The SDG 4 and 5 in teaching performance of faculty in the Central University of Ecuador
Keywords:
SDG, education, gender approach, university, feminist pedagogy.Abstract
The present research aims to identify actions of the Central University of Ecuador’s faculty in the implementation of SDG5 and SDG4.7 in their academic work based on the decision that the CUE has taken from 2017 to 2020. This work used a mixed methodology between quantitative and qualitative descriptive approach, through the application of a survey based on a theoretical framework and institutional information from the CUE. One of the results showed that the faculty are aware of the need to incorporate the gender approach in the education system. Other outcome was the permanence of gender stereotypes settled in the patriarchal system, do not allow education with a gender perspective to be adequately inserted in the teaching process, which implies the need to apply the feminist pedagogy, which allows generating wisdom through the dialogue of knowledge in order to identify violence in bodies as a tool in the learning process.
References
Alba, D., Benayas, J. y Blanco, N. (2020). Cómo evaluar los ODS en las universidades. España: Red Española para el Desarrollo Sostenible.
Bourdieu, P. (2003). Dominación Masculina. Paris, Francia: revista Actes de la recherche en sciences sociales.
Carballo, R. y Cordero, A. (2005). Preceptos de la ideología patriarcal asignados al género femenino y masculino, y su refractación en ocho cuentos utilizados en el tercer ciclo de la educación general básica del sistema educativo costarricense en el año 2005. Red de Revistas Científicas de América Latina, el Caribe, España y Portugal, 145-162.
Cook, R. y Cusack, S. (2009). Estereotipos de género. Perspectivas legales transnacionales. Pennsylvania, Estados Unidos de Norte América: University of Pennsylvania Press.
Constituyente, A. (2008). Constitución de la República del Ecuador. Registro Oficial 448.
Asamblea, N. (2018). Ley Orgánica de Educación Superior. Suplemento 298. 02 de agosto de 2018.
Asamblea, N. (2018). Ley Orgánica Integral para Prevenir y Erradicar la Violencia contra las Mujeres. Registro Oficial Suplemento 175. 05 de febrero de 2018
Herdoíza, M. (2015). Construyendo igualdad en la Educación Superior. Fundamentación y lineamientos para transversalizar los ejes de igualdad y ambiente: Senescyt/Unesco.
Huerta, R. (2016). Transeducar Arte, docencia y derechos LGBT. Barcelona, España: Editorial Egales.
Korol, C. (Ed.). (2017). Diálogo de saberes y pedagogía feminista: educación popular. Fundación Rosa Luxemburgo.
Logroño, J. (2017) Género y Educación superior desde las voces de las académicas. Caso Universidad Central del Ecuador. Tesis de grado inédita. Universidad de Alicante.
Menjívar, M. (2001). Guía Metodológica para el Trabajo Sobre Masculinidad. San José de Costa Rica, Costa Rica: Organización de Estados Americanos.
United Nations (sf). Objetivos de Desarrollo sostenible. Recuperado de https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Universidad Central del Ecuador, (2017). Protocolo General para la Prevención, Atención y Sanción de los casos de Violencia Sexual y de Género. Universidad Central del Ecuador.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Santiago

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0