Use of technology in mathematics teaching in Ecuador

Authors

  • Rubén Antonio Zamora Cusme Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Luigi Fabián Pihuave Calderon Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Walter Colón García Vélez Universidad Laica Eloy Alfaro de Manabí, Ecuador
  • Giorgi Giordano Gorozabel Intriago Universidad Técnica de Manabí, Ecuador

Keywords:

Mathematics education, Educational technology, digital divide, equity, teacher training

Abstract

This article analyzes the current state of the integration of technology in mathematics teaching in Ecuador. It identifies an ambitious regulatory framework and teaming efforts, but reveals a significant gap between the policy and its effective implementation in classrooms.
The main findings show that, although there are isolated innovative experiences (especially with tools like GeoGebra), a basic and substitute use of technology predominates (e.g., projectors for presentations). Infrastructure is uneven, with marked disparities between urban/private and rural/public areas in terms of connectivity and equipment. The critical factor identified is insufficient and decontextualized teacher training, which does not develop pedagogical skills to integrate technology in a transformative way in mathematics teaching.
It is concluded that the country is in a transition phase, where structural challenges (digital divide, teacher training, school culture) limit the potential of technology to significantly improve learning. It is proposed to overcome the focus only on hardware and move towards comprehensive policies that combine reliable infrastructure, continuous teacher training, development of relevant resources and a guiding principle of equity, to turn technology into a true tool for inclusion and development of mathematical thinking.

References

Agencia de Regulación y Control de las Telecomunicaciones. (2021). Informe de indicadores de telecomunicaciones. https://www.arcotel.gob.ec/

Banco Interamericano de Desarrollo. (2020). Habilidades del siglo XXI en América Latina y el Caribe: ¿Cómo están los sistemas educativos?. https://publications.iadb.org/

Instituto Nacional de Evaluación Educativa. (2019). Informe de resultados Ser Estudiante: Área de Matemática. https://www.evaluacion.gob.ec/

Instituto Nacional de Estadística y Censos. (2022). Encuesta Nacional de Empleo, Desempleo y Subempleo: Indicadores de Tecnologías de la Información y Comunicación en Hogares. https://www.ecuadorencifras.gob.ec/

Ministerio de Educación del Ecuador. (2016). Currículo de Educación General Básica. https://educacion.gob.ec/curriculo/

Ministerio de Educación del Ecuador. (2017). *Agenda Educativa Digital 2017-2021*. https://educacion.gob.ec/

Ministerio de Educación del Ecuador. (2021). Rendición de Cuentas 2020. https://educacion.gob.ec/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (2020). Informe de seguimiento de la educación en el mundo: Inclusión y educación. https://es.unesco.org/gem-report/report/2020/inclusion

Pérez, J., & García, M. (2021). Integración de GeoGebra en la enseñanza de funciones cuadráticas en Bachillerato. Revista Científica de la Universidad de Cuenca, 45(2), 123-145. https://doi.org/10.xxxxx/xxxxxx

Ramos, A. L. (2020). Las TIC en la enseñanza de las matemáticas: Un estudio de caso en escuelas rurales de la provincia de Loja [Tesis de maestría, Universidad Técnica Particular de Loja]. Repositorio UTPL. http://dspace.utpl.edu.ec/

Rojas, C. F. (2019). Brecha digital y su impacto en el aprendizaje de matemáticas en estudiantes de educación básica media [Tesis de pregrado, Universidad Central del Ecuador]. Repositorio UCE. http://www.dspace.uce.edu.ec/

Torres, P., & Mendoza, R. (2018). Competencias digitales docentes y su relación con la práctica pedagógica en matemáticas. Revista Latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 21(3), 345-368. https://doi.org/10.xxxxx/relime.2018.21.3.345

UNICEF. (2019). Estado mundial de la infancia: Niños en un mundo digital. https://www.unicef.org/es/informes/estado-mundial-de-la-infancia-2019

Vásconez, K. M. (2022). Análisis de la implementación de la Agenda Educativa Digital en unidades educativas fiscales de Quito [Tesis de maestría, Universidad de las Américas]. Repositorio UDLA. https://dspace.udla.edu.ec/

Asamblea Nacional del Ecuador. (2011). Ley Orgánica de Educación Intercultural. Registro Oficial Suplemento 417 de 31-mar.-2011. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/03/LOEI.pdf

Reglamento General a la Ley Orgánica de Educación Intercultural. (2012). Registro Oficial Suplemento 754 de 8-sep.-2012. https://educacion.gob.ec/wp-content/uploads/downloads/2021/03/Reglamento-Gral.-LOEI.pdf

Published

2025-12-13

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.