Methodologhy for managing and assessing the impact of scientific events, through an academic lens

Authors

  • Daylín Salina Pérez Departamento de Eventos, Universidad de Oriente, Cuba.
  • Adaris Parada Ulloa Departamento de Eventos, Universidad de Oriente, Cuba.
  • Alexander Gorina Zánchez Centro Universitario Municipal de Contramaestre, Universidad de Oriente, Cuba.
  • Lidia de las Mercedes Ferrer Tellez Ediciones UO, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba
  • Yamilka Pérez Joa Ediciones UO, Universidad de Oriente, Santiago de Cuba, Cuba.

Keywords:

eventos científicos, evaluación de impacto, gestión de eventos, perspectiva académica.

Abstract

Scientific events are essential for the dissemination of knowledge, collaboration, and innovation. However, their impact assessment is often superficial, limited to logistical and participation aspects, without adequately addressing their academic and scientific value. This article critically analyzes the management and evaluation of the impact of these events from a rigorous academic perspective. The main objective is to determine methodological guidelines for developing a practical and effective tool for scientific event organizers, researchers, and professionals interested in the evaluation and continuous improvement of the quality of scientific events from an academic perspective. Theoretical methods, such as historical-logical and analysis-synthesis, and empirical methods, such as participant observation, interviews with managers and participants, and documentary analysis, were employed. Experts in scientific management were also consulted. A system of indicators for evaluating impact is proposed, based on methodological guidelines that guide the conception, planning, design, development, and execution of events. The importance of aligning event management with institutional academic objectives is highlighted, integrating activities into the curriculum, promoting collaboration, and facilitating feedback on the quality of the research presented. A comprehensive assessment of the impact of scientific events requires a methodological framework that combines quantitative and qualitative indicators, considering dimensions such as research impact, collaboration, professional development, and knowledge dissemination. There is a gap in the literature regarding approaches that integrate event management with institutional academic objectives. Rigorous evaluation of the impact of scientific events is crucial to maximizing their academic and scientific value. A methodological framework that integrates quantitative and qualitative indicators, along with management aligned with institutional objectives, allows for improved planning, organization, and impact of these events. There is a clear need to advance the development of indicator systems that contribute to raising standards of quality and excellence in scholarly communication.

References

Abdala, E. (2004). Manual para la evaluación de impacto en programas de formación para jóvenes. Https://personales.unican.es/salvadol/programas/materiales/Manual%20de%20evaluaci%C3%b3n%20de%20progra mas%20para%20jovenes.pdf

Aguirre, N., Masón, M., Encalada, M. (2019). Comunicar y divulgar la ciencia. Redacción y publicación de trabajos científicos y divulgativos. Universidad Nacional de Loja. Ecuador.

Arribas, P., Gómez, Y., Guillén, A., Ramírez, C. (2021). La comunicación científica en investigaciones que asumen el enfoque cualitativo: una mirada valorativa. Http://scielo.sld.cu/pdf/edu/v13n2/2077-2874-edu-13-02-172.pdf

Bandera, L., Vergara, I., Abad-Araujo, J., Senú-González, I. (2021). Caracterización de la gestión académica en la Universidad de Ciencias Médicas de Santiago de Cuba. Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba. https://www.google.com/url?Sa=t&source=web&rct=j&opi=89978449&url=https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/mys/article/view/5373&ved=2ahukewj37oyn0sglaxxxrjabheuuhdyqfnoecbiqaq&usg=a vvaw3eoyc9af4wzs66broutnzg

Blanco, P. (2000). Gestión y organización de Congresos. Versión digital. España

Carbache-Mora, C. y Ferrer-Tellez, L. M. (2023). Análisis de contenido para estudiar a los prosumidores: gestores narrativos como creadores de experiencias. Universidad y Sociedad, 15(1), 321-330. https://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus/article/view/3545

Carrasco (2017). Guías de Metodologías Participativas para facilitadores de grupo. Servicio de Salud metropolitano. Sur Oriente. https://redsalud.ssmso.cl

Figueroa Rodríguez, J. (2017). Metodología para la evaluación de la pertinencia de los resultados investigativos. [Tesis de maestría. Universidad de Oriente].

González, L. (2007). Guía teórico-práctica para la organización de eventos. En: Selección de lecturas de Comunicación Social. Volumen V Organización de eventos. Editorial. Félix Varela.

Horruitiner Silva, R. (2007). La universidad en la época actual Capítulo I del libro La universidad cubana: el modelo de formación. Revista pedagogía universitaria, XII.

Infante et al (2018). Metodología para la gestión de eventos científicos en los centros universitarios municipales. Su contribución al desarrollo local. https://www.researchgate.net/publication/325985747

Lebeque, Y. y Brull, M. (2018). Direcciones Metodológicas para la Organización de Eventos Científicos. 11no CONGRESO INTERNACIONAL DE EDUCACIÓN SUPERIOR. “UNIVERSIDAD 2018”.

Lebeque, Y., Brull, M. y Díaz (2017). Folleto para la Organización de Eventos Científicos. Documento de Orientación. Universidad de Oriente

Martín R., M. E., Gorina S., A., Alonso B., I. y Ferrer T., L. M. (2020). Competencia deseable en el profesorado universitario: gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible. Maestro y Sociedad, (Número Especial 1), 249-264. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5198

Martín-Rivero, M. E., Gorina-Sánchez, A., Alonso-Berenguer, I., & Ferrer-Tellez, L. de las M. (2021). Formación de la competencia gestión de la comunicación de la ciencia abierta orientada al desarrollo sostenible. Maestro Y Sociedad, 18(4), 1539–1564. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/5435

Mayet Camerón, T. (2025). Modelo didáctico de visualización de la información y conocimiento para la visualización de las ciencias sociales. [Tesis de doctorado. Universidad de Oriente]

Mayet-Comerón, M., Alonso-Berenguer, I., Gorina-Sánchez, A. y Ferrer-Tellez, L. M. (2024). Método Integrador del Procesamiento, Vizualización y Comunicación de Información Social. Maestro y Sociedad, 21(1), 160-174. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS

Richero, A. (2004). Eventos. Guía práctica para su planeación y organización. Editorial Trillas.

Rivero, M. (2005). Organización de Eventos. Universidad de La Habana.

Rojas Acuña, I. (2005). Manual para organizar y ejecutar un evento empresarial efectivo. Trabajo en opción al título de Comunicador social y periodista. Universidad de la Sabana.

Vázquez, R. (2007). La organización de eventos en Cuba. Apuntes prácticos. Centro de Estudios de Técnicas de Dirección. Universidad de La Habana.

Viveros Andrade, S. M., & Sánchez Arce. (2018). La gestión académica del Modelo Pedagógico sociocrítico en la Institución Educativa: rol del docente. Universidad y Sociedad, 10(5), 424-433. http://rus.ucf.edu.cu/index.php/rus

Published

2025-09-27

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.