Application of Project Based on Learning in mathematics in secondary schools 2
N/A
Keywords:
project based onlearning, teaching and learning process, active methodologies, mathematicsAbstract
The present research work focused on determining the level of knowledge of students and teachers of Project Based on Learning in mathematics. For this purpose, a bibliographic and empirical base was used, with a mixed approach, because it was qualitative due to the bibliographic inquiry and quantitative due to the statistical analysis given to the data, since it has a descriptive and exploratory scope. In order to obtain the information, we used file and survey techniques, using the following instruments: a search log, content files, bibliographic files and questionnaires. Once the required information was gathered, it was statistically processed, since statistical tables were used. Finally, all the above process was useful to gather the relevant results for the study, discuss them and conclude that there is a lack of knowledge of Project Based on Learning by students and teachers of a secondary education institution such as: roles, steps, disadvantages, research and the process for its proper application, therefore its implementation was promoted by means of a methodological guide.
References
Palacio, A. y Pérez, Y. (2022). Reflexión teórica sobre la inclusión en el aula y el uso de las metodologías activas. https://whec2022.net/resources/Inclusion%20en%20el%20aula%20y%20metodologia%20activas%20_Universitat%20RiV%20&%20Uni%20Isabel%20I.pdf
Ministerio de Educación. (2016). Currículo Nacional de Educación [Archivo PDF]. https://educacion.gob.ec/wp-ontent/uploads/downloads/2016/03/Curriculo1.pdf
Acevedo, Z. (2022). Caracterización del proceso educativo virtual de los estudiantes de 5º2 en la Institución Educativa Cárdenas Mirriñao de Palmira durante la pandemia COVID-19 [Tesis de magister, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/49526
Ovies, C. (2020). Aprendizaje basado en proyectos: formación y puesta práctica [Tesis de grado, Universidad de Oviedo]. https://digibuo.uniovi.es/dspace/handle/10651/63006
Espejo, R. y Sarmiento, R. (2017). Metodologías activas para el aprendizaje [Archivo PDF]. https://www.postgradosucentral.cl/profesores/download/manual_metodologias.pdf
Jácome, A., Espinoza, L., Balladares, C., y Torres, N. (2022). Estrategia metodológica basado en proyectos incide en el aprendizaje de matemáticas - nivel secundaria. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(1), 633-648. https://www.ciencialatina.org/index.php/cienciala/article/view/1528
Vázquez, A., Rodríguez, A., Arias, M., Miaja, P. F., Lamar, D. G., Hernando, M. y Sebastián, J. (2014). Aprendizaje basado en proyectos mediante el montaje de un kit de comunicaciones. In actas del XI Congreso en Tecnologías, Aprendizaje y Enseñanza de la Electrónica (pp. 41-45). http://taee.etsist.upm.es/actas/2014/papers/2014S1AB03.pdf
Revilla, P. (2018). Participación de las familias en el aprendizaje basado en proyectos [Tesis de grado, Universidad de Valladolid]. https://uvadoc.uva.es/handle/10324/34269
Garay, T. (2020). Análisis del aprendizaje basado en proyectos en docentes del área de ciencia y tecnología de la IE n° 1220 San José Marello, La Molina 2020 [Tesis de grado, Universidad San Ignacio Loyola]. https://repositorio.usil.edu.pe/items/8d6f683f-59e2-4e5c-b635-74e42100e971
Guerrero, M. (2020). Fortalecimiento de los Procesos de Enseñanza-Aprendizaje para generar Autonomía mediante metodologías ABP, a través de Herramientas Virtuales [Tesis de especialización, Universidad Nacional Abierta y a Distancia]. https://repository.unad.edu.co/handle/10596/31032
Salas, J. (2020). Prácticas pedagógicas innovadoras: Una propuesta de formación docente en el marco del Proyecto Innov-Acción XXI [Tesis de magíster, Pontificia Universidad Católica de Quito]. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/17398
Rojas, E. (2021). Capacitación pedagógica de docentes en contextos de formación técnica: una propuesta desde el aprendizaje basado en proyectos [Tesis de máster, Pontificia Universidad Católica del Ecuador]. http://repositorio.puce.edu.ec/handle/22000/19039
Sánchez, J. (2013). Qué dicen los estudios sobre el Aprendizaje Basado en Proyectos. Actualidad pedagógica, 1-4. https://colorearte.cl/wp-content/uploads/2021/05/Aprendizaje-basado-en-proyectos.pdf
Trujillo, F. (2015). Aprendizaje basado en proyectos. Infantil, Primaria y Secundaria. Ministerio de Educación. https://www.amazon.com/-/es/Fernando-Trujillo-ebook/dp/B01EWNOYIE
Latorre, A. (2019). Aprendizaje basado en proyectos en un CRA [Tesis de grado, Universidad de Zara Goza]. https://zaguan.unizar.es/record/85572/files/TAZ-TFG-2019-1861.pdf?version=1
Terrones, M. (2018). Aplicación del aprendizaje basado en proyectos para fomentar la creatividad en la asignatura de Tecnología [Tesis de maestría, Instituto de Ciencias de la Educación]. https://oa.upm.es/id/eprint/53155
Pérez, E. y Heredia, E. (2019). Formación profesional e-learning sobre proyectos interdisciplinarios a docentes de bachillerato técnico [Tesis de maestría, Universidad Israel]. http://repositorio.uisrael.edu.ec/handle/47000/1864
Botella, A. y Ramos, P. (2019). Investigación-acción y aprendizaje basado en proyectos. Una revisión bibliográfica. Perfiles educativos, 41(163), 127-141. https://scholar.archive.org/work/vgtt5ags5zcxrpbvinxypbpix4/access/wayback/http://perfileseducativos.unam.mx/iisue_pe/index.php/perfiles/article/download/58923/52094
Sánchez, A. (2021). El Aprendizaje Basado en Proyectos (ABP) Como Metodología en Educación Infantil [Tesis de maestría, Universidad Católica de Valencia]. https://riucv.ucv.es/handle/20.500.12466/2091
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Karina Alejandra Ruiz-Peralta, Luisa Fernanda Zambrano-Pineda

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0