Formation of diagnostic abilities - imagenológicas in residents of family medicine

Authors

  • Ana Lidia Ford Torralba Universidad de ciencias médicas. Santiago de Cuba
  • Anabel Borrero Fernandez Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba
  • Yuri Alvarez Magdariaga Universidad de Ciencias Médicas, Santiago de Cuba, Cuba

Keywords:

Continuous formation, human resources, primary level of health, diagnostic abilities

Abstract

The preparation of the professionals of the sector of health and the quality of his performance, to fulfill the ever-growing needs of the society, the education of postgrade can get perfect systematically intervening. The present work has like Objetivo: Implementing a strategy of formation of diagnostic abilities in residents of general integral medicine. Materials and method: You show her quietly determined for 13 familiar residents, methods of the theoretic level, empiricist and mathematical statistician used themselves, using like instrument the opinion poll to residents and once specialists were glimpsed. Results: Insufficiencies as to the formation of diagnostic abilities that they make difficult his performance in Salud's Primary Attention in residents of general integral medicine. Discussion: The implementation of strategy favored the acquisition of diagnostic abilities. Findings: The application of a strategy favors the acquisition of knowledge and the development of abilities that contribute to an adequate diagnosis imagenológico of the house physicians in Salud's Primary Attention

References

Álvarez Sintes R. Plan de estudio de medicina: ¿nueva generación? Rev Haban Cienc Med 2017 [citado 21/11/2019];16(5):[aprox. 15 p. ]. Disponible en: http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1729-519X201700050000115. [ Links ]

Alvarez Magdariaga Y, Ford Torralba, A. L; & Aranda Cintra, B L. (2024) Estrategia de superación para mdicos de reciente graduación sobre reanimación cardiopulmonar. Maestro y Sociedad,21(1), 175-182. Recuperado a partir de https://maestroy sociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/view/6353

Bell Castillo, J., Vásquez Sarandeses, J. E., George Carrión, W. y Zamora Leliebre, J. (2023). Valoración epistemológica de la formación profesional del Médico General Integral. Maestro y Sociedad, (Monográfico Educación Médica), 113-120. https://maestroysociedad.uo.edu.cu

García I, Carballosa A. Nuevos retos para el desarrollo de habilidades investigativas en la carrera de medicina. Revista pedagógica dela Universidad de Cienfuegos. 2023; 19 (91): 242-251.

González Rodríguez, Raidel, Cardentey García, Juan, & Dans Blanco, Katia. (2020). Propuesta de perfeccionamiento de tarjeta de habilidades específicas para la especialización en Medicina General Integral. Revista Cubana de Medicina General Integral, 36(3), e1094. Epub 01 de septiembre de 2020. Recuperado en 09 de noviembre de 2022, de http://scielo.sld.cu/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0864- 21252020000300015&lng=es&tlng=es

Gómez García JM, Marañón G. Aspectos comunicativos de la relación médico-paciente. La relación médico-paciente. Claves para un encuentro humanizado. 2019: 45. https://www.torrossa.com/it/resources/an/4525643

Luis Urbano García-Ferrer, 1 Armando Domingo González-Pérez. Enseñanza aprendizaje de clínica radiológica y habilidades profesionales del licenciado en Imagenología y Radio física Médica. Rev. CMV. 2023;1(1-3):e016. https://editorial.udv.edu.gt/index.php/RCMV

Miguel Angel Amaró Garrido. La habilidad diagnóstico imagenológico en residentes de la especialidad de medicina general integral. Tesis presentada en opción al título académico de Máster en Ciencias Pedagógicas. 2023.

OMS. Los cambios de la profesión médica y su influencia sobre la educación me´dica: documento de posición de América Latina ante la Conferencia Mundial de Educación Médica. Edimburgo, Escocia; agosto de 1993. Educación Médica y Salud [Internet]. 1994 [citado 25/02/2020];28(1):[aprox. 14 p.]. Disponible en: https://apps.who.int/iris/handle/10665/5310521. [ Links ]

Sotolongo-Díaz, D. Leiva-Pérez, A. y García-Pérez, R. P. (2022). Formación de habilidades diagnósticas en estudiantes de la especialidad Dermatología en las prácticas de laboratorio. Educación y sociedad, 20(1), 102-119.

Tellez Cespede, María Eugenia García Céspedes, Ludmila Pérez Castillo, Abel Moreno Castillo. Formación de habilidades clínicas para el diagnóstico de la lepra por estudiantes de Medicina. EDUMECENTRO vol.14 Santa Clara 2022 Epub 30-Abr-2022

Published

2025-12-14

Issue

Section

Artículos

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.