The educational management from the peruan context: instrument design and validation
Keywords:
validity; reliability;construct; stability and criteria.Abstract
This article is the result of an instrumental research project aimed at
obtaining a questionnaire with good internal and external validity to
measure educational management in Peruvian Regular Basic Education.
A varied sample was used in the research. The questionnaire was
subjected to various statistical processes that made it possible to achieve
good internal validity of content, construct and reliability, as well asgood external validity of stability and criterion. The results obtained
allow us to conclude that the design and validation of the questionnaire
on educational management presents good internal and external validity,
which will allow measuring educational management in Regular
Basic Education.
References
Calvo, C. (2007). Técnicas e instrumentos de diagnóstico en educación. Málaga,
España: Aljibe.
Correa, A. Álvarez, A. y Correa, S. (2010). La gestión educativa un nuevo
paradigma. https://www.guao.org/sites/default/files/portafolio%20docente/
La%20gesti%C3%B3n%20educativa%20un%0paradigma.pdf
Briones, G. (2012). Métodos y técnicas de investigación para las ciencias sociales.
Trillas.
De la Cruz, E. (2017). Gestión pedagógica docente y ejecución instrumental en
estudiantes de una Escuela Superior de Formación Artística. Propósitos
y Representaciones, 5(2), 321-357. doi: http://dx.doi.org/10.20511/
pyr2017.v5n2.175
Farro, F. (2001). Planeamiento Estratégico para Instituciones Educativas de
Calidad. UDEGRAF. Lima.
Galicia, L. A., Balderrama, J. A., y Edel, R. (2017). Validez de contenido
por juicio de expertos: propuesta de una herramienta virtual. Apertura
(Guadalajara, Jal.), 9(2), 42-53. https://doi.org/10.32870/ap.v9n2.993
Gil, J.A. (2016). Técnica e instrumentos para la recogida de información. UNED.
González, M. (2000). Administración escolar. México: Castillo.
Guirao-Goris, J. A., Olmedo, A., y Ferrer, E. (2008). El artículo de revisión.
Revista Interamericana de Enfermería Comunitaria, 1-6.
Gorsuch, R.L. (1983). Factor Analysis. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbraum Associates
Hidalgo, L. (2005). Confiabilidad y Validez en el contexto de la investigación y
evaluación cuantitativas. Revista Venezolana de Investigación, 225-243.
Hernández-Sampieri, R. y Mendoza, Ch. P. (2019) Metodología de la investigación.
McGraw Hill
Instituto Internacional de Planeamiento de la Educación (IIPE, 2000) Gestión
Educativa Estratégica. UNESCO.
Inciarte, A., Marcano, N. y Reyes, M. E. (2006). Gestión académico-administrativa
en la educación básica. Revista Venezolana de Gerencia, 11 (34),
-243. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=29003405
McMillan, J. H. y Schumacher, S. (2007). Investigación Educativa. Pearson.
Martínez, M. G. y Juárez, L. G. (2020). Análisis de validez de constructo y
confiabilidad de un instrumento para evaluar la formación en sostenibilidad
en educación superior. Entreciencias: diálogos en la sociedad
del conocimiento, 8(22), e22.70323. Epub https://doi.org/10.22201/
enesl.20078064e.2020.22.70323/
Montero, I., y León, O. G. (2002). Clasificación y descripción de las metodologías
de investigación en psicología. Revista Internacional de Psicología
Clínica y de la Salud, 2(3), 503-508.
Rico, A.D. (2016). La gestión educativa: Hacia la optimización de la formación
docente en la educación superior en Colombia. Sophia 12(1): 55-70.
Reyes, R., Marrón, D. N., González, A., Juárez, R., & Mendoza, F. Y. (2022).
Análisis de validez de contenido por criterio de jueces de un instrumento
para evaluar un manuscrito. RIDE. Revista Iberoamericana para
la Investigación y el Desarrollo Educativo, 12(24), e037. Epub 30 de
mayo de 2022. https://doi.org/10.23913/ride.v12i24.1183/
Sovero, F. (2007). Cómo dirigir una Institución Educativa. AFA, Editores
Importadores S.A. Lima.
Supo, J. (2013). Cómo validar un instrumento.
http://www.cua.uam.mx/pdfs/coplavi/s_p/doc_ng/validacion-de-instrumentos-
de-medicion.pdf/
UNESCO (2011). Manual de gestión para directores de instituciones educativas:
Lance Grafico S.A.C.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Rolando Alfredo Quispe-Morales, Pedro Huauya-Quispe, Alejandro Huamán-De La Cruz, José Luis Aguilera-Amaro
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
CC Reconocimiento-NoComercial-SinObrasDerivadas 4.0