A cross-cutting approach to motivation in teacher performance and academic achievement. A study of the Dominican context

Authors

  • Moraima Miranda Isabel Fundación Cristiana Cosecha y Victoria, República Dominicana.

Keywords:

institutional support, teacher motivation, educational reforms, student performance.

Abstract

This study examines the relationship between teacher motivation and school performance in Latin America and the Dominican Republic. It focuses on how educational, socioeconomic, and political reform contexts influence this relationship. The social problem addressed is the lack of teacher motivation and systemic limitations, which affect student learning. The study uses a mixed and transversal approach, reviewing recent research and data from the PISA Program in mathematics, science, and reading. The results indicate that educational reforms, along with teacher training and adequate resources, improve teacher performance and student achievement. Key factors include institutional support, ongoing training, and favorable working conditions. It concludes that a transversal approach and policies promoting teacher recognition are essential to improving education in the region.

References

Curbelo Cornier, A. (2021). La motivación profesional pedagógica en la carrera Licenciatura Educación Eléctrica. Santiago, 155, 68-79. https://santiago.uo.edu.cu/index.php/stgo/article/view/5323/4689

Demarchi, E. (2020). Impacto de las reformas educativas en el desempeño docente y el rendimiento académico: Un análisis de políticas educativas en América Latina. Educación y Sociedad, 41(2), 345-367. https://doi.org/10.1590/doi-example

García-Zapata, J. D. R., Zapata-Figueroa, S. E., & Zuñiga-Delgado, M. S. (2024). La motivación y el rendimiento académico de los niños y niñas de educación general básica de la Unidad Educativa “Apóstol Santiago”, Guayaquil. MQRInvestigar, 8(1), 3389–3411. https://doi.org/10.56048/MQR20225.8.1.2024.3389-3411

González, M., & Ramírez, P. (2021). Factores motivacionales y desempeño docente en la educación básica de la República Dominicana. Revista de Educación Caribeña, 12(1), 89-105. https://doi.org/10.1234/doi-example2

González, M., & Ureña, C. (2021). Factores motivacionales y desempeño docente en la educación básica de la República Dominicana. Revista de Educación Caribeña, 12(1), 89-105. https://doi.org/10.1234/doi-example2

López, J., & Guzmán, F. (2020). Condiciones laborales y su influencia en el desempeño académico en América Latina. Revista Latinoamericana de Estudios Educativos, 9(3), 321-338. https://doi.org/10.5678/doi-example3

Mojica, C. (2024). La motivación y el rendimiento académico en entornos rurales: Un análisis de la interacción entre factores sociales y psicológicos. Dialéctica, 1(23). https://doi.org/10.56219/dialctica.v1i23.3081

OECD. (2021). PISA 2018 Results: Combined Executive Summaries. Organisation for Economic Co-operation and Development. https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Pérez, J., & Sánchez, A. (2021). Influencia de la satisfacción laboral en el rendimiento académico en educación básica en México. Revista Mexicana de Educación, 27(2), 78-95. https://doi.org/10.8765/doi-example4

Valdez, J., & Ortiz, C. (2022). Relación entre motivación docente y rendimiento escolar en centros educativos de República Dominicana. Investigación Educativa en Contextos, 7(3), 231-248. https://doi.org/10.8765/doi-example5

Valdez, J., & Ramírez, P. (2022). El impacto de la motivación docente en los resultados escolares en centros educativos dominicanos. Investigación Educativa en Contextos, 7(3), 231-248. https://doi.org/10.5678/doi-example3

Published

2025-08-28

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.