Concepción teórica para la gestión de la cultura organizacional universitaria en la facultad de la universidad cubana
Palavras-chave:
concepción teórica, gestión, cultura organizacional, procesos sustantivos.Resumo
The article presents a theoretical conception for the management of university organizational culture in the faculty at the Cuban university, based on the theoretical assumptions of the system approach, the materialist dialectic of the scientific conception of the world, recognizing that organizational culture can being an object of a management process as a conscious activity that requires planning, organization, implementation, control and evaluation. It is characterized by being systemic, contextualized, flexible and holistic. The work aims to relate the components of management and its principles for organizational culture and its systemic integration with facilitating mechanisms and substantive university processes. Theoretical level methods such as induction and deduction, analysis and synthesis, modeling and structural systems are used. It also contributes to expand the knowledge already discovered and offer new elements of significance for the management of the university organizational culture.
Referências
Agudelo Hurtado, B. E., Velásquez Restrepo, L. L. (2011). Descripción de la cultura organizacional en una institución educativa. http://repositorio.utp.edu.co/dspace/bitstream/11059/2354/1/65838A282.pdf
Añorga, J. (2001). Profesionalización y Educación Avanzada. En CD-Rom. Doctorado en Ciencias de la Educación. URMPSFX. Sucre: Bolivia.
Aruca Bacallao, A. (2016). Estudios de la cultura organizacional en un conjunto de filiales universitarias pertenecientes a la Universidad de la Habana. http://www.eumed.net/libros-gratis/actas/2016/innovacion/9-estudios-de-la-cultura.pdf.
Bauzá Velázquez, E.; Marañón Rodríguez, E. y Marcané Laserra, J. A. (2005). Modelo dinámico para la gestión de la cultura organizacional en Instituciones de Educación Superior. Folletos gerenciales. Abril 2005, 25-36.
Cano Pino, G. y Bauzá Velázquez, E. (2010). La cultura organizacional: su pertinencia en las universidades cubanas. Universidad de Las Tunas, Cuba, 2010, Universidad de Las Tunas, Cuba. http://www.eumed.net/cursecon/ecolat/cu/cpbv.htm.
Castro Pérez, L. A. (2016). La cultura y clima organizacionales como elementos clave para la acreditación de la carrera de Administración, [tesis de maestría, Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Perú]. https://cybertesis.unmsm.edu.pe
Chung Alva, V. M. (2017). Impacto de la cultura organizacional en la relación entre el liderazgo y la gestión del conocimiento, en las escuelas profesionales de la Universidad Nacional Pedro Ruiz Gallo, 2016. Vol. 2 Núm. 1 (2017): Revista Muro de la investigación. https://doi.org/10.17162/rmi.v2i1
Ortiz Pérez, A. (2014). Tecnología para la gestión integrada de los procesos en universidades. Aplicación en la Universidad de Holguín. [Tesis doctoral Universidad de Holguín. Cuba].
Rossental, M. y Iudin, P. (1981). Diccionario Filosófico Marxista, Ediciones Pueblos Unidos, Montevideo 1946. p.74
Santana-González Y. ¿Por qué deben integrarse los psicólogos cubanos en el enfrentamiento a la Covid-19?. Medisur [revista en Internet]. 2022 [citado 2022 Mar 3]; 20(2):[aprox. 0 p.]. Disponible http://medisur.sld.cu/index.php/medisur/article/view/5175
Saborido Liodi, J. R, y Alarcón Ortiz, R. (2018). La integración de la Universidad: experiencias de Cuba. Rev. Cubana Edu. Superior vol.37 no.3. La Habana set.-dic. 2018.
Downloads
Publicado
Edição
Seção
Licença
Copyright (c) 2023 Andrés Ferrer-Castillo, Raúl Hernández-Heredia, Pedro Planes-Cumbá
Este trabalho está licenciado sob uma licença Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0