Cartography of the first film exhibition places in Santiago de Cuba (1906 - 1918)
Keywords:
cinema, theatres, mapping, cultural heritageAbstract
The cinema arrived in the city of Santiago de Cuba on 9 August 1906 and immediately became one of the most attractive cultural and social phenomena at the beginning of the century. This article publishes the results of research on film exhibition spaces between 1906 and 1918, for which a hybrid methodological approach was used. Fourteen places of exhibition were identified, four of which have survived despite the social and cultural transformations of Santiago society. The result is a cartography that provides a basis for the initial context of film screenings in the city and is a valuable communication tool. The mapping reflects the classification of the sites and their value within the cinematographic heritage of Santiago de Compostela, making a contribution to the historical and cultural memory of the locality.
References
Betancourt, M. (2012). Apuntes históricos del Teatro Aguilera de Santiago de Cuba. Revista del Caribe N. 56. 81-89.
Betancurth L., Diana P.; Vélez A., Consuelo y Sánchez P., Natalia. (2020). Cartografía social: construyendo territorio a partir de los activos comunitarios en salud. En: Entramado, 16(1), p. 138-151 https://www.redalyc.org/journal/2654/265464211010/html/
Cedeño, R. (2010). A capa y Espada. Editorial Oriente.
Durán, V. (2017). El cine como patrimonio cultural: el caso de la filmoteca española. https://idus.us.es/bitstream/handle/11441/105373/Dialnet-ElCineComoPatrimonioCultural-6247335.pdf?sequence=1
Fleitas Monar, M. (2009). Vida Cotidiana en Santiago de Cuba entre dos siglo xix y xx. Anales del museo de América XVII, 142-152. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3660718
Forment, C. (2013). Crónicas de Santiago de Cuba. (tomo I). 1902-1912. Ediciones Caserón.
Forment, C. (2017). Crónicas de Santiago de Cuba. Era Republicana 1912-1920. (Tomo II). Ediciones Alqueza.
Ladino, V. H. (2016). Cartografía básica y digital con énfasis en los recursos naturales. Ediciones USTA. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/23259/Cartograf%C3%ADa%20b%C3%A1sica%20y%20digital%20con%20%C3%A9nfasis%20en%20recursos%20naturales.pdf?sequence=1
Lomba, E. & Cruzata, M. (1977). Los espectáculos culturales en Santiago de Cuba (1909-1915). (tesis inédita de diploma). Universidad de Oriente, Cuba.
Manganellis, O. & Puertas, R. & Elvis, I. (2010). Reseña histórica del Teatro Martí [manuscrito no publicado]. Archivo del Teatro Martí.
Martin Silva, V. B., Zabala, M. E. y Fabra, M. (2019). Cartografía social como recurso metodológico para el análisis patrimonial. Experiencias de mapeo en Miramar (Córdoba, Argentina). Perspectiva Geográfica, 24(2), 127-150. doi: 10.19053/01233769.8631 https://www.metarevistas.org/Record/oai:ojs:revistas.uptc.edu.co:articleojs-8631
Mayo, G. & peña, M. (2012). El centro histórico de la ciudad de Santiago de Cuba. En R. Zamora (ed), Luces y Simientes. Territorio y Gestión en cinco centros históricos cubanos (pp 126-197). Escandón Impresores.
Moltó Martorell, M. (2010). Instalaciones teatrales de Santiago de Cuba desde la etapa colonial hasta la fundación del teatro José María Heredia en la última década del siglo xx. Santiago, (123), 162–185. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/issue/view/79
Parque Privado de Vista Alegre (20 de enero de 2021). En https://www.ecured.cu/Parque_Privado_Vista_Alegre#:~:text=El%20parque%20privado%20Vista%20Alegre,-Al%20entrar%20en&text=La%20estrategia%20comercial%20utilizada%20a,El%C3%A9ctrica%20y%20la%20de%20Urbanizaci%C3%B3n
Porro, Gutiérrez. J.M. (2011). La cartografía histórica como fuente para la Investigación histórica y patrimonial (Antigüedad y Edad Media). Revista ph Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, (77), Monográfico, febrero 2011, pp. 54-61. https://www.iaph.es/revistaph/index.php/revistaph/article/view/3099
Ravelo, J. (1947). Jirones de Antaño. Narraciones de Santiago de Cuba. Editorial El Arte.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Daylenis Blanco-Lobaina, Maribel Brull-González
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0