https://bit.ly/33BLdU8
Universidad de Alicante. (2018). III Plan de igualdad de oportunidades entre mujeres y hombres de la Universidad de Alicante (2018-2020). https://bit.ly/33Ecs0z
Universidad de Alicante. (s/f). Portal de recursos docentes con perspectiva de género en la docencia universitaria. https://bit.ly/33G2M5M
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0