Valuations on the formative process of the scientific thought from a premeditation value

Authors

  • Rosa Romelia Posso-Martínez Universidad Técnica de Esmeraldas
  • Ana Victoria Knaggs-Maymir Universidad de Oriente
  • Jorge Silva-Cutiño Universidad de Oriente

Keywords:

Education, values, formation, system, society

Abstract

The following work has as objective to value the elements fundamental knowledge and knowledge to have present in all analysis of the formative process of the scientific thought from a premeditation values. For they were used it the methods systemic and the methodology commonly accepted by the international scientific community that has like fundamental support the sciences in the context of such proposals as the studies of the scientific knowledge in the educational process, the administration of the scientific knowledge and the well-known paradigm as domain analysis in the field of the valuations scientific knowledge. Thinkers' ideas were valued on these thematic ones, their contributions and limitations knowledge. Special attention has in this investigation, the values at level of the individual conscience, the relationships between the object and the fellow cognoscente and the function of the school of teaching to think.

References

Akcated, M. (2018). Advantages and challenges associated with augmented reality for education: A systematic review of the literature. Educational Research Review, 20, 1–11. http://dx.doi.org/10.1013/j.edurev.2018.11.002

Alain, K. (2016). An overview of game-based learning in building services engineering education. European Journal of Engineering Education, 41(2), 204-219. http://doi.org/10.1080/03043797.2015.1056097.

Abello, R. y Yahemn, B. (2018). Estrategias de formación Investigativa. Revista Universidad & Sociedad, 4(6), 290-309. http://rus.ucfs.edu.cu

Allaice, M. (2019). La formación científica. Revista Mexicana de Investigación Educativa, 41, 173-183. http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p41/13.pdf

Addine, F. (2020). La formación científica, Revista Educativa, 26, 112-125. http://acdc.sav.us.es/pixelbit/images/stories/p41/13.pdf

Árraga, M. (2003). La formación para la investigación. Revista Educación, 11, 23-42. http://astd.sapr.us.es/pixelbit/images/stories/p31/11.pdf

Báxter, E. (2017). Cuándo y cómo educar en valores. Revista Universidad & Sociedad, 4(6), 281-319. http://rust.ucf.edu.cu

Bornmann, G. (2019). The new Excellence Indicator in the World Report of the SCImago Institutions Rankings. Journal of Informetrics Epistemus. 5(1), 34-53. https://doi.org/10.21932/epistemus.5.3244.1

Bunge, M. (1981). La investigación científica, Revista Cognición y Cultura, 7(5), 27-86. https://doi.org/10.21932/cognicion.9.321.3

Callon, M. K., Christoff, K., Panitz, D., De Rosa, E., y Gabrieli, J. (2019). Cienciometría: la medición de la actividad científica: de la bibliometría a la vigilancia tecnológica. Revista Cognición y Educación, 17(3), 15-30. http://dx.doi.org/10.5565/rev/qpsicologia.1280

Cabero, J., y Barroso, J. (2016). The educational possibilities of Augmented Reality. Journal of New Approaches in Educational Research, 5(1), 44-50, https://doi.org/10.7821/naer.2016.1.140

Cartagena Beteta, M., Santana González, Y., Revuelta Domínguez, F. I., & Pedrera Rodríguez, M. I. (2023). Creencias Docentes en la Integración Curricular de las TIC en Educación Religiosa en Perú. Revista Universidad y Sociedad, 15(1), 185-198.

Codina, T. (2015). Axiología y educación. Quaderns de Psicologia, 22(9), 27-35. http://dx.dort.org/19.q2133/rtld/educacion.1579

Colces, M. (2011). Sobre Colciencias. La dimensión axiológica de la Psicología Social educativa. Revista latinoamericana de psicología, 24(2), 17-22.

Cutcliffe, S. H. (2003). Ideas, máquinas y valores: los estudios de ciencia, tecnología y sociedad.

Revista Psicoperspectivas, 15, 111-138.

Curtis, R. (2017). De como investigador: ¿reto y necesidad? Revista Itinerario Educativo, 17(3), 15-30. http://dx.doi.org/10.5532/rev/tqpsicologia.11280

Córdoba, M. E. (2016). Reflexión sobre la formación investigativa de los estudiantes de pregrado. Revista Virtual Universidad Católica del Norte, 47, 20-37. http://revistavirtual.ucn.edu.co/index.phpt/RevistaUCN/articl e/view/740/1266

George Reyes, C. E., y Avello-Martínez, R. (2021). Alfabetización digital en la educación. Revisión sistemática de la producción científica en Scopus. Revista de Educación a Distancia (RED), 15(2), 11-23. https://doi.org/10.60128/red.444751

Santana González, Y., Torres Rodríguez, O., Rodríguez Martínez, Y., Silva Albear, Y., & Oris Martínez, L. (2022). Acciones de atención psicológica durante la covid-19 a través del chat “Santiago se Levanta”. Revista Conhecimento Online, 1, 189–212. https://doi.org/10.25112/rco.v1.2737 en: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2737 2022

Torres, C. (2011) Elaborar conocimientos científicos en el Aula. Quaderns de Psicologia, 11(4), 12-19. http://dx.doi.org/11.5366/rev/qpsicologia.1280

Published

2023-05-05

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.