Limiting Factors of the Participation of PCP Students in the Research Seedbeds
Keywords:
Research seedbeds, university, students, educational.Abstract
The Research Seedbeds are strategies that promote professional development, strengthen the institution as well as its teachers and students. This research contributed strategies to the Public Accounting program to address the existing problems in relation to the factors that prevent an effective participation of the Students in the different Research Seedbeds. The work carried out had a mixed methodology, applying surveys to Students, and interviews for Coordinators, Leaders and Managers. In the results, it was found by the managers that strategies are needed in the program, as well as the role played by the Coordinators and Teachers, which lacks some skills when transmitting an interest in investigating, finally a better available to the Students, which among other aspects, significantly found that there are many preceding thoughts, misinterpreted.
References
Álvarez, D., Díaz, C. y Herazo, R. (2023). Factores académicos asociados al proceso de investigación formativa en las instituciones educativas del sector oficial de Sincelejo, Sucre. Región Científica, 2(1), 202319. https://doi.org/10.58763/rc202319
Araque, E. (2020). La investigación formativa: herramienta para el desarrollo de competencias investigativas en los estudiantes. Negonotas Docentes, (16), 25-35. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/729
Cantillo, I., Niebles, M., y Jaramillo, K. (2020). Liderazgo Transformacional como Generador de Gestión Social en los Semilleros de Investigación Universitarios en Santa Marta. Negonotas Docentes, (16), 63-75. https://revistas.cun.edu.co/index.php/negonotas/article/view/733
Cárdenas Santamaria, E. A. (2018). Semilleros de investigación: apuestas por la investigación en la escuela y la constitución de subjetividades políticas. Universidad de Colombia.
Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias Docentes en la Integración Curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 185-198.
Corredor Trejo, N., & Socorro, M. A. (2014). Impacto de las Tecnologías de Información y Comunicación en la Divulgación del Conocimiento. Obtenido de Revista arbitrada del centro de investigación y estudios gerenciales A.C. http://bdigital.ula.ve/storage/pdf/cieg/n18/art11.pdf
Estrada-Cely, G., Sánchez-Castillo, V. y Gómez-Cano, C. (2018). Bioética y desarrollo sostenible: entre el biocentrismo y el antropocentrismo y su sesgo economicista. Clío América, 12(24), 219–231. https://doi.org/10.21676/23897848.2999
Gómez, C. (2022). Ingreso, permanencia y estrategias para el fomento de los Semilleros de Investigación en una IES de Colombia. Región Científica, 1(1), 20226. https://doi.org/10.58763/rc20226
Gómez-Cano, C., Sánchez-Castillo, V. y Estrada-Cely, G. (2022). Limitantes para la participación de los estudiantes en Semilleros de Investigación. Cultura, Educación y Sociedad, 13(2), 9-28. http://dx.doi.org/10.17981/cultedusoc.13.2.2022.01
Guerra Molina, R.A. (2012). ¿Formación para la investigación o investigación formativa? La investigación y la formación como pilar común de desarrollo. Bol.Redipe, 6(1), 84-9. Disponible en: https://revista.redipe.org/index.php/1/article/view/180
Hernández-Sampieri, R., Fernández C, C., Baptista L, P. (2014). Metodología de la Investigación, 6ta edición. Editorial Mc Graw Hill: México.
Hoyos, Y., Melo, J. y Sánchez, V. (2022). Sistematización de la experiencia de circuito corto de comercialización estudio de caso Tibasosa, Boyacá. Región Científica, 1(1), 20228. https://doi.org/10.58763/rc20228
Manterola, C. & Otzen, H. (2013). Porqué investigar y cómo conducir una investigación. Int. J. Morphol, 31(4), 1498-1504.
Misas, G. (2004). La educación superior en Colombia: análisis y estrategias para su desarrollo. Bogotá: Universidad Nacional de Colombia.
Parra, C. (2004). Apuntes sobre la investigación formativa. Educación y Educadores, (7), 57-77.
Quintero, J., Munévar, R., & Munévar, F. (2008). Semilleros de investigación: una estrategia para la formación de investigadores. Universidad de la Sabana. https://educacionyeducadores.unisabana.edu.co/index.php/eye/article/view/716/1694
Ramírez, E. (2015). Semilleros de Investigación: Una Experiencia de Aprendizaje Significativo en el Programa de Derecho de la Universidad Libre Sede Cartagena. Obtenido de Universidad Libre. http://www.unilibre.edu.co/cartagena/pdf/investigacion/libros/derecho/UNA_EXPERIENCIA_DE_APRENDIZAJE_CON_SEMILLEROS.pdf
Ricardo, L. (2022). Dimensiones de emprendimiento: Relación educativa. El caso del programa cumbre. Región Científica, 1(1), 202210. https://doi.org/10.58763/rc202210
Rodríguez, R. (2006). Investigación Curricular: conceptos, alcances y proyecciones en instituciones de educación superior. Hallazgos, (6), 63-82.
Sánchez, V., Gómez, C y Polanía, L. (2016). La Educación Superior en Colombia: una cuestión de calidad, no de cantidad. Revista Criterios, 23(1), 153-180.
Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737
Vargas, J. (2010). Misión de la Universidad, Ethos y Política Universitaria. Ideas y Valores, 59(142), 67-92.
Downloads
Published
Versions
- 2023-06-09 (3)
- 2023-06-09 (2)
- 2023-05-05 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Marlon Steven Cerquera-Velandia, Carlos Alberto Gómez-Cano, Verenice Sánchez-Castillo Sánchez-Castillo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0

.jpg)

_de_logo.jpg)









