Impacts on sustainable entrepreneurship through the use of technology. A study from Ecuador

Authors

  • Sonnia Rosero-Quirós Instituto Tecnológico Superior Urdesa, Guayaquil, Ecuador
  • Javier Segarra-Torres Instituto Tecnológico Superior Urdesa, Guayaquil, Ecuador
  • Mariela Yánez-Velasco Instituto Tecnológico Superior Urdesa, Guayaquil, Ecuador
  • María Leonor Baquerizo-Díaz Granados Instituto Tecnológico Superior Urdesa, Guayaquil, Ecuador

Keywords:

entrepreneurship, competence, technology.

Abstract

Entrepreneurship has reached a significant boom in recent years, generating wealth and values that contribute to individual and social well-being. The appropriate use of technologies in this context favors obtaining better results. Therefore, the formation of an entrepreneurship competence complemented by digital competence is necessary;
However, educational institutions do not always have strategies aimed at this purpose. Precisely this work aims to presents a project to generate impacts in entrepreneurship, based on the use of technology. In its realization, theoretical, empirical and statistical methods were used that allowed to collect and analyze the necessary information to explain the existing problem and propose a project as ways for its solution.

References

Aguaiza, M., & Solís, J. (2021). La cultura del emprendimiento y el impacto en proyectos productivos. Un análisis en Cañar, Ecuador. Revista Interdisciplinaria de Humanidades, Educación, Ciencia y Tecnología, 2(3), 1-27. DOI 10.35381/cm.v7i3.649.

BBVA. (2019). Qué es ser un emprendedor y cuáles son sus principales valores? https://www.bbva.es/finanzas-vistazo/economia-y-valores/que-es-ser-un-emprendedor-y-cuales-son-sus-principales-valores.html

Bernal, A. (2020). Los Precarios 4.0 en el marco del emprendimiento digital en Bogotá (Tesis de Magíster: UTADEO). https:/ expeditio repositorio.utadeo.edu.co/bitstream/handle/20.500.12010/16359/PRECARIOS%204.0%20-%20AndresBernal.pdf?sequence=1&isAllowed=y Bogdanowicz, M. (2015) Digital Entrepreneurship Barriers and Drivers. The

need for a specific measurement framework. Institute for Prospective Technological Studies. DOI:10.2791/3112.

Cazorla, M. F. (2023). Contexto socioeconómico y legal que favorecen el éxito de emprendimiento en Ecuador. Revista Científica Dominio de las Ciencias, 9(3), 2034-2043. https://doi.org/10.23857/dc.v913

Comisión Europea (2006). Competencias clave para el aprendizaje permanente. Recomendación 2006/962/CE del Parlamento Europeo y del Consejo, de 18 de diciembre de 2006, sobre las competencias clave para el aprendizaje permanente [Diario Oficial L 394 de 30.12.2006] https://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=O- J:L:2006:394:0010:0018:ES:PDF

Fernández, M. V. (2023). Competencias digitales clave en el emprendimiento juvenil: una revisión sistemática de los últimos 6 años. Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa, 12, pp. 28-44. https://doi.org/10.6018/riite.565401

Flores, B. R. (2023). Emprendimiento digital en estudiantes de educación superior. Horizontes. Revista de Investigación en Ciencias de la Educación, 2(28), 958-970. https://revistahorizontes.org

García-Tudela, P.A., González-Calatayud, V. y Prendes-Espinosa, M.P. (2020). El emprendimiento digital como competencia para la formación de los estudiantes universitarios. En G. Gómez, M.R. Navas-Parejo, C. Rodríguez y J.C. De la Cruz (Eds.), Teoría y práctica en investigación educativa: una perspectiva internacional. Dykinson. https://bit.ly/3ezel2J

Gonzales, M. (2017). Emprendimiento Digital. Fundación Universitaria del Área Andina.https://digitk.areandina.edu.co/bitstream/handle/areandina/552/interior_informe_gestion_2016_web_basico_1. pdf?sequence=1&isAllowed=y

Gonzáles, V., Prendes-Espinosa, M., y Solano, I. (2022). Instrumento de análisis de la competencia de emprendimiento digital en educación superior. RELIEVE-Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, 28(1). doi.org/10.30827/relieve. v28i1.22831

Hidalgo, L. (2014). La Cultura del Emprendimiento y su Formación. Alternativa, 15(1), 46-50.https://editorial.ucsg.edu.ec/ojs-alternativas/index. php/alternativas-ucsg/article/view/8

Lederma Daniel, J. M. (2014). El emprendimiento en América Latina: muchas empresas y poca innovación. Washington: Creative Commons.

López, G. y Rivera, J. (2020). De la teoría a la práctica: el emprendimiento en ecuador en época de covid-19. Revista Investigación y desarrollo, 12, pp.75-84. revistas.uta.edu.ec

Moledo, M., Salas, A., y Miguel, C. (2015). Programas de emprendimiento en contextos educativos formales. In Cultura emprendedora y Educación. Universidad de Sevilla, 299-324. https://investigacion.usc.es/documentos/5d1df6a029995204f7672d09

Moreira, M; de la Luz, I.; Pico, B.; Guerrero, J. y Villaroel, J. (2018). Factores que Influyen en el Emprendimiento y su Incidencia en el Desarrollo Económico del Ecuador. Revista Ciencias Sociales y Económicas UTEQ, 2(1), pp. 1-22. revistas.uteq.edu.ec

Ortiz, I. (2022). Cada vez más Pymes ecuatorianas exportan a Estados Unidos porque el potencial es grande y hay nichos de mercado por conquistar. https://www.lahora.com.ec/pais/exportar-pymes-estados-unidos-potencial-oportunidades/

Prendes, M. (2022). Formar para el emprendimiento digital: construyendo los ciudadanos del siglo xxi. Revista Inter-universitaria de Investigación en Tecnología Educativa, (12), 1-19. https://doi.org/10.6018/riite.525101

Prendes-Espinosa, M.P. y García-Tudela, P.A. (2020). Modelo En Digital: áreas e indicadores de la competencia de emprendimiento digital. En E. Archundia, M.A. León, y C. Cerón (Eds.), Redes de aprendizaje digital en nodos colaborativos (pp. 361-372). Benemérita Universidad Autónoma de Puebla. https://hdl.handle.net/20.500.12371/9982

engamani, J. y Shameem, A. (2018). Inevitability of The Entrepreneurial Skills Among The Mechanical Engineering Students In Chennai – An Empirical Study. International Journal of Mechanical Engineering and Technology (IJMET), 9(7), 1455–1463. https://bit.ly/3MqUFA6

Santiago, F. (2021). El emprendimiento innovador en el contexto de los ODS. United Nations Industrial Development Organization. https://www.cepal.org/sites/default/files/presentations/fernando_santiago_miercoles_1

Tejeiro, M.; Molina, M.M.; García, J.C. (2021). Emprendimiento digital femenino para el desarrollo social y económico: características y barreras en España. REVESCO. Revista de Estudios Cooperativos, (138), 1-13. https://dx.doi.org/10.5209/reve.75561

Timmons, J. (2003). ¿Entrepreneurial thinking: can entrepreneurship be taught? Coleman Foundation.

Published

2025-05-22

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.