Cuban School of Ballet: dance of cubanidades

Authors

  • Deysi Emilia García-Rodríguez Universidad Federal de Santa Catarina, Florianópolis
  • Andrea Vieira-Zanella Universidad Federal de Santa Catarina, Florianópolis

Keywords:

dance, cubanidades, time, dialogism, Cuban School of Ballet.

Abstract

This article is an attempt to show an approach to the Cuban School of Ballet from a perspective that considers its existence as an event, which lapses in a dialogic relation with the multiple facts of the context in which it develops. In this approach, emphasis is placed in the theoretical conceptions proposed by M. Bakhtin that guide the threads of the weave of a culture and its ways of expressing across time and space to achieve a design with different and unique nuances in the field of classical ballet; however, open to new possible yet unsuspected. This way, it is presented the trajectory of the construction of that singularity and the tensions among the varied social voices that facilitate its appearance and consolidation.

References

Acosta, C. (2017). Acosta Danza y el bailarín del siglo XXI/Interviewer: P. Ángel & D. Stable. La Jiribilla. Revista de cultura cubana, La Habana.

Alonso, A. (2001). La voluntad, Carmen sempiterna/Interviewer: H. Rosete Silva & J. C. Guanche. La Jiribilla. Revista de Cultura Cubana (Vol 19), UNEAC, La Habana.

Bajtin, M. (1999). Estética de la creación verbal (10ª Ed. ed.). México, D.F.: Siglo XXI Editores.

Bakhtin, M. (2012 [1924]). Para uma filosofia do ato responsável (V. Viotello & C. A. Faraco, Trans. 2ª Edição ed.). São Carlos: Pedro&João Editores.

Benjamin, W. (1987a). Rua de mão única. Obras escolhidas (Vol. Vol. 2). São Paulo: Brasiliense.

Benjamin, W. (1987b). Rua de mão única. Obras escolhidas II. São Paulo: Editora Brasiliense.

Bernstein, B. (2009). Algunas consideraciones en relación con el problema “arte y etnos”. In D. Navarro (Ed.), El pensamiento cultural ruso en criterios: 1972-2008 (Vol. 2, pp. 246-269). La Habana: Centro Teórico-Cultural Criterios.

Cabrera, M. (2010). El ballet en Cuba: nacimiento de una escuela en el siglo XX (1ª Ed. ed.). Buenoa Aires: Balletin Dance.

Cabrera, M. (2014). Retrato de la escuela cubana de Ballet. Retrieved from http://www.cubadebate.cu/fotorreportajes/2014/10/27/retrato-de-la-escuela-cubana-de-ballet/#.VWADJPD0-dM

Carpentier, A. (1990). Letra y solfa: ballet 2. Varioaciones sobre el ballet. La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Castañeda, M. (2015). Ana Pavlova: gran mito de la danza en el centenario de su visita a Cuba. Granma.

Domingo, L. (2008). El Ballet Nacional de Cuba. A 60 años de su fundación. Espacio Laical, 80-82.

Ecured. (s/d). Fernando Ortiz Ecured. Enciclopedia colaborativa cubana en red. La Habana.

García, D., & Zanella, A. (2017). Entrelaçando fios. Cuba e suas cubanidades no tecido da Escola Cubana de Balé. Urdimento (UDESC), 1(28), 202-220.

Guanche, J. (2005). El legado indígena a la cultura cubana. Retrieved from http://www.caribenet.info/ilnostrosito.asp?l=spa

Guanche, J. (2012). La sociedad abakuá y su influencia en el Arte. Retrieved from http://archivo.cubarte.cult.cu/periodico/opinion/la-sociedad-abakua-y-su-influencia-en-el-arte/21353.html

La-Voz-de-Rusia. (2011). Desde México hasta Buenos Aires en el ritmo de la danza. Retrieved from http://mundo.sputniknews.com/spanish_ruvr_ru/radio_broadcast/53074770/59247541/sp.ria.ru

Lajo, R., & Surroca, J. (2001). Léxivo de arte (4ª Ed. ed.). Madrid: Ediciones Akal, S. A.

López, A. (2015). Directorio de personalidades. Retrieved from http://www.baibrama.cult.cu/pages/person.php?idperson=6

Méndez, R. (2000). El ballet. Guía para espectadores. Santiago de Cuba: Editorial Oriente.

Merlin, C. d. (1844). Viaje á La Habana. Madrid: Imprenta de la Sociedad Literaria y Tipográfica.

Ortiz, F. (2002 [1940]). Los factores humanos de la cubanidad. (Mayo-diciembre), 1-15.

Riera Sanz, C. (2012). Ramiro Guerra, bailarín, coreógrafo y maestro. (Licenciatura en educación. Especialidad Danza), Universidad de Chile, Santiago de Chile. Retrieved from http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/111578/riera.pdf?sequence=1

Sánchez, J. (1996). Vida de Carlos Enríquez (1ª Ed ed.). La Habana: Editorial Letras Cubanas.

Sarmiento Ramírez, I. (2005). Itinerario histórico de la identidad cultural y la nacionalidad cubana. Caravelle. Cahiers du monde hispanique et luso-brésilien, 84(1), 193-223.

Silva, J. S. d. (2007). Movimento corporal e processos de subjetivação: um olhar através da dança. In O. d. S. Soubbotnik & M. Soubbotnik (Eds.), O Corpo e suas fic(xa)ções (pp. 184-192). Vitória: PPGL/MEL.

Simón, P. (2004). El Ballet Nacional de Cuba: algunos aspectos de su trayectoria. Retrieved from http://www.lajiribilla.co.cu/2004/n156_04/156_20.html

Torres Cuevas, E. (1995). En busca de la cubanidad. Parte I. Debates Americanos, Enero/junio(1), 2-17.

Torres Cuevas, E. (1996). En busca de la cubanidad. Parte II. Debates Americanos, Enero-junio(2), 9-11.

Torres Cuevas, E. (1997). En busca de la cubanidad. Parte III. Debates Americanos, Enero-junio(3), 3-10.

Zanella, A. (2013). Perguntar, registrar, escrever: inquietações metodológicas. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS.

Published

2017-11-27

Issue

Section

Artículos

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.